Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...  (läst 4733 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maxz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +2/-0
SV: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...
« Svar #15 skrivet: 30 juni 2024, 10:29:13 »
Bromsrengöring!
En sån burk låg i bilen.
Den är mao kanske startad med det.
Är det mindre riskabelt?
« Senast ändrad: 04 juli 2024, 18:02:46 av Maxz »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...
« Svar #16 skrivet: 30 juni 2024, 23:19:58 »
Ja, det verkar som alla som vet säger det. Vanlig startgas är för explosivt för dieslar.
Jag har testat det när vi körde soppatorsk på en Volvo lastbil som inte hade handpump och det inte hände nåt när man körde på startmotorn. Lite puffar bromsrengöring i insuget gjorde att den startade och varvade upp så den fick fram bränsle.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 819
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
Deo funkar också.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Maxz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +2/-0
SV: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...
« Svar #18 skrivet: 01 juli 2024, 18:27:01 »
Jag har provat det och ja det verkar mer lagom explosivt.
Har startat med startgas en gång förut och det hände lite för mycket.
Tyckte att det blev lite mekaniskt rassel och varvade upp okontrollerat.  Men motorn höll ihop.
Idag puffade jag in bromsrengöring bara en sekund.
Första försöket tände det inte på ca 5 sekunders startmotor-snurr.
Andra försöket efter ca en halv minut, startade hur fint och lugnt som helst,
sen körde jag till en mack och tankade eftersom bränslemätaren fungerar bara ibland
och efter tankning dog den helt :)
Kul med gamla bilar.
Måste visas upp senast den 15 juli för att ev slippa helt ny besiktning.
Oklart även med bromsarna bak, "ojämn bromsverkan" som kanske finns kvar.
Samma dag ska bilfirman svara har de lovat, om de går med på att häva köpet.
De har semester tills dess.
Jag har också några spekulanter på bilen.
Den är för stor för mig och för mycket pyssel kvar.
Har förresten bara kollat med svenska Ford-forumet, inte i USA,  inte ens ett svar.
Här har ni impat.
« Senast ändrad: 01 juli 2024, 18:29:05 av Maxz »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2708
  • Karma +5/-1
Ett annat forum där det finns mycket kunskap om såna här saker är maskinisten.net . Det finns en del riktiga dieselnördar som hänger där.

Beträffande ojämn bromsverkan så är det (nästan) fullt normalt på gamla trumbromsar som inte har använts på länge. Man får ta av bromstrummorna och titta närmare på vad som kan vara en rimlig orsak. T ex att något är mekaniskt hopkärvat, självjusteringen krånglar eller att kolvarna går tungt i hjulcylindern på ena sidan. Eller eventuellt att bromsbackarna har blivit oljiga pga läckage från bakaxeln.  Man kan få ledning i felsökningen genom att kolla om bromsverkan är ojämn både vid färdbroms och handbroms eller bara i det ena fallet.   Har man inte tillgång till bromsprovare kan man själv kolla om bromsverkan är jämn eller ojämn genom att köra i promenadhastighet på grusväg eller vinterföre och tvärnita, sen går man ut och kollar om bromsspåren från höger och vänster hjul på axeln i fråga blev lika långa.

Jag kollade litegrann och vad jag har förstått så ska den här motorn ha en mekanisk matarpump (ungefär som bränslepumpen på en gammal bensinmotor med förgasare) före insprutningspumpen. I så fall kan det verkligen löna sig att koppla in en manometer och hålla koll på matartrycket vid misslyckade startförsök, för att komma vidare i felsökningen.  Om matarpumpen har en handspak så kan man också prova att handpumpa innan start.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Maxz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +2/-0
SV: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...
« Svar #20 skrivet: 04 juli 2024, 17:40:13 »
Ja, manometer och kopplingar som passar får jag väl ordna om jag behåller bilen.
Ang ojämn bromsverkan och trumbromsar så var det anliggning höger bak enligt
Bilprovningen
På samma hjul var bromsverkan ca dubbelt så stor som det vänstra.
Det kan väl bero på anliggningen så det tänkte jag chansa på.
Det är en rätt maffig gammal husbil som jag köpt med distansavtal (Blocket) och
firman hade varmkört bilen innan avhämtning.
När den inte startade dagen efter och jag hittade div andra "dolda" fel meddelade jag "ånger enligt distansavtalslagen" och det var nog bra, för det ska göras snarast och inom 14 dagar.
Ägaren innan firman har sagt att startproblem har det varit och han sa "diesel rinner tillbaka".
Via youtube hittade jag nåt annat intressant, en läcka i insprutningspumpen pga en dålig backventil kan ge dessa fenomen när bilen stått ett tag.
Men då gäller det motorolja.
Olja ska sparas i en kopp till nästa start, annars fungerar inte pumpen.
Fd ägare kan ha missuppfattat detta med olja och diesel.
Innan jag lägger ned för mycket tid och pengar tänkte jag avvakta firmans svar, de måste svara snart, men de har semester.
Samt avvakta efterkontrollen på besiktningen.
Jag har själv repat tre tvåor.
Det var alltså firman som besiktade bilen och jag hade sagt att jag köper den bara det inte är något allvarligt fel (typ rost i balkar)
Anliggande bromsar både bak och fram fixades på firman.
Jag tror inte den glöder. Amperemetern rör sig minimalt under glödning, men samtidigt dras väl lite ström till annat när nyckeln vrids till "on".
Ljuset manövreras separat och då rör sig amperenålen mycket mer.
Det kan ju vara dubbla fel.

Utloggad Maxz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +2/-0
SV: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...
« Svar #21 skrivet: 04 juli 2024, 18:02:06 »
Deo funkar också.

Av alla förslag som finns tycker jag att WD-40 eller liknande känns "tryggast" då det smörjer.
Bromsrengöring löser upp olja och fett och packningar, men det är kanske ingen risk vid de små mängder det handlar om.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...
« Svar #22 skrivet: 04 juli 2024, 18:45:17 »
Brinner WD40? Det ska ju vara nåt som kan tända och hjälpa motorn igång.
När det gäller vissna backventiler kan man ju lösa det med en separat elektrisk matarpump, typ de som ofta används för förgasarmotorer. Vi använde det på en gammal Volvo lastbil som hade problem att suga fram bränsle.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 819
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
Felet står på skylten i fronten.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...
« Svar #24 skrivet: 04 juli 2024, 22:54:52 »
Som jag har skrivit tidigare, om glödningen inte drar någon ström så ligger problemet där. Mät spänning och ström till glödstiften, att mäta är nämligen att veta. Finns det spänning men ingen strömförbrukning så är lösningen att byta glödstiften. Funkar inte glödningen så startar den inte kall.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 819
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
Finns även bilverkstad. I Aneby finns en specialist. Dieselmeken heter verkstaden.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Maxz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +2/-0
SV: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...
« Svar #26 skrivet: 07 juli 2024, 15:20:54 »
Aneby?
Enligt Ford i Falun ska man ta sig till Grufman i Stockholm.
Aneby är kanske lika bra och billigare, men får inte köra så långt enligt fabjo blå.
Och jag lägger inte ned pengar jag inte får igen när säljaren troligen
måste ta bilen tillbaka, då får jag bara vad jag betalat.
Har lagt ned ca 10 timmar själv på vattensystemet som var ur funktion, torkare tuta och ljus.
Det får jag bjuda på plus besiktningskostnad ca 700 kr.
Den skulle jag kunna skippa, men är nyfiken på bromsarna.
Glödningen kan jag kolla ganska lätt men tröttnade när motorkåpan inne satt fast.
Sen är inredningen vattenskadad också...  köpte denna helt osett och det gör jag aldrig om
ifall det inte är nästan gratis.
Tur det finns konsumentlagar vid "distansavtal" och tydligen ska en bilfirma upplysa om alla fel de känner till. De ska också upplysa om ånger-rätten skriftligt, men det har de inte gjort.

Utloggad Maxz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +2/-0
SV: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...
« Svar #27 skrivet: 07 juli 2024, 15:33:58 »
Felet står på skylten i fronten.

"FORD"

Jag håller nog med.
Av mina ca 50 bilar under 50 år (en om året är väl nästan normalt?) är det bara en Simca 1000 och en Lada Niva som gav större problem än mina ca fyra Fordar.
Trots det var en av Fordarna min bästa affär.
Jag betalade 100 kr för den, Cortina GT runt 1985. Jag och en kompis handlade fem bilar av en firma som skulle slå igen.
Jag ville bara ha två, en Valiant och något jag glömt, men då sa handlaren "ta Cortinan också, sprucket motorblock, läcker vatten, 100 kr"
Jag tog den och det var bara att knacka in en frysplugg som den spottat ut.
Sen bytte jag den mot ett kromat cylinderlopp till min gokart.
(kompisen körde SM-tävlingar, men jag bara slog runt med min och slutade träna)


« Senast ändrad: 07 juli 2024, 15:38:59 av Maxz »

Utloggad Maxz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +2/-0
SV: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...
« Svar #28 skrivet: 07 juli 2024, 18:04:39 »
Brinner WD40? Det ska ju vara nåt som kan tända och hjälpa motorn igång.
När det gäller vissna backventiler kan man ju lösa det med en separat elektrisk matarpump, typ de som ofta används för förgasarmotorer. Vi använde det på en gammal Volvo lastbil som hade problem att suga fram bränsle.


Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...
« Svar #29 skrivet: 08 juli 2024, 11:00:55 »
Måste testa nån gång 😬
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!