Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kyla tvÃ¥vÃ¥ningshus - tips?  (läst 410 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kmadh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kyla tvåvåningshus - tips?
« skrivet: 27 maj 2024, 11:34:02 »
Hej!

Total novis på ämnet. Kommer hem lite folk i veckan som skall kika, men alltid gött att snabbutbilda sig av folk som kan något. Så jag inte framstår som en total idiot.

Jag har ett tvåvåningshus i norra halland, så vi snackar inte otroligt kalla och långa vintrar, ~130 kvadrat (65 kvm per plan), där jag behöver kyla övervåningen.
Jag har fjärrvärme, och ändå ganska billig sådan, så primärt är detta för att kyla. Sen gör det väl inget om jag får något som kan värma också.
Trapphuset är centralt placerat på högra sidan. Tänker mig inomhusdelen högst upp i trapphuset (röda markeringen).
Sen har jag en altan på andra våning (på andra sidan väggen av trapphuset/innedelen, markerat i brunt på bilden) som jag tänker att jag har utomhusdelen på ett markstativ.

Scenariot är egentligen att kyla ner på kvällen. Behöver inte ha det 20 gradigt inomhus under dagen.

Jag har velat runt lite mellan olika lösningar, och tänkte att jag får fråga några som kan.

1. Vad behöver jag för effekt?
2. Räcker en innedel? Finns det någon fördel med två innerdelar, även om det är samma effekt på utedelen?
3. Är det rimligt att sänka innetemperaturen framåt kvällen en sommardag från 28 till 20 på 2 timmar? Självklart kommer mycket av kylan träffa "toalettväggen" och studsa tillbaka ner till nedervåningen via trapphuset. Men man kanske kan få en snabb lokal effekt?
4. Har ni andra alternativ? Kollat på takkassett, men blir dyrare och krångligare.


Tyvärr blir det alldeles för mycket pengar att kyla varje rum individuellt. Så hade varit gött att kunna få ner 28 grader till 20 på ett par timmar.

Nackdelen är ju åtkomsten till att rengöra och underhålla innedelen i trapphuset. Men jag har ingen annan stans att sätta den på övervåningen.

Jag har fått lite olika rekommendationer. Man är ju tyvärr inte gjort av pengar heller. Jag vill absolut ha en kvaliativ produkt, så Daikin och Mitsubishi hör man ju gott om.
Samtidigt som jag känner att jag inte behöver ha någon överdimensionerat.

https://www.polarpumpen.se/ac-och-luftkonditionering/fast-installerad-ac/toshiba-seiya-24-fast-installerad-ac/p-1842258 - enbart kyla
https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/luftvarmepump/daikin-daikin-m2-r-luftvarmepump/p-1224279 - duo split
https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/luftvarmepump/mitsubishi-electric-mxz-2-duo-hero-luftvarmepump/p-1414018 - duo split

Tack!

Länk till bild: https://imgur.com/a/Sv57V3p
« Senast ändrad: 27 maj 2024, 11:35:38 av kmadh »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9782
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kyla tvåvåningshus - tips?
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2024, 12:27:29 »
Hej!

1. Effekten på vanliga modeller för privathushåll räcker. I Sverige blir det sällan 35+ grader och alltid svalare på kvällen/natten då ni vill kyla. Verkningsgraden blir mycket hög om det t.ex. är 18 grader ute och 29 grader inne.

2. Det är lite svårt för kylan att sprida sig i huset och vill man ha snabbare effekt är åtminstone en innerdel per våning att rekommendera. Enbart en innerdel på övervåningen klarar dock att kyla ner även bottenvåningen successivt under natten.

3. Tar tid för kylan att sprida sig men kör man luftkonditioneringen på högt fläktläge kanske den precis klarar från 28 till 20 grader på två timmar tror jag. Själv brukar jag låta automatiken styra helt och sätta på luftkonditioneringen närmare 4 timmar innan det är dags att sova och jag nöjer mig med att sova i 22 grader på sommaren efter att man vant sig vid att det är sommar igen.

4. Takkassett är ju snyggt men det blir en annan kostnad också med lite snickeri. Kontrollera även vad det kostar att bygga upp en arbetsställning i din trappa och hur innerdelen kan nås vid regelbunden service såsom att dammsuga filter.

Av modellerna du listar tycker jag Mitsubishi MXZ-Duo-Hero verkar bra om man ska en duo-split. Om man råkar ut för något trassel med installationen kan dock Polarpumpen vara väldigt knepiga att ha och göra med så ta gärna också in offerter/förslag från ett par lokala firmor som även kan komma och titta på huset först.
« Senast ändrad: 27 maj 2024, 12:30:23 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kmadh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyla tvåvåningshus - tips?
« Svar #2 skrivet: 28 maj 2024, 08:08:54 »
Hej!

1. Effekten på vanliga modeller för privathushåll räcker. I Sverige blir det sällan 35+ grader och alltid svalare på kvällen/natten då ni vill kyla. Verkningsgraden blir mycket hög om det t.ex. är 18 grader ute och 29 grader inne.

2. Det är lite svårt för kylan att sprida sig i huset och vill man ha snabbare effekt är åtminstone en innerdel per våning att rekommendera. Enbart en innerdel på övervåningen klarar dock att kyla ner även bottenvåningen successivt under natten.

3. Tar tid för kylan att sprida sig men kör man luftkonditioneringen på högt fläktläge kanske den precis klarar från 28 till 20 grader på två timmar tror jag. Själv brukar jag låta automatiken styra helt och sätta på luftkonditioneringen närmare 4 timmar innan det är dags att sova och jag nöjer mig med att sova i 22 grader på sommaren efter att man vant sig vid att det är sommar igen.

4. Takkassett är ju snyggt men det blir en annan kostnad också med lite snickeri. Kontrollera även vad det kostar att bygga upp en arbetsställning i din trappa och hur innerdelen kan nås vid regelbunden service såsom att dammsuga filter.

Av modellerna du listar tycker jag Mitsubishi MXZ-Duo-Hero verkar bra om man ska en duo-split. Om man råkar ut för något trassel med installationen kan dock Polarpumpen vara väldigt knepiga att ha och göra med så ta gärna också in offerter/förslag från ett par lokala firmor som även kan komma och titta på huset först.

Till att börja med, tack för svaren!

1. Igår var väl ett bra exempel, temp inne på typ 27 grader, 18 grader utomhus men totalt vindstilla. Så jag fick ju inte in någon kyla alls.

2. Blir den mer effektiv med två innerdelar? Trots samma effekt på utomhusdelen?

3. Skönt att det inte låter orimligt att gå från 28 > 20 grader på runt 2h.

4. Ja, det är väl lite det jag kommit fram till också. Ja, för mig blir det nog någon variant av en stege som jag får investera i.

Ja, jag vet inte, fick inte direkt känslan att polarpumpen ville lösa det på bästa sätt. Utan bara skicka ut en snabb offert för att få jobbet gjort.
Tack för tips! Jag har två lokala som kommer till mig i veckan!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9782
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kyla tvåvåningshus - tips?
« Svar #3 skrivet: 28 maj 2024, 10:30:10 »
1. Det tar en faslig tid om man försöker att bara vädra ut kylan och den sitter ju kvar längst på övervåningen där oftast sovrummen finns.

2. Den borde absolut bli mer effektiv med dubbla innerdelar och få bättre verkningsgrad. Då går det betydligt snabbare att få kyla på bottenvåningen också jämfört med bara en innerdel på övervåningen.

3. Med full fart, eller nästan full fart, på fläkten borde den klara det ja.

4. En värmepumpsinstallatör vill kanske ha en riktig byggställning av någon sort vid höjdarbeten över 1,5 m. Viktigt att du tar reda på det om de själva ordnar med det i så fall(?)

Fint att ett par lokala firmor ocksÃ¥ kommer pÃ¥ besök och kan ge förslag! 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 566
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Kyla tvåvåningshus - tips?
« Svar #4 skrivet: 28 maj 2024, 11:44:15 »
Detta inlägg kanske kan ge tipps. Har numer satt upp dessa på 7 fönster i huset, så jag behöver inte någon luft konditionering, de kräver ingen energi, men de kyler ju inte huset men de blockerar värme instrålningen mycket.
Passar klart inte alla typer av fönster nischer.
Inlägget är larsmaja. #11
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71923.0
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!