Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Få igång externt tillskott Thermia Diplomat optimum G2  (läst 432 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vuppen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har kompletterat min bergvärmepump med två acktankar och en eldstad som kan mata tankarna. VPn sköter all reglering enligt en ritning från Thermia. Finns det värme i tankarna så shuntar pumpen ut så mycket som behövs, och om det behövs jobbar pumpen med flytande kondensering ut mot systemet.

Tilläggen av sensorer och aktuatorer som pumpen ska läsa/styra är
1. Extern shunt, plint 215, 216
2. Bufferttankgivare, ingång T2 (NTC, köpt från Thermia)
3. Extern FL-givare, ingång T3 (NTC, från Thermia)

Enligt Thermia ska det räcka att koppla in givarna så ska det dyka upp ”externt tillskott” under Tillskott i installationsmenyn. Det fungerade inte, så vi ringde tillbaks till supporten som dömde ut IO-kortet (nästan 3000kr) ”byt det så kommer det att funka”. Gjorde ingen skillnad…
Är lite frustrerad över supporten som inte verkar ha riktig koll på vad som behövs. Vi ska förstås dra det vidare med dem, men alla erfarna tips är välkomna just nu!

Med vänlig hälsning,
Johan

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Få igång externt tillskott Thermia Diplomat optimum G2
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2024, 13:00:14 »
Vilket rörkopplingschema har du gått efter. Med VP - Panna - Tankar, så ska tankarna tömmas först på värme och sen ska VP gå in, allt OK . Men går VP mot systemet eller laddas tankarna direkt och sen ut.

Utloggad Vuppen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Få igång externt tillskott Thermia Diplomat optimum G2
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2024, 14:45:29 »
När pumpen jobbar självständigt funkar tankarna som volymtankar. Dvs den jobbar flytande mot hela volymen. Om eldstaden laddar tankarna så jobbar den som en ren shuntstyrning och shuntar ut lagom mycket värme. Kan återkomma med mer detaljer kring inkopplingen. Vet dock inte om jag vågar publicera dokumenten som verkar sitta rätt hårt inne hos Thermia om man inte är godkänd installatör/tekniker.

Men just nu gäller att få igång den funktionen i styrningen. Något mer än bara ansluta givare och shunt måste till…

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Få igång externt tillskott Thermia Diplomat optimum G2
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2024, 17:49:27 »
Är du rädd för att sätta en länk, det är nog mer för att hålla dom andra om ryggen, men ska vara så att vem som helst ska kunna utvärdera något  som visas på ett schema. officiella handligangar. Annars är det något som dom mörkar och kanske inte är bra. Skit i det och lägg upp eller en länk.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2994
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Menar du att du inte har i
Service menyn -tillsats- ext. Tillsats ?



Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Vuppen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Få igång externt tillskott Thermia Diplomat optimum G2
« Svar #5 skrivet: 28 maj 2024, 08:39:28 »
Menar du att du inte har i
Service menyn -tillsats- ext. Tillsats ?

Ja exakt. Enligt Thermia ska det räcka med att ansluta givarna på T2 och T3 på IO-kortet för att funktionen ska aktiveras. Har du något mer ansluter som kan påverka, eller har du gjort något annat som skulle kunna aktivera den menyn? Skulle du kunna tänka dig att kolla vilken version du har på IO- och displaykorten (lätt att hitta i menyn)?

Utloggad Vuppen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Få igång externt tillskott Thermia Diplomat optimum G2
« Svar #6 skrivet: 28 maj 2024, 08:48:42 »
Är du rädd för att sätta en länk, det är nog mer för att hålla dom andra om ryggen, men ska vara så att vem som helst ska kunna utvärdera något  som visas på ett schema. officiella handligangar. Annars är det något som dom mörkar och kanske inte är bra. Skit i det och lägg upp eller en länk.

Hej,
Jag har för det första ingen länk. Jag har ett dokument med en ritning där innehållet i sig inte är konstigt alls. VPn och eldstaden är kopplade på precis samma sätt mot tankarna via varsin backventil. Eldstaden har förstås en laddomat på sin krets också, men utöver det är det precis lika.

Vi kan tycka vad vi vill om att Thermia är snåla med information, men det här har jag för det första fått i förtroende av min installatör, och för det andra har det inget med grundfrågeställningen att göra.

Regleringen går som jag skrev tidigare till så att man ansluter två extra givare och en shunt samt en extra cirkpump ut mot radiatorerna (som jobbar helt oberoende av pumpen). Ingen magi eller något mygel utöver vilka plintar givare och shunt ska in på. Men den informationen har jag redan delat i det första inlägget. Ja, open source hade varit bättre. Men nu är det inte så i det här fallet.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2994
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Detta är standard i min pump. Så jag har inte gjort något eller kopplat in något mera. Det bara finns i menyn, obs min är en danfoss men borde ju vara exakt som thermia bara fulare.

Display är 1.40
I/o är 1.1
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!