0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skillnaden beror nog på hur exp. ventilens regulator har programmerats och justerats över kompressorns varvtalsregister eller så har Nibe medvetet justerat upp överhettningen vid VV körning. Finns kanske mer att göra för Nibe på den punkten för de är ju ganska nya med att använda elektronisk exp. ventil. Föregångare S1255 har termostatisk/mekanisk exp. ventil. I det här fallet med S1256 och köldmedel R454B som ger hög hetgastemperatur anser jag att man ska ha lägre suggasöverhettning. Det sitter en rotary kompressor i S1256 vilken är känslig för vätskeslag, och därför finns det en vätskeavskiljare på sugsidan, så det borde inte vara någon risk att gå ner mot 2 graders överhettning.
Du kan prova med att sänka start-stopp värde vid VV körning + håll ett större intervall för legionella körning (mer sällan) + använd hjälp av el-tillskott vid legionella körning + håll ett VB flöde som ger ett DT runt 5-7 grader.Eftersom du nyss inhandlat VP så vänta och se hur det ser ut när det blir kallare ute (och kallare KB), logga temperaturer, tryck och rps. Om överhettningen sedan ligger generellt över 5-6 grader under större delen av varvtalsregistret så kan du nog kontakta NBE, och även i de driftfall där du har 8 grader eller mer överhettning mer eller mindre konstant. Om Nibe tycker det behövs en finjustering kan de göra det med en uppdatering.
Ja, VB flödet justerar du på circ.pumpen. Det är alltså DT på värmepumpens retur och framledning när den kör. Om det finns ett värde som visar överhettning i programmet så läser du av överhettningen där. Om inte så får räkna ut det (suggastemperatur - mättnadstemperatur). Mättnadstemperaturen beror på suggastrycket. Jag bifogar en tabell där du kan läsa av tryck och mättnadstemperatur. Tryckvärdena i kolumnen R454B är i psig. Dela med 14,5 så får du det i Bar.Undrar om du kan ge mig lite info. på nedanstående frågor Vilken storlek är din S1256, 8, 13 eller 18 kW ? Vilket är varvtalet (Hz) vid max effekt ? Hur upplever du ljudnivån generellt från värmepumpen ?
Jag hade också höga hetgas temperaturer uppåt 110 grader vid vv spets.Nu är det inte så längre; ligger runt 92 grader några minuter innan vv spets är klar, elpatron användes ejKan något ha ändrats i program uppdateringar måntro.Nibe 1256-13Se skärmdumpar
Intressant ! Man kan se att överhettningen i förångaren (BT84 - BP8) är 0,1 grader och totalt (BT17 - BP8) endast 0,3 grader vilket är betydligt lägre jämfört med vad TS har och även vad jag har på min S1256-18. Kan du kontrollera och rapportera om det håller i sig och om det bara är vid VV drift eller också vid värmedrift som hetgastemperaturen noterats lägre än tidigare ?
Har inte kollat nu på ett tag men fick se att hetgasten gick uppåt 102 tror jag, sen ett par minuter innan vv är klart så sjunker hetgasen under 100 fast vv inte är klart än. Enligt loggen så har inte elpatronen varit igång på flera månader, vilket stämmer med vad jag sett på energimätarnaHar senaste mjukvaran
Då går den upp till 102 grader högst innan vv är klart och inte 92 grader som du nämnde innan, eller jag missar något?
Hittade i historiken.Hetgasen som högst 107 grader, ca 10 minuter innan vv spets är klar, sen sjunker hetgasen rätt snabbt fast vv spets inte är klar, se skärmdumpar.Så jag ”råkade” kolla ca 5 min innan vv var klart och då låg hetgasen på 92grader en tidigare skärmdumpar.