0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hetgastemp ser normal ut när den värmer huset.Men 110 C är väldigt högt när den värmer varmvatten, kolla att det inte är luft i VV-slingan?Denna luftas på QM22 enligt bilden.
Jag har inte koll på det, men den ser ju ut att anpassa sig relativt snabbt och gå ner till 20 Hz vid husvärmningen.Nånstans 30-40 Hz är nog rätt så OK för VV-laddning som startvärde.Men jag hittar inte att detta går att ställa via nån meny?
Tack för tipset! Tror du att det är normallt att den startar på 40Hz?
Nu har ju jag en lite äldre VP, en F1255-12 från 2017.Den startar också alltid på 40 Hz. Och efter att jag har följd detta forum i drygt 6 år och många olika trådar så har jag fått den uppfattningen att det har med kompressorsmörjningen att göra. Den ska därför inte startar på för låg frekvens, så 40 Hz är nog bestämd av Nibe eller kompressor-tillverkaren. Det är nog också därför att ni inte hittar någon inställningsmöjlighet. Har själv aldrig sökt efter det.Men hetgasen är hög, (jag har VV på ekonomi)Vid legionella körningen toppar min på ca 101,7° C, GP1 går då ner till 19%vid vanlig VV värmning som normalt tar 10 - 14 minuter går hetgas till 85 - 86° C.
Nu har jag luftat vv slingan men jag ser ingen skillnad i hetgas temperaturen när den värmer varmvatten. Finns det något annat som behöver kollas? Vad är nackdelen med att ha hög hetgas temperatur?
OK, det sliter ju på grejerna, men det kanske inte finns nått mer att göra åt det?
Kontakta garantiservice. Tror inte den är ok, men å andra sidan har jag inte studerat maskiner med R448 hur de brukar gå, men det känns väldigt fel.
Har en ett år gammal S1255 och där toppar hetgasen på ca 90°C vid VV körning.
Är det inte R454b köldmedium i S1256?