0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu är inte jag någon kylexpert, men när man tittar på de värden som visas i fotot så är det något som måste vara fel i systemet om suggastemperaturen är 32,9 grader C med ett suggastryck =10,1 bar. Förmodar att med lågtryck menas suggastryck. Det ger i så fall en suggasöverhettning på drygt 20 grader C och det verkar nästan som en omöjlighet men kan vara förklaringen till den höga hetgastemperaturen. R454B är en ersättning för R410 A och de har ungefär samma tryck vs. temp värden. Kan det vara ett kompressor problem, inre läckage ?
Med suggastryck + 10,1 bar ska suggastemperaturen för R454B vara ca 12 grader C med en grads överhettning. Vid start ligger säkert överhettningen högre, runt 6-7 grader skulle jag tro, innan VP stabiliserat sig och reglerat in exp. ventilen. Jämfört med R410A är hetgastemperaturen något högre med R454B medans trycket ligger något lägre med R454B vid samma kondenseringstemperatur. Vad jag sett från info så kan man räkna med en hetgastemperatur på ca 102-110 grader C vid 65 graders kondenseringstemperatur för R454B och 96-104 grader C för R410A. Detta skulle då vara vid varmvattenproduktion av hög temperatur typ vid legionella körning utan hjälp av el-tillskott. För kompressorns välmående bör man hålla en lägre varmvattentemperatur och använda el-tillskott över 55 grader C, dvs om VP ger den möjligheten.
Ja, framledningstemperaturen !
I min värmepump ökar framledningstemperaturen upp till 60C innan värmepumpen är klar med vv körningen samt ökar hetgastemperaturen till 103C.
OK, det är något högre än infon från Emerson. Vad har du då för DT mellan VBin och VBut, dvs retur och framledning, 4-5 grader ?Baserat på ditt föregående meddelande med suggastryck och temp. så är överhettningen runt 10 grader C och det tycker jag verkar högt med elektroniskt reglerad exp. ventil. 1-2 graders överhettning borde normalt kunna hållas utan problem. Högre överhettning ger högre hetgastemp. Här kan du kanske kolla med NIBE och fråga vad det beror på och hur dom har tänkt. En för stor överhettningen kan också bero på för lite köldmedel i systemet.
Under vv körning är differensen mellan framledning (BT2) och returledning (BT3) mellan 7 och 8 grader. När kompressorn inte jobbar minskar skillnaden till 5-6 grader. Vad menas med överhettning?
När kompressorn är stopp och VB pump fortfarande går bör DT bli noll om givarna visar korrekt. Hos dig kanske VB är stopp när VP är stopp så då kan det visa lite skillnad på in och ut.När köldmedlet i förångaren har förångats till 100% gas (mättad) har den en temperatur (T1) som bestäms av trycket i förångaren. Om gasen värms ytterligare övergår den från mättat till överhettat tillstånd. Graden av överhettning är hur många grader suggastemperaturen ligger över mättningstemperaturen (T1). Den styrs av hur mycket köldmedel som exp. ventilen släpper in i förångaren. Man vill hålla överhettningen så låg som möjligt men inte så lågt att det finns risk för att vätska är kvar, det kan skada kompressorn. Vissa kompressortyper är mer känsliga för det än andra. En del kompressorer har vätskeavskiljare på sugsidan som skydd mot detta.