Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Ni med elbil: Upplever ni räckvidsångest?

ja
5 (21.7%)
nej
14 (60.9%)
har upplevt i början
4 (17.4%)

Antal personer som röstat: 23

Omröstningen har avslutats: 20 maj 2025, 15:13:40

Författare Ämne: Ni med elbil: Upplever ni räckvidsångest?  (läst 5297 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36054
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ni med elbil: Upplever ni räckvidsångest?
« Svar #15 skrivet: 03 juli 2024, 08:06:29 »
Prova gör en fjällresa v9 så får du se visst finns det laddare men ingen ledig. har inte själv åkt just den veckan men sett lite av dom köerna andra veckor och då är jag glad att man fortfarande har råd att åka dieselbil vilket jag åkte då nu åker jag bensinare.

Råd?
Tror inte det blir billigare med elbil alls.
En gammal diesel eller bensinare är billig att köra jämfört med en ny elbil, och köper du en gammal elbil som kommit ned i pris får du troligen skrota den när batteriet är slut, inte när bilen tjänat ut. (Mer av slit och släng blir det)
Nya Bensin och Dieselbilar blir dyra att äga primärt på grund av malusskatten, hade det inte varit för politiska beslut och subventioner hade elbilarna troligen inte slagit igenom innan de var tekniskt och prismässigt mogna att konkurrera med fossilbilarna, vilket de ännu inte är.
Det som kan komma att ta död på fossilbilarna är förbuden, miljözonerna i städerna, det kommer göra det omöjligt att äga en fossilbil om man vill slippa åka kollektivt i städerna.
Det kan också göra det otroligt dyrt att köpa en ny fossilbil idag, då dess andrahandsvärde troligen kommer falla rätt drastiskt när det närmar sig 2030 när miljözonerna troligen kommer att införas på bred front i större delen av Europa.
Det lär säkert finnas de som köper upp gamla bilar och exporterar dom till marknader där man inte inför några begränsningar, men de ska ju också tjäna en hacka, så begpriserna blir nog låga.
Ska man slippa åka på den smällen kanske man ska se om sitt hus i god tid innan priserna på fossilbilar börjar rasa?

Tanken med dessa nya lagar och regler är förstås att skrämma människor till lydnad, och göra det så dyrt att äga bil att globalisterna och de som tagit fram agenda 2030 ska kunna driva igenom sina 15-minutersstäder, stoppa människor från att resa och upptäcka nya saker, vi ska bara vara vara lydiga slavar för de snuskigt rika och de politiker som sitter på makten.
Jag kan i alla fall inte se några andra anledningar.
Målet för dessa ej demokratiskt valda människor i WEF, WHO, FN, med fler är att vi ska bo och arbeta inom en 15-minutersintervall, vi ska inte äga något, men vara lyckliga ändå.
En hjärntvätt som genomsyrar hela västvärlden, och som troligen kommer leda till någon form av revolution, antingen ett eskalerande av de krig vi redan ser, eller att extremhögern tar över och vrider klockan tillbaka, med eller utan våld.

Det här med elbilarna är ju egentligen ingen stor sak, det är förbuden, och att besluten som fattas initieras och drivs igenom av ej demokratiskt valda församlingar utan en tanke på vad det kommer att kosta enskilda, och befolkningarna i hela västvärlden.

Att inte fler köper elbilar idag måste bero på att de inte tror på att förbuden kommer 2030, folk har ännu inte tappat tron på demokrati och medbestämmande, men det kommer de att göra när det närmar sig domedagen för fossilbilarna.
« Senast ändrad: 03 juli 2024, 08:09:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19390
  • Karma +15/-15
SV: Ni med elbil: Upplever ni räckvidsångest?
« Svar #16 skrivet: 03 juli 2024, 08:47:06 »
Köper man 3 år gammal bil så sjunker ju skatten massor och för mig är det fortfarande tillräckligt nytt och sen finns det ju även mindre snålare bensinbilar som inte har så hög skatt de första 3 åren heller för mig är det en komfort sak med fossilbil vill inte stå vid laddare men hemma skulle det funka med elbil men säkert drygt hälften av mina mil blir på längre resor. Har funderat på hybrid men hoppade över den här gången 4wd är ett krav och då finns inte så många som inte blir allt för dyra och kollar man på Kia eller Hyundai dom enda jag var intresserade av så blir dom väldigt tunga på grund av batteriet och det verkar som dom drar en hel del när batteriet är tömt. En kompis åker Kia och den tog 0,9 på långresa till fjällen visserligen fullpackad bil men låter högt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1706
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ni med elbil: Upplever ni räckvidsångest?
« Svar #17 skrivet: 03 juli 2024, 09:30:01 »

Man åker ju typ gratis resten av alla årets dagar...

Om man tittar lite på begagnat så verkar kapitalkostnaden bli 40, 50, 60 kr/mil jmf att byta till nyare samma model.
Tillkommer sedan försäkring, service ev reparationer och "gratis el".
Så ju mer "gratis mil" man kör, desto högre utgifter får man.

Kan detta stämma?

Har man löneförmånsbil &/eller avdrag för näringsverksamhet där någon annan betalar blir det en jmf bättre egen kalkyl förståss. ☺️

Det man funderar på är när värdeminskningen planat ut på tex en id4, då borde man ju överväga köp, om inte batterier/drivlinor frekvent börjat haverera?
« Senast ändrad: 03 juli 2024, 09:39:14 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19390
  • Karma +15/-15
SV: Ni med elbil: Upplever ni räckvidsångest?
« Svar #18 skrivet: 03 juli 2024, 09:53:57 »
En ID4 är ju så pass ny så dyrare skador går på maskinskadeförsäkringen brukar vara runt 3000 kr i självrisk nu antar jag att det funkar lika på elbilar som fossilbilar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36054
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ni med elbil: Upplever ni räckvidsångest?
« Svar #19 skrivet: 03 juli 2024, 10:03:59 »
Om man tittar lite på begagnat så verkar kapitalkostnaden bli 40, 50, 60 kr/mil jmf att byta till nyare samma model.
Tillkommer sedan försäkring, service ev reparationer och "gratis el".
Så ju mer "gratis mil" man kör, desto högre utgifter får man.

Kan detta stämma?

Har man löneförmånsbil &/eller avdrag för näringsverksamhet där någon annan betalar blir det en jmf bättre egen kalkyl förståss. ☺️

Det man funderar på är när värdeminskningen planat ut på tex en id4, då borde man ju överväga köp, om inte batterier/drivlinor frekvent börjat haverera?

Kapitalkostnaden/mil sjunker ju desto fler mil du kör, så oavsett bil så blir milkostnaden lägre ju mer man kör.
Det är väl kanske lite billigare att ha förmånsbil som anställd, men för mig som egen företagare så blir det otroligt dyrt, första ska företaget betala 10 000 kr/månad för leasingen, och sedan jag privat kanske 3000 kr.
Jag kommer aldrig mer köpa en bil för lånade pengar, så jag räknar inte på det sättet, jag räknar bara på värdeminskningen och vad det kostar att skatta, försäkra, besikta och reparera/slitage. Och tanka förstås.
Nu kostar det ju runt 10 kr/mil med en snål diesel, och kanske 2-3 kr/mil för en elbil, lite beroende på i vilket elområde man bor och vad elpriset råkar vara när man laddar.
Måste man ladda på publik laddstation så är det lika dyrt eller dyrare med el än diesel eller bensin.

Kan det vara 30-40-50% av befolkningen som bor så till att de inte kan ladda hemma?
Vad är nyttan för dem?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19390
  • Karma +15/-15
SV: Ni med elbil: Upplever ni räckvidsångest?
« Svar #20 skrivet: 03 juli 2024, 10:10:10 »
Även om man inte kan ladda hemma kan elbil vara ett alternativ jag kan ladda på jobbet och där kostar det 2 kr kwh vissa dagar är det ju billigare än hemma. Hade jag haft långt till jobbet hade jag köpt elbil den typen av pendling är dom ju bra till.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36054
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ni med elbil: Upplever ni räckvidsångest?
« Svar #21 skrivet: 03 juli 2024, 10:20:43 »
Min Sambo kör nog i snitt ca 6 mil/dag, så åt henne ska vi köpa en begagnad elbil inom 1-2 år, sen får man ju erfarenhet och kan avgöra om man även ska byta bort den nyss inköpta dieselbilen med marginal innan 2030.
I Piteå klagas det på att vi har så stora partikelutsläpp, så de kommer säkert införa miljözoner i Piteå också, även om det är däck och vägslitage + sanden från all sandning vintertid som orsakar det mesta av problemen, det lär knappast bli någon statistiskt säkerställd mätbar skillnad med bara elbilar, men när förbudet införs kommer ju trafiken att minska med 80% och handeln som finns kvar i centrala stan får flytta ut på nåt område som inte drabbas av förbuden.
Eller så får man åka till Luleås handelsområde så att all handel dör ut i Piteå.
Så länge jag lever kommer jag aldrig parkera min bil utanför Piteå och åka kollektivt in till centrala stan, den saken är i alla fall säker, och jag tror de flesta tänker som jag.
« Senast ändrad: 03 juli 2024, 10:22:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1706
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ni med elbil: Upplever ni räckvidsångest?
« Svar #22 skrivet: 03 juli 2024, 11:40:18 »
Kapitalkostnaden/mil sjunker ju desto fler mil du kör, så oavsett bil så blir milkostnaden lägre ju mer man kör.

Jag kommer aldrig mer köpa en bil för lånade pengar, så jag räknar inte på det sättet, jag räknar bara på värdeminskningen och vad det kostar att skatta, försäkra, besikta och reparera/slitage. Och tanka förstås.


"så oavsett bil så blir milkostnaden lägre ju mer man kör."

Du får inte skriva så, ngn yngre kan tro på det.  ;)
=>Kostnaden blir högre ju mer du kör, och kör du slut milen måste du dessutom köpa en ny för tidigt.

Dessutom köper du bil kontant, rudimentära är att bör du räkna på utebliven alternativ kapitalinkomst. Det är verkligen bra att lära alla de som lever ur i hand i mun och maxar sina ränte lånekostnader.
« Senast ändrad: 03 juli 2024, 11:42:15 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1706
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ni med elbil: Upplever ni räckvidsångest?
« Svar #23 skrivet: 03 juli 2024, 11:57:43 »

Det är väl kanske lite billigare att ha förmånsbil som anställd, men för mig som egen företagare så blir det otroligt dyrt, första ska företaget betala 10 000 kr/månad för leasingen, och sedan jag privat kanske 3000 kr.


Med detta i åtanke så är det kanon vinst för företag att betala milersättning.
Och kör man egen bil så skall man begära kraftig ersättning, för alternativen för företagen är ju kostsammare ändå, tex hyrbil.

Så det är sammantaget bra med räckviddsångest för att minimera din elbilskörning, för det kostar för mycket per mil och du får dessutom inte full ersättning om du är dum nog att använda din privata bil vid tjänsteresor.
« Senast ändrad: 03 juli 2024, 12:03:45 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36054
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ni med elbil: Upplever ni räckvidsångest?
« Svar #24 skrivet: 03 juli 2024, 15:24:30 »
"så oavsett bil så blir milkostnaden lägre ju mer man kör."

Du får inte skriva så, ngn yngre kan tro på det.  ;)
=>Kostnaden blir högre ju mer du kör, och kör du slut milen måste du dessutom köpa en ny för tidigt.

Dessutom köper du bil kontant, rudimentära är att bör du räkna på utebliven alternativ kapitalinkomst. Det är verkligen bra att lära alla de som lever ur i hand i mun och maxar sina ränte lånekostnader.

Kostnaden ökar, men milkostnaden går ned om man kör mer, det är enkel matematik.
Alla fasta kostnader kan ju fördelas på fler mil och då sjunker milkostnaden, milkostnaden på en elbil som laddas hemma och körs 5000 mil/år blir väldigt låg t.ex.

Totalkostnaden blir försumbart högre, men visst påverkas andrahandsvärdet en aning, och elen är ju inte gratis, men alla andra kostnader kan ju slås ut på 5 gånger så många mil som om du bara kör 1000 mil/år.

Visst kan man räkna på alternativ kapitalinkomst om man sparar istället för att köpa bil, men mina aktier har t.ex. inte ökat just nåt i värde de tre senaste åren, så det är ingen självklarhet att man får avkastning på annat sparande heller, och för bara ett par år sedan var ju sparräntan 0, så det är inte självklart att man har avkastning på sparat kapital.
Däremot kan man räkna med avkastning på investerat kapitel om man köper t.ex. solceller - det är en skapligt garanterad avkastning på dem, någonstans mellan 3-5 % för mig i elområde 1, och mer om man bor i ett sydligare elområde.

Det finns ett tak på reseersättningen på typ 32 kronor, betalar man ut mer än så blir det (kanske  dontknow ) inte avdragsgillt på företaget och det skattas som inkomst av tjänst.
Vi tare ut reseersättning när vi kör våra privata bilar i tjänsten, sonen som installerar värmepumpar har en firmabil som vi köpt loss från leasingen, så vi har ingen leasingkostnad på den längre.
Har bara gått 8000 mil, så den kan rulla många år till, nästan gratis.
Våra privata bilar kostar inte mer än 32 kr/mil att köra, på ett ungefär, men hade man haft en ny bil som var finansierad hade det förstås varit dyrare.
Men det kan aldrig bli så dyrt som att först betala leasing, och sedan förmånsvärde.
Jag kan i alla fall inte se att det finns något som är bättre för en egen företagare än att köra med privat bil och få reseersättning.

Om firman går bra och man inte har några andra planer för pengarna kan man förstås leasa en bil och betala förmånsvärde, men inte ens om det vore billigare vete katten om jag skulle vilja krångla med den redovisningen.
« Senast ändrad: 03 juli 2024, 15:29:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1706
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ni med elbil: Upplever ni räckvidsångest?
« Svar #25 skrivet: 03 juli 2024, 18:28:02 »
Kostnaden ökar, men milkostnaden går ned om man kör mer, det är enkel matematik.
Alla fasta kostnader kan ju fördelas på fler mil och då sjunker milkostnaden, milkostnaden på en elbil som laddas hemma och körs 5000 mil/år blir väldigt låg t.ex.

Totalkostnaden blir försumbart högre, men visst påverkas andrahandsvärdet en aning, och elen är ju inte gratis, men alla andra kostnader kan ju slås ut på 5 gånger så många mil som om du bara kör 1000 mil/år.

Visst kan man räkna på alternativ kapitalinkomst om man sparar istället för att köpa bil, men mina aktier har t.ex. inte ökat just nåt i värde de tre senaste åren, så det är ingen självklarhet att man får avkastning på annat sparande heller, och för bara ett par år sedan var ju sparräntan 0, så det är inte självklart att man har avkastning på sparat kapital.
Däremot kan man räkna med avkastning på investerat kapitel om man köper t.ex. solceller - det är en skapligt garanterad avkastning på dem, någonstans mellan 3-5 % för mig i elområde 1, och mer om man bor i ett sydligare elområde.

Det finns ett tak på reseersättningen på typ 32 kronor, betalar man ut mer än så blir det (kanske  dontknow ) inte avdragsgillt på företaget och det skattas som inkomst av tjänst.
Vi tare ut reseersättning när vi kör våra privata bilar i tjänsten, sonen som installerar värmepumpar har en firmabil som vi köpt loss från leasingen, så vi har ingen leasingkostnad på den längre.
Har bara gått 8000 mil, så den kan rulla många år till, nästan gratis.
Våra privata bilar kostar inte mer än 32 kr/mil att köra, på ett ungefär, men hade man haft en ny bil som var finansierad hade det förstås varit dyrare.
Men det kan aldrig bli så dyrt som att först betala leasing, och sedan förmånsvärde.
Jag kan i alla fall inte se att det finns något som är bättre för en egen företagare än att köra med privat bil och få reseersättning.

Om firman går bra och man inte har några andra planer för pengarna kan man förstås leasa en bil och betala förmånsvärde, men inte ens om det vore billigare vete katten om jag skulle vilja krångla med den redovisningen.

Kör du 5000 mil om året är din elbil end of life ganska snart och du åker på ett nytt bankuttag av privata pengar.
Men är 32 kr milen ok att ersätta elbil så bra då!

Jag vet man resonerar lite annorlunda när man sitter på två stolar, vinst i företag och privat, men generellt vill man ha en gammal snåldiesel oavsett 👌

Jag anser att har man en äldre företagsbil 100 % finansierad av sin firma är det det  bästa alternativet, sedan får man nog se till att ha en bil privat också, oftast 😉
Jag tyckte det var kanon och vattentätt för oss i 15 år👍, bokföringen var lätt som en plätt.
« Senast ändrad: 03 juli 2024, 21:30:02 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36054
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ni med elbil: Upplever ni räckvidsångest?
« Svar #26 skrivet: 04 juli 2024, 08:18:10 »
Kör du 5000 mil om året är din elbil end of life ganska snart och du åker på ett nytt bankuttag av privata pengar.
Men är 32 kr milen ok att ersätta elbil så bra då!

Jag vet man resonerar lite annorlunda när man sitter på två stolar, vinst i företag och privat, men generellt vill man ha en gammal snåldiesel oavsett 👌

Jag anser att har man en äldre företagsbil 100 % finansierad av sin firma är det det  bästa alternativet, sedan får man nog se till att ha en bil privat också, oftast 😉
Jag tyckte det var kanon och vattentätt för oss i 15 år👍, bokföringen var lätt som en plätt.

OM  man ska tro på de som säljer elbilar så kommer ju batteriet att överleva bilen, så hur långt man kör borde ta hårdare på en fossilbil än på en elbil, men det återstår väl ännu att se vem som har mer rätt i den debatten.
Alldeles oavsett så blir bilen billigare att köra/mil ju längre man kör varje år, oavsett drivlina, det är självklart.
Att det kostar mycket att köra mycket är förstås lika självklart, men nu pratade vi ju om milkostnad, så på den punkten ger jag mig inte.
Att köra privat med en firmabil är oerhört besvärligt, varenda körning ska bokföras och redovisas, mätarställning, vart du ska, vad du gjort är det krav på.
Samma sak när du ska köra privat med bilen, det ska också anges, men då behöver du inte skriva vart du varit och vad du gjort.

Sen vet jag att många kör runt privat med sina firmabilar utan att föra körjournal, och det kan gå bra i en mansålder om företaget aldrig råkar ut för en revision, men den typen av chansning sysslar jag inte med i alla fall, dels kan de döma dig retroaktivt i rätt många år, och addera skattetillägg på kostnaderna. Det kan bli extremt dyrt om de sätter hårt mot hårt, och man har ingen möjlighet att vinna en tvist mot skattemyndigheten.

Jacob fotograferar av mätaren varje gång han sätter sig i bilen och bokför det hela då och då för att kunna redovisa en sammanhållen körjournal vid årets slut.
Vi kör inte privat alls med firmabilen, troligen därför dem bara gått 8000 mil på de snart 6 år som gått sedan vi köpte den.
« Senast ändrad: 04 juli 2024, 08:26:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1706
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ni med elbil: Upplever ni räckvidsångest?
« Svar #27 skrivet: 04 juli 2024, 10:28:45 »
Du behöver inte ge dej, vi vet båda vad du menade, ville bara betona att man tjänar inte på att köra många mil totalt eller per år, då utgifterna ökar 😉, mest kapitalkostnaden då bilen når sitt end of life snabbare.
Sedan såklart skall man inte använda en firma bil privat (max 10ggr), samtidigt vet de flesta att fogden granskar små företag i snitt typ 1/70, om man sköter sej normalt.

Jag vet inte men just nu ser jag ras på en fossil bil som mer hanterbart än en elbil då det kanske inte finns delar och kompetens att laga dessa ännu och det är jättedyrt antagligen.
Så 32 kr/mil för en gammal Ceed diesel kan vara ok men inte för en elbil eller hur?
« Senast ändrad: 04 juli 2024, 11:49:50 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36054
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ni med elbil: Upplever ni räckvidsångest?
« Svar #28 skrivet: 05 juli 2024, 07:53:03 »
En begagnad E-niro Elbil för drygt 200 000 kr (Finns på hemmaplan från 229 000 kr med trolig prutmån dessutom) kör man nog för under 32 kr/mil om jag får gissa, mycket beror ju på försäkringskostnaden och körstäckan, men i vårt fall brukar försäkringarna vara överkomliga (Bor i by utanför Piteå) och den bil vi kommer att byta till elbil först blir den sambon kör ca 2500 mil/år med.
Laddkostnad runt 1 kr/mil (2500 kr/år), elområde 1 + solcellerna ger oss billig laddning, säg 7000 för försäkringen (Kollade och det skulle kosta 6348 kr), 25000/år i värdemiskning och runt 2000 kr/år, för däckslintage, 3000 kr/år för service så hamnar man på i runda slängar 39500 kr/år.
På 2500 mil blir det 15,8/mil, lägg på en kapitalkostnad om du vill, man kör ändå billigt/mil.
32 kr i reseersättning är helt OK.

Kostnaderna för nuvarande bil (Kia Sportage 2014) är ca:
3500 för försäkring, 2000 kr/år för däck, 3000 kr för service, bränsle 28350, värdeminskning 10 000 kr/år.
Totalt på 2500 mil 46850 kr eller 18,74 kr/mil.

Skillnaden är liten, men en Eniro kommer ju att vara nyare och modernare och kanske bättre på de flesta sätten, förutom att den är lite mindre.
Reparationer ska läggas till, men vi kanske har reparerat för 1500 kr/år de 11 år vi kört KIA, så det är försumbart.
« Senast ändrad: 05 juli 2024, 08:05:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1706
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ni med elbil: Upplever ni räckvidsångest?
« Svar #29 skrivet: 05 juli 2024, 08:25:39 »
Arbetsgivarens dröm om den anställde håller med bil för 32 kr/mil 👌🙏
Jag skulle begära minst 100kr milen om jag måst åka runt i en E-Niro med milersättning, och då skall det vara ett begränsat antal timmar! Bara min åsikt.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!