Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kommer Nibe S735-4 fungera för mitt mindre hus?  (läst 735 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KarlGoteborg

  • Gäst
KarlGoteborg
Kommer Nibe S735-4 fungera för mitt mindre hus?
« skrivet: 19 maj 2024, 17:03:58 »
Hej!

Ska byta ut min Fighter 310 från 2005 som värmer 125 m2 golvvärme söder om Göteborg. Finns inga andra värmekällor i huset utöver trivselkamin. Är nybliven ägare till huset så har inte exakt siffror för förbrukning, men runt 13MwH enligt energideklaration. Har fått offert på F370 men hade ju varit kul med något mer modernt.

När jag pratade med en Nibe-installatör i höstas sa han att S735 är för stor mitt hus, men att Nibe skulle komma med en mindre snart. Det bör väl vara S735-4 han pratade om då.

Vad tror ni, kan S735-4 vara ett bra val för mig? Om inte, vad bör jag kika på istället - behöver inte vara Nibe.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kommer Nibe S735-4 fungera för mitt mindre hus?
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2024, 17:07:33 »
Hej! 1-planshus? Absolut ska S735-4 vara en värmepump som passar men avluftskanalen från värmepumpen och måste isoleras bättre. Välj PE50 eller PE60 så det inte blir kondensproblem. Det borde gå skapligt bra om det är 1-planshus där avluftskanalen inte är inbyggd.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

KarlGoteborg

  • Gäst
KarlGoteborg
SV: Kommer Nibe S735-4 fungera för mitt mindre hus?
« Svar #2 skrivet: 19 maj 2024, 17:40:20 »
Hej! 1-planshus? Absolut ska S735-4 vara en värmepump som passar men avluftskanalen från värmepumpen och måste isoleras bättre. Välj PE50 eller PE60 så det inte blir kondensproblem. Det borde gå skapligt bra om det är 1-planshus där avluftskanalen inte är inbyggd.

Japp, enplanshus och kanalen sitter relativt lättåtkomligt till på vinden. Tack för svar!

Ska bli intressant att höra vad pris och leveranstid kan vara på den.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3904
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kommer Nibe S735-4 fungera för mitt mindre hus?
« Svar #3 skrivet: 19 maj 2024, 19:57:42 »
Är 310 trasig eller varför ska den bytas?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

KarlGoteborg

  • Gäst
KarlGoteborg
SV: Kommer Nibe S735-4 fungera för mitt mindre hus?
« Svar #4 skrivet: 19 maj 2024, 21:47:31 »
Är 310 trasig eller varför ska den bytas?

Yes. Tredje gången något pajar på den sen vi flyttade in. Skulle kanske gå att laga men det känns som bra timing att så här års att byta ut skiten.

KarlGoteborg

  • Gäst
KarlGoteborg
SV: Kommer Nibe S735-4 fungera för mitt mindre hus?
« Svar #5 skrivet: 20 maj 2024, 10:53:57 »
För den intresserade så har jag fått offert på utbyte på fyra olika pumpar:

Nibe F370: 72 800 efter rot från två lokala företag.
Nibe S735-4: 113 000 efter rot från ett lokalt företag.
Comfortzone RX95: 91 500 efter rot från Klimio. För 5 000 extra får jag vibrationsdämpande fötter och app-styrning.
Qvantum QE4: 100 000 efter rot från Klimio.

Som jag förstår det är det samma garanti/försäkringssetup på alla fyra - man är skyddad de första 6 åren.

På pappret låter ju Qvantumen intressant, men kommer det finnas reservdelar och folk som kan serva den i framtiden? Sen är det ju inte Klimio som installerar, utan de har någon firma i Göteborg som sköter det.

S735:an är ju dyrast men känns som ett säkrare kort gällande service och reservdelar. Också fint med ett lokalt företag som sitter en 15 minuters bilresa bort.

Någon som har några kloka tankar?

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kommer Nibe S735-4 fungera för mitt mindre hus?
« Svar #6 skrivet: 20 maj 2024, 11:06:30 »
Mitt råd är att köpa till de extraförsäkringar som finns. Vad du än köper kommer de garanterat att gå sönder och med extraförsäkringen slipper du bry dig så mycket om det under hela pumpens livstid.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kommer Nibe S735-4 fungera för mitt mindre hus?
« Svar #7 skrivet: 20 maj 2024, 11:20:07 »
För den intresserade så har jag fått offert på utbyte på fyra olika pumpar:

Nibe F370: 72 800 efter rot från två lokala företag.
Nibe S735-4: 113 000 efter rot från ett lokalt företag.
Comfortzone RX95: 91 500 efter rot från Klimio. För 5 000 extra får jag vibrationsdämpande fötter och app-styrning.
Qvantum QE4: 100 000 efter rot från Klimio.

Som jag förstår det är det samma garanti/försäkringssetup på alla fyra - man är skyddad de första 6 åren.

På pappret låter ju Qvantumen intressant, men kommer det finnas reservdelar och folk som kan serva den i framtiden? Sen är det ju inte Klimio som installerar, utan de har någon firma i Göteborg som sköter det.

S735:an är ju dyrast men känns som ett säkrare kort gällande service och reservdelar. Också fint med ett lokalt företag som sitter en 15 minuters bilresa bort.

Någon som har några kloka tankar?

Har du kontrollerat om isolering av avluftskanal ingår eller inte när det gäller S735, Comfortzone och Qvantum? Troligen gör det väl inte det för någon(?) Kan bli en märkbar kostnad som är bra att känna till i förväg.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

KarlGoteborg

  • Gäst
KarlGoteborg
SV: Kommer Nibe S735-4 fungera för mitt mindre hus?
« Svar #8 skrivet: 20 maj 2024, 11:42:45 »
Har du kontrollerat om isolering av avluftskanal ingår eller inte när det gäller S735, Comfortzone och Qvantum? Troligen gör det väl inte det för någon(?) Kan bli en märkbar kostnad som är bra att känna till i förväg.

Det ingår inte för någon av pumparna. Men också osäker på om det behövs? Ser så här ut hela vägen ner till pumpen: https://drive.google.com/file/d/1Qt18q2-K1aITqvvi3CEZ1pkUFyl4RhiO

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kommer Nibe S735-4 fungera för mitt mindre hus?
« Svar #9 skrivet: 20 maj 2024, 12:07:43 »
Ja det ser prydligt ut men jag tror det bara är PE30 isoleringsklass. En stor chansning att bara köra med PE30. Har läst om problemet med kondens på flera forum och vissa installatörer har åtminstone tillfälligt slutat installera S735 för att situationen ska klarläggas och nya instruktioner ska komma. S735 kan ha en avluftstemperatur på ner till -19 °C. Nästan samma med Comfortzone. Om installatören säger att det går bra med PE30 så borde denne också ta garantiansvaret men istället är det husägaren som får ta hand om fuktskadorna och ordna med reparation.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kommer Nibe S735-4 fungera för mitt mindre hus?
« Svar #10 skrivet: 22 maj 2024, 12:49:26 »
@KarlGoteborg  Har du kommit fram till nÃ¥got beslut? Jag stÃ¥r inför samma val nu dÃ¥ jag mÃ¥ste byta ut en trasig F370.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3649
  • Karma +3/-0
SV: Kommer Nibe S735-4 fungera för mitt mindre hus?
« Svar #11 skrivet: 25 maj 2024, 10:55:42 »
Undra vad man får för råd om man frågar Arctic om alla dessa likvärdiga modeller?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!