0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! 1-planshus? Absolut ska S735-4 vara en värmepump som passar men avluftskanalen från värmepumpen och måste isoleras bättre. Välj PE50 eller PE60 så det inte blir kondensproblem. Det borde gå skapligt bra om det är 1-planshus där avluftskanalen inte är inbyggd.
Är 310 trasig eller varför ska den bytas?
För den intresserade så har jag fått offert på utbyte på fyra olika pumpar:Nibe F370: 72 800 efter rot från två lokala företag.Nibe S735-4: 113 000 efter rot från ett lokalt företag.Comfortzone RX95: 91 500 efter rot från Klimio. För 5 000 extra får jag vibrationsdämpande fötter och app-styrning.Qvantum QE4: 100 000 efter rot från Klimio.Som jag förstår det är det samma garanti/försäkringssetup på alla fyra - man är skyddad de första 6 åren.På pappret låter ju Qvantumen intressant, men kommer det finnas reservdelar och folk som kan serva den i framtiden? Sen är det ju inte Klimio som installerar, utan de har någon firma i Göteborg som sköter det.S735:an är ju dyrast men känns som ett säkrare kort gällande service och reservdelar. Också fint med ett lokalt företag som sitter en 15 minuters bilresa bort.Någon som har några kloka tankar?
Har du kontrollerat om isolering av avluftskanal ingår eller inte när det gäller S735, Comfortzone och Qvantum? Troligen gör det väl inte det för någon(?) Kan bli en märkbar kostnad som är bra att känna till i förväg.
@KarlGoteborg Har du kommit fram till något beslut? Jag står inför samma val nu då jag måste byta ut en trasig F370.