0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Det framgår inte av manualen om P1 ska stanna i sommarläget tyvärr, så det är nog så att den inte gör det. :'(P2 ska göra det så du skulle kunna via ett relä styra även de externa på P2 utgången om du kör P2 kontinuerligt?Körs P2 intermittent så funkar det inte.
Oavsett hur du så småningom löser din energieffektivseringsplan så skall du i varje fall inte bara dra ur cirkulationspumparnas kontakt ur väggen på våren och stoppa i kontakten igen till hösten. Det gjorde jag första sommaren jag hade golvvärme i mitt kök med en separat cirkulationspump. Resultatet blev att när jag skulle starta cirkulationspumpen igen på hösten hade den kärvat ihop så att den inte gick igång. Och det upptäckte jag inte förrän det blev riktigt kallt ute och jag tyckte att det var kallt i köket.I det kalla vädret som rådde då var det inte läge att stänga av uppvärmningen i hela huset för att "fixa till" cirkulationspumpen. Lösningen fick bli ett tillfälligt elelement i köket tills det blev varmare ute.Tydligen är detta fenomen inte ovanligt eftersom IVT vid sommarurkoppling ändå startar cirkulationspumpen (G1/P1) en kort stund var tredje dygn (Rego 600) för att den inte skall kärva ihop.
Finns lite olika smartrelän som man kan använda, att periodvis sätta på eller stänga av eller motionera cirkulationspumpar.Tycker det fungerar bra med tex Shelly, som jag använder, vid sommarurkoppling m.m.
Varför är P2 (interna pumpen) inställd på kontinuerlig drift? Den behöver bara gå när kompressorn går. Övrig tid drar den bara ström i onödan och ökar värmeförlusterna från varmvattenberedaren.
Externa pumparna ska stängas av (bortsett från att de motioneras som Per Lu beskriver) vid sommarurkoppling, dessutom går växelventilen då över till läget för varmvattenberedning. Att ventilen gör det utan att externa pumparna stannar får mig att undra om externa pumparna är rätt inkopplade.
Men det kan ju vara så att relät på P1 fastnat på nått sätt?Och vill du kunna köra P2 pumpen intermittent så är det väl läge att felsöka?
Koppla inte in någon pump direkt på plint på kortet, blir det ett fel så kan kortet gå sin väg, sätt in mellanrelän som styrs av något så är du säker. Vet att VP har utgång ditrekt från kort med 230 V för pumpar, men då finns de en finsäkring som kanske är på 3 - 4 amp som skydd för kortet. Det går att utläsa på elschemat vad som är. Korten är inte billiga, billigare och säkrare med relän.
Tack! När jag tittar en gång till i manualen ser jag att både P2 och P3 matas direkt från plintarna på kortet, och att P1 också är tänkt att matas direkt från kortet. Jag förstår att det vore bättre att gå via ett relä. Du har givetvis rätt i det.
Nu går det inte att se om relät är till eller ifrån, helkapslat, det enda man kan göra är att mäta spänning på den plint/ar som P1 är kopplat till. Konstant spänning, något i datan som styr det som är till, är det från i datan och spänning finns, så är relät ihopbränt. Men det är nu som det kopplats in på plintarna för P1, tidigare så har dom varit fria och då är det säkert inget fel på relät.
Om jag har fattat placeringen av GT1 rätt måste det vara den externa cirkulationspumpen som sköter cirkulationen av vattnet förbi GT1. Att P2 står still ska inte påverka temperaturmätningen.
Om P2 går när kompressorn står still kommer den att blanda om vattnet i arbetstanken så att skiktningen förstörs. Det borde försämra systemets verkningsgrad.
Vad gäller värmeförlusterna tänkte jag på fallet med intern beredare, det kan bli självcirkulation i radiatorsystemet om växelventilen står i läge husvärmning .