Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sommarurkoppling av externa cirkpumpar på IVT Greenline HT+  (läst 2152 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Staffan9

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Hej!

Jag är sedan två år ny ägare av en IVT Greenline HT+ E14 som driftsattes 2007. Uppvärmning sker via golvvärme och konvektorer. Konvektor-slingan har en extern cirkpump och GV-slingan har en shuntgrupp med ännu en cirkpump. Båda dessa externa cirkpumpar har varit strömsatta via vägguttag.

I ett försök att energieffektivisera och förbättra komforten (övre plan värms kraftigt av solen och denna värme vill jag inte förflytta till nedre plan) har jag nyligen anslutit båda externa cirkpumparna till plinten P1 i BVP. Min förhoppning var då att de externa cirkpumparna skulle stängas av vid sommarurkoppling.

Jag tror nu att BVP åtminstone delar av de senaste dygnen varit sommarurkopplad. Jag har ivf ställt in sommarurkoppling till 15 grader och utetempen dagtid är nu 20-25. Jag kan också konstatera att under dagtid är den interna värmebärarpumpen P2 avstängd trots att den är inställd på kontinuerlig drift samt att växelventilen då konstant står i läge tappvarmvatten. Men, och nu till problemet, de externa cirkpumparna vilka nu är anslutna till P1 i BVP går fortfarande dygnet runt. Vad är det jag missar? Om P2 stängs av borde väl även P1 stängas av?

Min styrenhet är Rego637E med version 3.06 om det är till någon hjälp.

Vore väldigt tacksam om någon kan tala om varför jag inte lyckas sommarurkoppla mina externa cirkpumpar, eller var jag tänker fel :)

/Staffan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29684
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Det framgår inte av manualen om P1 ska stanna i sommarläget tyvärr, så det är nog så att den inte gör det.  :'(
P2 ska göra det så du skulle kunna via ett relä styra även de externa på P2 utgången om du kör P2 kontinuerligt?
Körs P2 intermittent så funkar det inte.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 760
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
Oavsett hur du så småningom löser din energieffektivseringsplan så skall du i varje fall inte bara dra ur cirkulationspumparnas kontakt ur väggen på våren och stoppa i kontakten igen till hösten.

Det gjorde jag första sommaren jag hade golvvärme i mitt kök med en separat cirkulationspump. Resultatet blev att när jag skulle starta cirkulationspumpen igen på hösten hade den kärvat ihop så att den inte gick igång. Och det upptäckte jag inte förrän det blev riktigt kallt ute och jag tyckte att det var kallt i köket.

I det kalla vädret som rådde då var det inte läge att stänga av uppvärmningen i hela huset för att "fixa till" cirkulationspumpen. Lösningen fick bli ett tillfälligt elelement i köket tills det blev varmare ute.

Tydligen är detta fenomen inte ovanligt eftersom IVT vid sommarurkoppling ändå startar cirkulationspumpen (G1/P1) en kort stund var tredje dygn (Rego 600) för att den inte skall kärva ihop.         
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1117
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
Finns lite olika smartrelän som man kan använda, att periodvis sätta på eller stänga av eller motionera cirkulationspumpar.
Tycker det fungerar bra med tex Shelly, som jag använder, vid sommarurkoppling m.m.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.
2024-08-30:  12 månader 6850 KWh, varav luftvärmepump i garage 1500 kWh.
Så 5350 kWh för huset!!👌👍

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9805
  • Karma +19/-4
Varför är P2 (interna pumpen) inställd på kontinuerlig drift? Den behöver bara gå när kompressorn går. Övrig tid drar den bara ström i onödan och ökar värmeförlusterna från varmvattenberedaren. 

Externa pumparna ska stängas av (bortsett från att de motioneras som Per Lu beskriver) vid sommarurkoppling, dessutom går växelventilen då över till läget för varmvattenberedning. Att ventilen gör det utan att externa pumparna stannar får mig att undra om externa pumparna är rätt inkopplade.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Staffan9

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Tack för alla svar!

Hej!
Det framgår inte av manualen om P1 ska stanna i sommarläget tyvärr, så det är nog så att den inte gör det.  :'(
P2 ska göra det så du skulle kunna via ett relä styra även de externa på P2 utgången om du kör P2 kontinuerligt?
Körs P2 intermittent så funkar det inte.

Carl N, tack, det verkar onekligen vara så att P1 inte kopplas ur i sommarläge. Är inte det konstigt? Jag tyckte mig se trådar som tydde på att P1 också stannar i sommarläge, men det verkar i varje fall inte gälla min maskin. Kan det vara fel på min Rego?

Jag var också inne på att styra från P2 istället, givet att man har kvar den i kontinuerlig drift. Men här säger du något som jag inte tänkt så mycket på - relä. I min brist på bättre förståelse kopplade jag matningen av båda externa pumparna direkt till fas och nolla på plinten P1, det handlar om två pumpar som drar ca 20W respektive 30W. Frågan är om det är okej, eller om plinten P1 borde användas som styrsignal till ett relä som i sin tur driver pumparna? Hittade ingen information om vilken last plinten klarar i manual eller på nätet. Men å andra sidan verkar det ju inte finnas någon styrning att tala om på min P1 så det finns väl ingen anledning av använda den över huvud taget? Men samma frågeställning gäller plinten P2, skulle man kunna skarva på matningarna till de externa pumparna direkt på fas och nolla på plinten P2 eller måste man använda ett relä? Hur matas egentligen interna pumpen P2, via relä eller direkt från plinten? Ja, jag vet, jag kan öppna och titta efter, men tänkte om någon redan vet :)

Oavsett hur du så småningom löser din energieffektivseringsplan så skall du i varje fall inte bara dra ur cirkulationspumparnas kontakt ur väggen på våren och stoppa i kontakten igen till hösten.

Det gjorde jag första sommaren jag hade golvvärme i mitt kök med en separat cirkulationspump. Resultatet blev att när jag skulle starta cirkulationspumpen igen på hösten hade den kärvat ihop så att den inte gick igång. Och det upptäckte jag inte förrän det blev riktigt kallt ute och jag tyckte att det var kallt i köket.

I det kalla vädret som rådde då var det inte läge att stänga av uppvärmningen i hela huset för att "fixa till" cirkulationspumpen. Lösningen fick bli ett tillfälligt elelement i köket tills det blev varmare ute.

Tydligen är detta fenomen inte ovanligt eftersom IVT vid sommarurkoppling ändå startar cirkulationspumpen (G1/P1) en kort stund var tredje dygn (Rego 600) för att den inte skall kärva ihop.         

Per Lu, tack för tipset. Riktigt otrevlig situation du hamnade i. Min plan är helt klart att motionerna pumparna. Du skriver också att "IVT vid sommarurkoppling ändå startar cirkulationspumpen (G1/P1) en kort stund var tredje dygn". Det var just det jag var ute efter, men min P1 verkar alltså gå dygnet runt i sommarurkopplat läge?

Finns lite olika smartrelän som man kan använda, att periodvis sätta på eller stänga av eller motionera cirkulationspumpar.
Tycker det fungerar bra med tex Shelly, som jag använder, vid sommarurkoppling m.m.

Börje__, också ett bra tips. Hade dock hoppats på att min VP skulle kunna motionera åt mig. Men det verkar inte vara fallet... så då får jag kanske ta till en "smart" lösning istället.

Varför är P2 (interna pumpen) inställd på kontinuerlig drift? Den behöver bara gå när kompressorn går. Övrig tid drar den bara ström i onödan och ökar värmeförlusterna från varmvattenberedaren. 

Roland, det där var en mycket bra fråga. Jag har hela tiden tänkt att det är rimligt att P2 står i kontinuerlig drift, så att man har ett konstakt flöde i systemet och att VP via GT1 (rad retur) då känner av när det är dags att ge värme. Men detta kanske inte gäller om man har externa pumpar? Systemet består också av en 100L arbetstank (fyra rör i toppen) efter VP. GT1 sitter på returen efter att konvektorslingan och golvvärmeslingan gått samman, men innan returen går ned i arbetstanken. Tror den generella rekommendationen är att GT1 ska placeras i botten av arbetstanken och jag vet inte varför man inte gjort så. Men då är ju frågan, som du uppmärksammat mig på, har ens P2 någon påverkan på cirkulationen av slingorna efter arbetstanken? I annat fall är det ju helt onödigt att P2 går kontinuerligt.

Angående förluster i min externa varmvattenberedare, hur skapas sådana då växelventilen står i läge värme?

Externa pumparna ska stängas av (bortsett från att de motioneras som Per Lu beskriver) vid sommarurkoppling, dessutom går växelventilen då över till läget för varmvattenberedning. Att ventilen gör det utan att externa pumparna stannar får mig att undra om externa pumparna är rätt inkopplade.

Tack! Då är vi helt överens om att externa pumparna ska stängas av och motioneras i sommarläge. Frågan är bara varför detta inte sker då jag kopplar mina externa pumpar enligt IVT:s manual. Men IVT hade kanske en annan syn på detta då det begav sig? Alternativt är min Rego trasig.
De externa pumparna matades från vägguttag med fast fas utan någon som helst styrning då vi flyttade in. Därav mitt försök att förbättra det hela :)

/Staffan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29684
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det står inte i manualen hur myckt ström relät på plintkortet klarar.
Men 20 + 30 W låter ju inte så mycket, det blir ca 220 mA som mest så det är kanske OK att koppla in direkt på P2 utgången?

Men det kan ju vara så att relät på P1 fastnat på nått sätt?
Och vill du kunna köra P2 pumpen intermittent så är det väl läge att felsöka?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4944
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Koppla inte in någon pump direkt på plint på kortet, blir det ett fel så kan kortet gå sin väg, sätt in mellanrelän  som styrs av något så är du säker. Vet att VP har utgång ditrekt från kort med 230 V för pumpar, men då finns de en finsäkring  som kanske är på 3 - 4 amp som skydd för kortet. Det går att utläsa på elschemat vad som är. Korten är inte billiga, billigare och säkrare med relän.

Utloggad Staffan9

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Men det kan ju vara så att relät på P1 fastnat på nått sätt?
Och vill du kunna köra P2 pumpen intermittent så är det väl läge att felsöka?

Hehe, ja, nu börjar vi närma oss den yttre gränsen för min komfortzon/kompetens. Felsöka ett relä som fastnat... får bli lite googling på det... om någon har tips under tiden jag googlar behöver ni inte hålla inne med dem ;)

Utloggad Staffan9

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Koppla inte in någon pump direkt på plint på kortet, blir det ett fel så kan kortet gå sin väg, sätt in mellanrelän  som styrs av något så är du säker. Vet att VP har utgång ditrekt från kort med 230 V för pumpar, men då finns de en finsäkring  som kanske är på 3 - 4 amp som skydd för kortet. Det går att utläsa på elschemat vad som är. Korten är inte billiga, billigare och säkrare med relän.

Tack! När jag tittar en gång till i manualen ser jag att både P2 och P3 matas direkt från plintarna på kortet, och att P1 också är tänkt att matas direkt från kortet. Jag förstår att det vore bättre att gå via ett relä. Du har givetvis rätt i det.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4944
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack! När jag tittar en gång till i manualen ser jag att både P2 och P3 matas direkt från plintarna på kortet, och att P1 också är tänkt att matas direkt från kortet. Jag förstår att det vore bättre att gå via ett relä. Du har givetvis rätt i det.
Nu går det inte att se om relät är till eller ifrån, helkapslat, det enda man kan göra är att mäta spänning på den plint/ar som P1 är kopplat till. Konstant spänning, något i datan som styr det som är till, är det från i datan och spänning finns, så är relät ihopbränt. Men det är nu som det kopplats in på plintarna för P1, tidigare så har dom varit fria och då är det säkert inget fel på relät.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9805
  • Karma +19/-4
Om jag har fattat placeringen av GT1 rätt måste det vara den externa cirkulationspumpen som sköter cirkulationen av vattnet förbi GT1. Att P2 står still ska inte påverka temperaturmätningen.

Om P2 går när kompressorn står still kommer den att blanda om vattnet i arbetstanken så att skiktningen förstörs. Det borde försämra systemets verkningsgrad.   

Vad gäller värmeförlusterna tänkte jag på fallet med intern beredare, det kan bli självcirkulation i radiatorsystemet om växelventilen står i läge husvärmning .
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Staffan9

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Nu går det inte att se om relät är till eller ifrån, helkapslat, det enda man kan göra är att mäta spänning på den plint/ar som P1 är kopplat till. Konstant spänning, något i datan som styr det som är till, är det från i datan och spänning finns, så är relät ihopbränt. Men det är nu som det kopplats in på plintarna för P1, tidigare så har dom varit fria och då är det säkert inget fel på relät.

Tack till både Carl N och 25fOCUS angående felsökning. Vet inte varför jag inte tänkte på det själv. Jag lyckades läsa ut en variabel från Regon som heter RADIATORPUMP_P1_UT och den växlar mellan 0 och 1 då GT2 (utetemp) sjunker under gränsvärdet för sommardrift. Detta borde väl kasta alla tvivel under bordet. P1 borde stanna i sommardrift. Dock ger min plint P1 230V oavsett utetemp.

Det kan faktiskt vara fel på relät. Jag har nämligen en renoverad Rego som sattes in i höstas då den ursprungliga gav upp. Så min nuvarande Rego skulle mycket väl kunna ha driftat en extern pump under många år i sitt tidigare liv. Jag får nog höra av mig till installatören och påpeka bristen :)

Tack igen!

Utloggad Staffan9

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Om jag har fattat placeringen av GT1 rätt måste det vara den externa cirkulationspumpen som sköter cirkulationen av vattnet förbi GT1. Att P2 står still ska inte påverka temperaturmätningen.

Ja, du har förmodligen rätt i det. VP med P2 sitter "på andra sidan" arbetstanken jämfört med GT1. Jag visste inte om P2 ändå påverkade flödet på andra sidan arbetstanken. Men då provar jag helt enkelt att sätta P2 att gå tillsammans med kompressorn istället.

Om P2 går när kompressorn står still kommer den att blanda om vattnet i arbetstanken så att skiktningen förstörs. Det borde försämra systemets verkningsgrad.   

Mycket intressant. Det du säger låter logiskt. Ska bli spännande att se hur systemet uppför sig till hösten då P2 inte går kontinuerligt.

Vad gäller värmeförlusterna tänkte jag på fallet med intern beredare, det kan bli självcirkulation i radiatorsystemet om växelventilen står i läge husvärmning .

Okej, jag fattar.

Tack Roland!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9805
  • Karma +19/-4
Arbetstanken är på 100 liter och det är golvvärme och konvektorer i huset. Det låter som att det inte är mycket vatten i värmesystemet. För on/off-pumpar bör det vara 20 liter vatten per kW pumpeffekt för att det inte ska bli för många starter då sådana sliter på kompressorn. Då pumpen är på 14 kW bör det vara minst ca 300 liter vatten i värmesystemet, alltså 200 liter utöver arbetstankens volym.

Pumpens effekt i förhållande till husets maximala värmebehov spelar roll för antalet starter. Det blir maximalt antal starter per dygn när pumpen går 50% av tiden. Om det sammanfaller med med normal vintertemperatur blir det många starter jämfört med situationen där pumpen är lite klent dimensionerad så att den går dygnet runt vid normala vintertemperaturer. Kan vara värt att kolla upp hur det är med mängden vatten i systemet och cykeltider. Tyvärr finns det ingen räknare för antal starter på IVT:s pumpar (kanske finns numer). En så kraftig pump som 14 kW tycker jag borde vara dimensionerad för rätt hög effekt i förhållande till husets maximala effektbehov. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!