Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Avlägsna rost  (läst 662 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Avlägsna rost
« skrivet: 10 maj 2024, 20:07:01 »
Vart inspirerad o testa att avlägsna rost på ett projekt som inbegriper mitt ev solcellsprojekt… Som den slarver jag är så hade mina Burtonkopplingar till byggställningar hamnat i en murarhink som genom åren fyllts med vatten…. :o :o Med resultat mkt rost!

Tänkte först prova på något jag aldrig provat dvs elektrolys för att få bort rosten. Verkligen intressant! Tror att en av våra trotjänare här på forumet gett mkt info på ett annat forum inom ämnet tummenupp Namnet börjar på T :) Hur som haver läste jag på o fick ett tips som jag hört talas om men aldrig provat! Att kasta in objekten i tombolan tillsammans med lite grus o sand sagt o gjort hivade jag i 20 st burtonkopplingar o 0-16 stenmjöl som jag hade liggandes. 2 timmar senare ser kopplingarna ut som nya :) Viss kärlek o våld krävs ännu för att muttrarna skall lossna….

Men elektrolysvarianten kommer testas framöver om inte på dessa så på något annat som slarvern ställt till med :)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avlägsna rost
« Svar #1 skrivet: 10 maj 2024, 20:48:38 »
Coca Cola + aluminiumfolie
« Senast ändrad: 10 maj 2024, 20:50:28 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4764
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avlägsna rost
« Svar #2 skrivet: 10 maj 2024, 21:29:09 »
Vart inspirerad o testa att avlägsna rost på ett projekt som inbegriper mitt ev solcellsprojekt… Som den slarver jag är så hade mina Burtonkopplingar till byggställningar hamnat i en murarhink som genom åren fyllts med vatten…. :o :o Med resultat mkt rost!

Tänkte först prova på något jag aldrig provat dvs elektrolys för att få bort rosten. Verkligen intressant! Tror att en av våra trotjänare här på forumet gett mkt info på ett annat forum inom ämnet tummenupp Namnet börjar på T :) Hur som haver läste jag på o fick ett tips som jag hört talas om men aldrig provat! Att kasta in objekten i tombolan tillsammans med lite grus o sand sagt o gjort hivade jag i 20 st burtonkopplingar o 0-16 stenmjöl som jag hade liggandes. 2 timmar senare ser kopplingarna ut som nya :) Viss kärlek o våld krävs ännu för att muttrarna skall lossna….

Men elektrolysvarianten kommer testas framöver om inte på dessa så på något annat som slarvern ställt till med :)
Eftersom dom är fina nu och troligyvis gängorna med, bara skit där muttern sitter, sä värm med gasol eller gas på muttern runt så dom blir röda och lättare att lossa

EDIT Inget är som varma nyckeln, den lossar allt

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 879
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Avlägsna rost
« Svar #3 skrivet: 11 maj 2024, 04:54:54 »
Coca Cola + aluminiumfolie

Bromsolja över natten är nog lite samma som kola och kombinerat med försiktig uppvärmning tar kanske inte bort rosten men hjälper till att lossa saker utan att förstöra.

Elektrolys låter intressant, återkom med resultat!! ☺️
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Avlägsna rost
« Svar #4 skrivet: 11 maj 2024, 11:21:38 »
Bästa rostlösningsmedlet för fastrostade skruvar och muttrar tillverkar du själv. Blanda lika delar ATF-olja och aceton i en behållare. Innan användning måste behållaren skakas om så att oljan och acetonet blandas, det skiktar sig när det får stå en stund. Acetonet gör att blandningen blir väldigt tunnflytande vilket gör att den får mycket bra krypegenskaper. Acetonet avdunstar snabbt men oljan blir kvar. Läste för många år sedan en test i USA av en mängd olika rostlösningsmedel och resultatet blev något förvånande att ATF-acetonblandningen slog alla andra fabrikat av rostlösningsmedel. Det finns inget bättre!
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Avlägsna rost
« Svar #5 skrivet: 11 maj 2024, 11:27:16 »
För få bort rost från rostiga detaljer man man lägga dessa i en behållare med vatten där man löst upp citronsyra. Fungerar faktiskt förvånansvärt bra. Glöm dock inte att skölja av detaljerna efteråt och rostskydda dem.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Avlägsna rost
« Svar #6 skrivet: 11 maj 2024, 12:47:38 »
För få bort rost från rostiga detaljer man man lägga dessa i en behållare med vatten där man löst upp citronsyra. Fungerar faktiskt förvånansvärt bra. Glöm dock inte att skölja av detaljerna efteråt och rostskydda dem.

Detta har jag kört med några gånger! Funkar ganska bra då jag provade på knivar o verktyg!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Avlägsna rost
« Svar #7 skrivet: 11 maj 2024, 21:06:26 »
Jag har efter dragit sönder en bult…. Med hjulmutterdragaren bestämt mig för att testa några av era tips! Röda nyckeln är ju inte dum… tummenupp
Det dumma är bara att jag inte har ett optimalt ställe på vad det gäller brandsäkerhet :'( Andra tipset vad det gäller aceton o atf olja lät ju intressant tummenupp Upptäckte att jag hade en frp aceton a la biltema!

Samtidigt så drog jag fram gassvetsen efter 5 år för en mindre nödreperation på traktorn. Är helt urusel på att svetsa :) Så ev om jag kan sätta ett skruvstäd utomhus så provar jag röda nyckeln oxå!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4764
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avlägsna rost
« Svar #8 skrivet: 11 maj 2024, 22:50:49 »
Jag har efter dragit sönder en bult…. Med hjulmutterdragaren bestämt mig för att testa några av era tips! Röda nyckeln är ju inte dum… tummenupp
Det dumma är bara att jag inte har ett optimalt ställe på vad det gäller brandsäkerhet :'( Andra tipset vad det gäller aceton o atf olja lät ju intressant tummenupp Upptäckte att jag hade en frp aceton a la biltema!

Samtidigt så drog jag fram gassvetsen efter 5 år för en mindre nödreperation på traktorn. Är helt urusel på att svetsa :) Så ev om jag kan sätta ett skruvstäd utomhus så provar jag röda nyckeln oxå!
OM du ska använda varma nyckeln så ska det inte vara en låga som en spets ut, då är det för mycket syre. Den ska vara rund i spetsen och inte så där stormaktig, då är det lagom med syret.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
SV: Avlägsna rost
« Svar #9 skrivet: 13 maj 2024, 09:05:25 »
Det som gör att t ex en fastrostad skruv släpper av värme är att rosten både tappar hållfasthet och minskar i volym när den har hållits uppvärmd till tillräckligt hög temperatur tillräckligt länge, så att det kemiskt bundna kristallvattnet avgår.  Kan man rödglödga sakerna snabbt med gassvets så är det ingen tvekan om att problemet är löst, men det går att få rosten att släppa med lägre temperatur och längre tid också. Man måste dock komma upp i ett par hundra grader.

Ska man använda någon krypolja, t ex den ovannämnda häxbrygden med aceton, så måste rosten först vara så pass torr att åtminstone det vatten som ligger fritt i porerna har avdunstat. Är alla porer redan vattenfyllda, finns det ingen plats för krypoljan.

Men man ska se upp och inte blanda ihop metoder för att få loss fastrostade saker med metoder för att avrosta öppna släta ytor.

När det gäller elektrolys så finns den beskriven på många håll sedan tidigare på de flesta forum. Men man ska komma ihåg ett par viktiga saker som okunnigt folk brukar strunta i:
1) Tillsätt INTE salt i elektrolysbadet, då bildas giftig klorgas under elektrolysen.  Använd istället natriumhydroxid (NaOH, tyvärr säljs den ofta än idag under gammaldags felaktiga benämningar som t ex kaustiksoda). Tänk dock på att NaOH är frätande, se till att inte stänka i ögonen och ha rent vatten till hands för att skölja med vid behov.
2) Se till att inga andra metaller än järn/stål finns närvarande i elektrolysbadet, använd järntråd för att hänga upp både det som ska avrostas och motelektroden. Alkalikänsliga metaller som t ex aluminium kommer att lösas upp, och många andra metaller (t ex koppar- eller nickellegeringar) kan bilda giftiga ämnen under elektrolysen. Se till att det som ska avrostas är väl rengjort från annan slags smuts i förväg.
3) Håll koll på strömmen under elektrolysen och ta upp och borsta av motelektroden så snart strömmen håller på att minska.
4) Tänk på att explosiv knallgas alltid bildas under elektrolysen. Håll till utomhus och gör alla elanslutningar så det är totalt uteslutet med glapp, kortslutningar, gnistbildning mm i närheten av badet.

Sammanfattningsvis bör den som följde med på kemilektionerna i högstadiet och har vett att tillämpa kunskaperna i praktiken, inte ha några problem att få elektrolysen att fungera.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!