0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vart inspirerad o testa att avlägsna rost på ett projekt som inbegriper mitt ev solcellsprojekt… Som den slarver jag är så hade mina Burtonkopplingar till byggställningar hamnat i en murarhink som genom åren fyllts med vatten…. Med resultat mkt rost!Tänkte först prova på något jag aldrig provat dvs elektrolys för att få bort rosten. Verkligen intressant! Tror att en av våra trotjänare här på forumet gett mkt info på ett annat forum inom ämnet Namnet börjar på T Hur som haver läste jag på o fick ett tips som jag hört talas om men aldrig provat! Att kasta in objekten i tombolan tillsammans med lite grus o sand sagt o gjort hivade jag i 20 st burtonkopplingar o 0-16 stenmjöl som jag hade liggandes. 2 timmar senare ser kopplingarna ut som nya Viss kärlek o våld krävs ännu för att muttrarna skall lossna….Men elektrolysvarianten kommer testas framöver om inte på dessa så på något annat som slarvern ställt till med
Coca Cola + aluminiumfolie
För få bort rost från rostiga detaljer man man lägga dessa i en behållare med vatten där man löst upp citronsyra. Fungerar faktiskt förvånansvärt bra. Glöm dock inte att skölja av detaljerna efteråt och rostskydda dem.
Jag har efter dragit sönder en bult…. Med hjulmutterdragaren bestämt mig för att testa några av era tips! Röda nyckeln är ju inte dum… Det dumma är bara att jag inte har ett optimalt ställe på vad det gäller brandsäkerhet :'( Andra tipset vad det gäller aceton o atf olja lät ju intressant Upptäckte att jag hade en frp aceton a la biltema!Samtidigt så drog jag fram gassvetsen efter 5 år för en mindre nödreperation på traktorn. Är helt urusel på att svetsa Så ev om jag kan sätta ett skruvstäd utomhus så provar jag röda nyckeln oxå!