0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så har min 18 gamla CE50 gått i graven och ersatts av Nibe S735-7. CE50 hade säkert kunna gå något år till men jag tröttnade på att rensa kondensor och cirkulationspump årligen. I samband med nyinstallation spolade jag ren golvvärmekretsarna och kunde konstatera att även där fanns mycket rost inklusiva stora flagor upp till 10mm (se bild). Har någon nån ide var denna rost uppstår? Accumulatortanken för varmvatten? De vävomspunna gummislangarna? När jag detaljstuderar en flaga ser man faktiskt att dess krökning väl följer 22mm kopparrör så det kan kanske vara beläggningar i fram/retur-rör (som är delvis kopparrör och delvis vävomspunna gummislangar).
Hej!Hur ser fördelarskåpet/n ut? Fota gärna och bifoga!
Kolla om beläggningen är magnetiskt?
Det har ju historiskt funnits golvvärmeslangar av PEX som inte var diffusionstäta, säker på att det inte är det som är problemet?
Det verkar vara ett hus med enbart golvvärme, alltså inga radiatorer. Vad finns det för komponenter av järn i systemet? För att det ska bildas rost måste det finnas järn. Har samma undran som Rickard vad gäller golvvärmeslangarna. Var rostflagorna rostfärgade även i färskt tillstånd? Jag ser en risk att problemet kommer att fortsätta om det inte går att klara ut orsaken till rostbildningen.
Vet inte vilken typ av slang som används. Bifogar bild. Huset byggdes med golvvärme 1987