0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag känner lite tvivel inför "suspekta" aktörer... Fast jag fattar att de säkert inte är sämre än nån annan. Dock kan jag tycka att det känns rimligare att tro att Nibe och Thermia är mer rustade för vårat klimat. Tack för tipset. Ska kolla upp Vaillant direkt...
Nibe visar väldigt tydligt i sin installatörshandbok vad de ger vid olika utomhustemperaturer.Men, jag fortsätter med liknande underton - om det ämnet SCOP, det tycker jag är något som ska skrotas, förskönar allas verklighet bara. "SäsongsCOP över 5 med luft/vatten". Från direktverkande el 100% till värmepump så betalar man en femtedel av tidigare i bästa fall? Antar det är så de vill tolka det. Hur är det möjligt när man har 3,5 COP vid 0 grader ute och radiatorer? Värmesäsongen nyss börjat och verkningsgraden faller för varje grad utomhus samtidigt som behovet ökar? Vad är det man vill visa egentligen?Min 15-åring presterade med COP 2,28 vid -15 i år. Stängde av alla säkringar och läste elmätaren och energimätaren från värmepumpen. ---Hur som, köp en Atlas! Är radiatorerna för små, komplettera om behovet uppstår eller byt senare för att öka COP, det har avkastning i alla fall.
Varför har du klippt in en massa grafer på F2120? Det är väl en luft/vattenvärmepump? Jag kanske inte hänger med i svängarna...
Sen det med LV-VP så sägs bara att dom fungerar ner till ( nu idag - 25 ) och vad ger den då vid - 20, det talas det inte om. Bara vad vi är bra på att värma.