0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Servicefirman använde en REMS Solar-Push K 60 med centrifugalpump vid luftningen. De körde åt ett och samma håll i 4 dygn i sträck och det var åt motsatt håll jämfört med hur brinevätskan normalt går vid drift. Är det en maskin som klarar att avlufta 2 * 100 meter parallellkopplade bergvärmehål?https://swe.rems.de/tryckprovning-rengoering-desinfektion-konservering-spolning-pafyllning/elektrisk-pafyllnings-och-skoeljningsenhet/rems-solar-push.aspx
Att din värmepump vid denna årstid skapar 48 grader varmt vatten säger mig att något är skumt, det borde absolut inte behövas kan jag tycka.Värmer du en tank med värmepumpen, eller arbetar den med flytande kondensering?Vilken kurvlutning?Var i landet bor du?Att kompressorn byttes så tidigt indikerar att den går med fel kurva, mot stängande termostater och fått starta och stoppa väldigt ofta p.g.a. det.Även den höga framledningstempen indikerar att den går med alldeles för hög kurva.
Pumpen har varit inställd att gå igång vid -60 gradminuter vilket gett 27 starter per dygn. Jag har upptäckt detta och ändrat till -120 gradminuter. Det ger längre driftcykler och högre framledningstemperatur strax innan cykeln är färdig. Pumpen är väldigt stark (15 kW) och huset är oisolerat.Pumpen är inte kopplad mot någon tank och producerar heller inte varmvatten. Oklart varför man valt en fristående varmvattenberedare.Kurvlutningen är 9 och jag har senaste dagarna satt parallellvredet på +1 eftersom det är så iskalla vindar just nu och det finns ingen rumsgivare. Innertemperaturen är 19-20C.Huset finns i Småland, på gränsen mellan rekommenderad kurva 9 / 10 enligt Nibes geografiska rekommendationskarta.Termostaterna är öppna.Kb-pumpen är relativt varm vid slutet av en driftscykel.
2 X 100 hål. Var är dom ihopkopplade, inne/ute. Spolade dom varje slinga för sig genom att stänga av en slinga i taget. Med paralellt så kan det bli att luft finns kvar i ena slingan och flödet stannar upp i den andra-Spolade dom allt samtidigt så är det tveksamt om den pumpen räcker
Fundering på hur det ser ut mer rördragningen på köldbäraren?Sitter ett plastkärl på högsta punkten eller går rören i taket och ner till ett plastkärl?
Rören kommer in parallellt en halvmeter under takhöjd i källaren, det ena över det andra. Sedan svänger det undre röret 85 grader uppåt och går upp i de övre röret som då blir gemensamt rör. Detta gemensamma rör svänger sedan efter en halvmeter 90 grader höger och löper på i en knapp meter där en anslutning till ett genomskinligt nivåkärl finns. Nivåkärlet sitter cirka 20 cm över gemensamma röret. Nivåkärlet är inte trycksatt. Vid nivåkärlsanslutningen svänger röret först 90 grader vänster och sedan 90 grader nedåt till värmepumpen.
Låter ändå som att problemet sitter på utgående rör.Jag skulle prova att ta hem en annan firma som får i uppgift att lufta det hela.Men innan dess, kolla att smutsfiltret på kalla sidan är rensat, om nissarna som försökt lufta, bommat att lufta åt båda hållen, så kan de även missat filtret.