0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej på er!Vi har sedan december 2005 en Thermia Diplomat 8 TWS som värmer vårt hus till 20°c. Vår energibrunn består av 150m djupt hål och 148m aktivt om man ska tro SGU. De första 20m stålrör. Berget består av granit, och vattentillgången är uppskattad till 2500l/tim. När utetemperaturen varit ca -5°c under en period var brinetemp precis vid kompressorstopp var det IN +2° UT -2°. Kompressortiden är totalt 42350 tim, vilket ger ett genomsnitt om ca 2700 tim/år. Tillsatstiden ts1 som inte är legionellakörning är försumbara 35 timmar. Kan tänka mig dessa härstammar ifrån när mjukstartkortet havererade 2021. Samtidigt tog två kondingar slut, så fick byta dem också. Förutom det har pumpen gått som en klocka. Medelförbrukning i hushållet är ca 11000 kwh/år.Jag misstänker att tiden för byte närmar sig. Fast samtidigt undrar jag över förväntad livstid på pumpen? Och med tanke på grundförutsättningarna ovan, så funderar jag på vad man bör ersätta den den med? Den dagen den går sönder gäller det ju att vara lite förberedd.
42.000 drifttimmar på kompressor är ingenting. Snarare kan du planera ett byte runt 65.000 drifttimmar. 2700 timmar per år bra och är inte alls underdimensionerad. Sjukdomen på diplomat är just mjukstartskortet, men det har du redan bytt. Man brukar snitta en kompressor runt 75.000 timmar. Kasta ut pumpen när den går sönder.