0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
KB-pumpen går för fort, KB hinner inte att kylas och då blir diffen liten, sänk farten på till 80 % och se vad det ger ut till hål och hem.
Ger pumpen 10 kW och deltaT är 3 grader betyder det att köldbärarflödet är 0,5 L/s vilket ger ett tryckfall i slangen på 1 bar om det är 40 mm slang. Jag undrar om köldbärarpumpen klarar den tryckuppsättningen så det kan handla om felvisning hos någon givare som gör att deltaT i praktiken är större. DeltaT på 3 grader med R407C gäller varma sidan, på kalla sidan ska man ha så lågt värde som möjligt men tar man hänsyn till till köldbärarpumpens elförbrukning finns det ett optimum.
Jag ser det som ganska normal, det som händer. Var bor du? eller vilken typ av berggrund har du. Gnejs och granit är betydligt bättre en den kalkgrund vi har i södra Sverige. Kalk leder energi sämre.KB-pumpen tuffar på med bra fart, och du har ca -1.7C in och ca -5.0C ut. Som jag ser det ligger du nära vad du kan plocka ut ur din borra. Där arbetar min F1255 med en "snål" borra. I din berggrund räcker det kanske inte att uppfylla alla Nibe rekommendationer. Hade du haft en frekvensdriven värmepump typ F/S 1255, så hade du legat nära gränsen när skydden går in och omriktaren reducerar effekt, det man kallar för att den kan anpassa sig till din befintliga borra. Vid -5,5C hade en 1255 värmepump gått in i skyddsläge, att f.n. ej tillåta ökat effektuttag , detta för att förhindra frysning av borran.Därför skall du definitivt ej sänka hastigheten på KB-pumpen, då en lägre temperatur på köldbärare ut riskerar frysning. Förmodligen stoppar din värmepump helt vid -8C ut.
3 grader på varma sidan? Kollar jag nominella flödet för Nibe 1145-12 så ligger den på 0,27 l/s och då får jag det till dryga 1000 l/h och vad VP visar så ligger den på c:a 7,5-8 grader då. Om jag ska ner till 3 så blir det en väldig fart på systemet.När jag jämför gamla Ivt e11 så har den ett nominellt flöde på 0,38 l/s vilket då ger c:a 1350 l/h, med en nibe med motsvarande flöde så skulle jag upp i en 16kW om det fanns, är det rimligt?Flödena gällande kb på dessa är 0,65 för Nibe och 0,64 för IVT.
nisse175 skrev: Med IVT vad det inte så här kallt hål, vill minnas att typ -0,8 var som lägst med den.Om vi skall göra en förenkling så är det så att värmepumparna har fått bättre COP.Låt oss säga att du behöver 10kW värme till huset för att hålla varm.Din gamla IVT använde 3kW från elnätet och resterande 7kW energi från borran. Nu har du en effektivare Nibe med bättre COP. Den kommer att ta 2kW från elnätet, och 8kW från borran. Därför blir borran kallare och elräkningen mindre, och huset får sina 10kWSamma har hänt mig, men för min del var det väntat, eftersom installatören kunde förklara. Han ansåg att jag behöver en frekvensdriven VP som kan anpassa sig vid kall borra, d.v.s dra ner kompressoreffekten.
varma sidans delta ska ligga på 5-10K om du har raddar 3-5k om du har golvvärme. Kalla sidan 2-5K brukar i auto ligga kring 3-4k
DeltaT på 3 grader med R407C gäller varma sidan, på kalla sidan ska man ha så lågt värde som möjligt men tar man hänsyn till till köldbärarpumpens elförbrukning finns det ett optimum.