0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har en Nibe 1215 bergvärmepump.Installerad 2004...så 20 år i drift utan större problem. Endast motionerat växelventil, motionerat potentiometern till kurförskjutningen genom alla år. Nu har det börja hände saker... har precis bytt läckande påfyllningsventil och trasigt expansionskärl... inga större saker... men får inte igång värme i slingorna. Har 3st våningsplan med golvvärme, ca4-5st slingor per plan.VP kompressor ej igång:VBfram 23(33)VBretur 23(50)VP kompressor i drift:VBfram 41(börvärde 33)Varmvatten 46VBretur 23(50)VVstart 46(42)KBfram 2KBretur 0Utetemp+2Kurvlutning 6VPstarter 22100VPtid 45 500timTStid 134timEfter kompressordrift så sjunker VBfram snabbt till ca 23 med börvärde 33 och får alltså ingen värme i huset. Jag har varmvatten så det är lite positivt. Är det givare som strular? Växelventil?Ledning från cirk pump blir inte varm när kompressorn är igång...men displayen säger VBfram 41! Cirk pump snurrar och verkar fungera.
Har försökt att lufta... tror jag lyckats genom att spola varje slinga.... ovanvåningen lyckades jag inte av någon konstig anledning. Aha... kan impellern vara utsliten? Har hört talas om att cirkpumo havererar och inte snurrar alls. Är enda sättet att kolla om impellern är sliten att öppna pumpen? Lie struligt... tappar mycket vatten då 🤔🙈
Tack för alla svar! Har haft problem med cirkulation ett bra tag... om det beror på cirkpump eller lust i slingorna vet jag inte. Är lite sugen att plocka isär cirkpumpen och inspektera den. Någon som vet om jag kan få växelventilen att hålla tätt, den sitter ovanför cirpumpen...se bild
Nästa bra fråga, har du slangar mellan VP och annat då, en klassiker att dom sätts igen med skit och magnetit. En del har haft så mycket skit i dom att det nästan inte fanns något flöde.