0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag behöver råd på hur jag ska hantera situationen som vi har hamnat i.Vi hade en EcoZenith i250 i kombination med EcoAir 408, båda installerade 2015. I slutet av november började jag se att elpatronen på i250 fick gå in och stötta upp oftare än vad jag tyckte att den hade gjort tidigare vintrar vid samma temperatur. Efter kontakt med en värmeteknikfirma byttes en trasig suggasgivare ut.Det blev dock inte bättre efter det så efter några dagar tog jag ny kontakt med värmeteknikfirman, som kom på nytt besök dagarna innan jul. Då konstaterades att hetgasgivaren visade fel och de bytte ut den också.Efter det fortsatte jag att övervaka systemet och logga en massa värden i en excel-fil. Jag tyckte fortfarande inte att systemet presterar som det hade gjort tidigare. (Tyvärr har jag inga siffror från tidigare vintrar att jämföra med. Så säker kan jag inte vara.) Brytpunkten för när elpatronen behövde gå in och stötta upp verkade ligga kring -2 grader. Vilket jag inte upplever har behövts tidigare år.Jag är fullt medveten om att behovet av extra värmning från elpatronen varierar från hus till hus och beror på storlek på huset, isolering, antal personer i hushållet m.m. (i vårt fall boyta ca. 140 kvm, plus delvis uppvärmd källare. Radiatorer, ingen vattenburen golvvärme. Ingen modern isolering. 2 vuxna, 2 barn (15 resp. 12 år)). Att det därför är svårt att säga vad som är rimligt. Men om man tittade på temperaturdifferensen mellan inkommande och utgående vatten till värmepumpen så började den sjunka redan vid ungefär -1 graders utomhustemperatur.Jag tog i alla fall ny kontakt med värmeteknikfirman (som också fick mina loggade värden) efter nyår och bokade in ett nytt besök, för att på deras inrådan kontrollera köldmediat i EcoAir’en. De konstaterade då att torkfiltret hade gått sönder och läckt ut media i kylkretsen, vilket hade lett till att kompressorn var skadad/skrot och hela EcoAir’en behövde bytas ut. Vilket de gjorde nu i fredags. Mot en ny av samma modell.Efter knappt två dygns drift av den nya EcoAir’en kan jag konstatera att det fortfarande inte känns tillfredsställande. Med temperatur på -2 till -4 så behöver elpatronen fortfarande gå in till och ifrån. När shuntfördröjningen (som är satt på 160 min) går ut så startar elpatronen och hjälper till i 1,5-2 tim. Sedan börjar vattentemperaturen i systemet sakta att sjunka, tills shuntfördröjningen har löpt ut igen. Och så rullar det påMed ny EcoAir på plats utan större förbättring när det gäller behovet av stöd från elpatronen så vet jag inte vad ska göra. Som jag har varit inne på tidigare så har jag inga siffror från tidigare vintrar att jämföra med så jag kan inte säga hur systemet har presterat tidigare.Efter mycket bakgrundsinfo kommer här några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig att fundera kring.1. Är det normalt att elpatronen behöver gå in och hjälpa till redan vid -2 till -4?2. Finns det något annat i systemet som kan behöva justeras, för att värmepumpen ska kunna prestera bättre? T.ex. samspel EcoZenith/EcoAir, cirkulationspump m.m.. När de bytte värmepumpen bytte de den bara rakt av. De gjorde vad jag vet inga justeringar i systemet utan utgick väl ifrån att tidigare inställningar var bra.3. Eller behöver vårt hushåll egentligen en kraftigare värmepump?När det konstaterades att den gamla EcoAir 408 behövde bytas offererade värmeteknikfirman en likadan. Jag frågade dock om det var den de skulle rekommendera till ett sånt hushåll som vårt (vid nyinstallation) och fick som svar att EcoAir 610 M (något kraftigare och med frekvensstyrning) skulle kunna vara ett alternativ. Eftersom vi inte hade några indikationer på att 408’an inte hade räckt till tidigare år så valde vi ändå den. Nu när den är på plats och inte tycks prestera efter vad man (jag) förväntar känns det som att vi gjorde en tabbe och borde ha valt 610’an.4. Jag antar att det inte finns någon ”bytesrätt” på värmepumpar va?5. Tror ni att värmeteknikfirman skulle kunna överväga att ”byta in” vår, i princip, nya värmepump och sälja den vidare till någon annan kund, som ”i praktiken ny”?Skulle verkligen uppskatta råd och tips kring vad vi kan göra.
När är huset byggt och isolerat och i vilken del av landet står det? Hur många kvm värms upp i källaren? CTC har väl alltid varit pigg på att komplettera med el-patronen i den övre tanken men det beror ju också delvis på inställningarna man gjort.
Hej! Tittade i produktbladet.Den ger i bästa fall 5kW vid -2°C om den inte är på silent mode och sånna grejor.140 m² + källare 70 m² eller 140 m² ?10 kWh varmvatten/dygn (det är 2h drift).Kvar blir 4.6 kW i snitt över dygnet, och då har jag inte räknat med avfrostningar, som gör det hela än djävligare.4.6 kW / 210 m² = 22 W/m², och ja, det kommer man tyvärr inte långt med när det är -2°C ute, i ett icke-passivhus.Om nu firman inte är supersnälla och lyhörda, och goodwillar er till månen och tillbaka, och byter ut den mot en mindre kostnad, så får Ni nog bita i det sura äpplet, och sätta in exempelvis en kraftig LLVP som stöttar fint ned till -20°C.Som tidigare frågats efter, var i landet bor ni? Och vilken ålder är det på huset?
Luft/vatten bör nog dimensioneras så att de klarar hela uppvärmningen ungefär ned till -15 grader i alla fall, tycker jag.När jag dimensionerar luft/luft åt våra kunder försöker jag klara behovet ned till -25 grader. (Piteåtrakten)Luft/vatten har en lite svårare uppgift när de måste värma till en högre temp på vattensidan än vad en luft/luftvärmepump behöver göra.Jag skulle nog kanske försöka reklamera, då det är en uppenbart taskig dimensionering, frågan är om de alls räknat på ert behov eller bara litat på din "känsla" - att det fungerat bra tidigare.Om du ställt upp temperaturen i övre delen av tanken för att få mer och/eller varmare tappvarmvatten så kan den gå mycket på elpatron.Samma sak om du har en onödigt hög kurva så den börjar shunta ut från övre delen av tanken även om det egentligen inte behövs.Att komplettera med en Luft/luft som kan värma stora delar av markplanet på egen hand ned till -25 grader skulle avlasta luft/vattenvärmepumpen rejält, och det hela skulle kunna fungera mycket bra.Vrid ned termostaterna till typ frostvaktsläge i de rum som luftvärmepumpen kan värma så blir det mycket effekt över till de övriga utrymmena.AC på sommaren får du på köpet.
Jag tycker nog att kunden/fastighetsägaren bör läsa in sig mycket....och inte bara lita på försäljare/installatör.Det är trots allt kunden som känner sitt hus och ska leva med värmekällan i många år.
Möjligen var det aldrig ens något fel på den gamla värmepumpen, men man dömte ut torkfilter och kompressor för att det inte gick hitta några andra påtagliga fel på maskinen...Så i absolut värsta fall så har hela affären varit helt i onödan.
Jag kan såklart inte säkert veta hur det ligger till men jag TROR inte det. Firman är ett välrenommerat tvåmansföretag och jobbar på "landsbygden" där ryktet är viktigt för din möjlighet att överleva som firma. Så jag tror inte att de skulle riskera att "fläcka ner" sig själva genom att medvetet ljuga.