Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Nu är det dax att byta ut Gamla Bettan...
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Nu är det dax att byta ut Gamla Bettan... (läst 3681 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
larryd
Har litet erfarenheter men ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2749
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
SV: Nu är det dax att byta ut Gamla Bettan...
«
Svar #15 skrivet:
30 november 2024, 09:32:18 »
Citera
Nu är November slut...
Nya VP har snurrat utan några problem. Jobbar med att anpassa värmekurvan. Påståendet att kunna "flytta över värmekurvan" från gamla till nya Ecologic var en sanning med modifikation. Bästa hjälpen har varit dom gamla loggarna. Rekommenderar verkligen att föra en enkel logg. Genom den ser man tidigt fel och konstigheter i VP.
Loggade gamla pumpen CTC/105 i 16 år. Medel förbrukningen för16 Novembermånader har varit 875 kWh. Lägsta Novembervärde har varit 580 och max 1050. Nya VP CTC/614 har dragit 465 kWh. Allt annat lika (samma hus, samma personer) så har denna November varit varm. Framförallt har den saknat ihållande köldknäppar nedåt -10.
Det är svårt att mäta och bedöma effektiviteten av L/V pumpar vi låga utetemperaturer. Min erfarenhet (med effektmätning) är att verkningsgraden sjunker rejält under -5. Samtidigt som kåken kräver mer värme.. Dock törs jag sticka ut halsen och påstå att nya VP verkar ha haft cirkus 20% högre verkningsgrad under November, jämförbara dagar, jämfört med gamla Bettan. Beror sannolikt på varvtalsstyrningen av kompressorn.
«
Senast ändrad: 03 december 2024, 11:47:45 av larryd
»
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
larryd
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #16 skrivet:
05 januari 2025, 12:41:02 »
Citera
Kvartals bokslut...
Nu har ctc614 gått i skarp drift ett kvartal. Utan problem. Håller fortfarande på att finjusterar värmekurvan lite. Tillsammans med wifistyrda radiatortermostater. Inte helt lätt. Styrde först på innegivarna, men har ändrat till styrning på framtemp. Tillsammans med nya Ecologic S grad minuter blev det för många händer på ratten.
Har ställt in Laddpumpen så din/ut hålls på 6° men vet inte om det är optimalt på en varvtalsstyrd kompressor?
Bifogar husets elförbrukning 2023 och 2024 för jämförelse. Gamla Bettan var nog rejält trött. Men jämförelsen måste tas med en stor nypa salt. Hösten 2024 har varit exceptionellt varm.
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30323
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #17 skrivet:
06 januari 2025, 10:21:06 »
Citera
Nja, min förbrukning är likadan i jämförelse, utan att ha bytt pump.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
larryd
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #18 skrivet:
07 januari 2025, 12:09:18 »
Citera
Det var det jag misstänkte. Sista kvartalet 2024 måste ha varit extremt varmt i södra Stockholm. Enligt mina anteckningar har jag aldrig noterat en så låg elförbrukning på 17 år.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30323
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #19 skrivet:
07 januari 2025, 12:15:20 »
Citera
2023 var rätt kallt också.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Nu är det dax att byta ut Gamla Bettan...
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 801
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
jishi
jayal1972
KVS
Josth
rocas
macman
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info