0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
OK, då vet jag det i alla fall, blir lurigt att hitta en eventuell läcka alltså kan jag tänka mig. Värmekamera eller så funkar inte för det är kall luft som läcker in någonstans om jag förstått det rätt?
Hmm, jag tror jag börjar förstå problemet...Kika om du hittar frånluftstemperaturen i info-menyn, och luftflödet i m³/h ?Kan ju vara så att ventilationssystemet dislodgat/disconnectat/(gått isär på svenska(?)) och drar in iskall luft, varpå kompressorn blockeras.Men rapportera som sagt frånluftstemperaturen, avluftstemperaturen och luftflödet, så vet vi var vi ska börja leta.
Jag funderar nu. Du har låga flöden i alla don efter rengöringen säger du. Tänk om frånluftskanalen då råkade har dragits isär någonstans, tex på kallvinden i lösullen. Vad händer då?? Fläkten kommer börja suga kalluft samtidigt som flödet minskar i donen. Men du borde då se lösull i luftfiltret i pumpen såvida det inte fastnat tidigare och proppar igen kanalenBara funderingar alltså
Inte kan väl avluftskanal och frånluftskanal ha kopplats fel på pumpen?
Ja, den går på auto. Inget behov av kompressor står det. Är det inte konstigt att det uppkom efter installationen och att 370n inte hade några problem?Hittar inte riktigt i menyerna men här är några bilder.
Inget behov står det på min S735 när gradminuterna inte har fallit tillräckligt mycket för att kompressorn ska starta. Sen när de väl fallit så ska kompressorn förvärmas, vilket ibland tar 90 minuter! Så det kan verkligen ta en stund innan den drar igång. Annars är det meny 3.1.6 som innehåller de ventilationsvärden som övriga i tråden efterfrågar.
Tack! Hoppas TS är tillbaka snart, det här är en intressant nöt att knäcka!TS har typ -3°C ute, så värmebehov borde finnas!
jag kan rapportera vad som har hänt, men har tyvärr inga bra svar ... igår hade jag en annan tekniker hemma, han återställde och startade om pumpen, och sedan fungerade den! jag frågade honom hur det kunde komma sig men det visste han inte, "varför startade man om en dator på 80-talet" svarade han, vilket väl är en bra liknelse kanske.han hade inga verktyg för att mäta flödet i våra ventilationskanaler med sig så jag vet inte om det har blivit bättre men mest troligt inte. däremot kunde han se på värmepumpen att vi hade luftflöde precis enligt referensvärdet så allt var bra ändå.mest troligt har vi väl fortfarande dåligt flöde i kanalerna (anske kommer tillräckligt med friskluft ändå in i huset från spjälen eller vad det heter som vi har i alla fönster?) och kanske har det alltid varit så dåligt flöde eller så är det något som tillkommit - oavsett vilket verkar det som att det inte hade något med felet på pumpen att göra.förbrukade 191 kw på 24 timmar utan kompressor och har nu förbrukat 9 kw på 24 timmar efter omstarten, så förhoppningsvis är allt som det skall!