0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag är väldigt novis på området men har idag fått en NIBE S735 installerad istället för Fighter 310 P som vi hade förut. Får nu felmeddelande om att kompressorn är blockerad och undrar först och främst om någon med erfarenhet kan förklara för mig vad det betyder och innebär? (Är det akut att åtgärda eller vad innebär det rent praktiskt, att det går åt mer el eller?) och förstås också vad det kan tänkas bero på?De som installerade funderar på om det kan vara så att det finns någon läcka i ventilationsrören på vinden där kall luft kommer in och blockerar kompressorn. Vet ej om det är rimligt eller om det finns andra förklaringsmodeller? Vår tidigare Fighter hade inte det problemet så vitt jag vet.Vi har också låga flöden i alla ventilationsdon noterade de även efter att de blivit rengjorda ...Tacksam för alla svar!
Om kompressorn är blockerad är de inte bra alls. Då måste den göra varmvatten och värma huset med el-patronen istället. Kompressorn kan spara typ 15000 kWh per år om den fungerar. Finns det något meddelande om orsak till blockeringen? Felkod?
Hej!Felaktigt injusterad fläkt.Fel på fläkten.Brandspjäll ur funktion.Luftflödeshinder i ventkanalerna.Posta gärna alla temperatursiffror i info-displayen.Går den på läge "auto"?
En till…
Posta mer bilder, på luftflöden och temperaturer! Om det är nyinstallation av firma, ring och klaga.
Har du skakat ur luftfiltret? Ny pump kan dra med sig smuts som finns i ventilationsrören och blockera flödet rätt mycket. Ett långskott men kanske värt att kolla….Kom ihåg att stänga av pumpen innan du drar ur filtret.
Herregud.. jaja, dom har väl rätt i sak, men ändå grisigt att det funkade bra innan, och sedan havererade ventilationssystemet(?) Eller så är fläkten/givaren i din S735:a kass. Dammsög dom ventilationskanalerna när du hade 310P, utan värmepump, eller när S735 var på plats?Hursomhelst råder jag dig att gå upp på vinden och leta ett eventuellt brandspjäll, kolla ventilationsritningarna, eller ta in en ventilationsfirma med titthålskameratjänst eller om du är finurlig, köpa en billig titthålskamera själv och gå till botten med problemet, som kan vara blockering i form av lösull, dammfälla, stopper, eller ljuddämpare som hamnat på sniskan i kanalerna.Bifogar lite bilder på hur brandspjäll kan se ut, det går oftast kablar till dom, så leta efter sånna "tecken".
kan man ens trampa runt i den?
Nej, nej, passa dig, du kan åka rakt igenom ner till våningen under, tror dit innertak bara består av skivor, sedan fuktspärr, isolering ovanpå, inga plank som håller att gå på. Normalt kan man i bästa fall bara gå/balansera på takstolarna om man inte (som jag) lagt ett trägolv ovanpå