0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Låter som det är glapp i nån kabel till VP eller i den. Kolla alla anslutningar som är till VP. Dåligt åtdragna skruvar etc eller ledare som gått av och glappar...
Vet du vilken/vilka anslutningar som jag bör försöka kolla? Såvitt jag kan se är allt åtdraget i centralen och laddning av bil går bra och den går på just L1/L2 så det borde ju vara någon inne i VP men var?
Eftersom du har problem med både kompressor och elpatron på L2 så låter det som glapp någonstans från central till VP. Även om skruvar sitter fast så känn på kabeln att inte ledaren gått av och ligger och glappar.
Kanske en dum fråga men visst borde elpatronen gå på alla tre faserna om den går för fullt? Just nu går den som sagt endast på L1/L3 som det ser ut. (Ställt den på 2/3 men samma sak ske även om jag ändrar till 3/3 i installatörsmenyn).
Enligt reservdelslistan så är det 9 kW el-patron men lite olika varianter beroende på årsmodell. Om el-patronen går för fullt ska den dra 3000 W per fas, dvs 13 A per fas. Stämmer inte alls med din mätning. Mätningen tyder på att enbart 6 kW-steget är inkopplad plus att det är något fel på fas L2 matning eller element.
Ställer jag upp den till 3/3 så får jag ungefär 13A per fas, men ingenting på L2 så jag kommer upp i ca 6kW som mest. Då är det något lurt med den fasen känns det som och också det som orsakar att kompressorn hackar och har sig. Snacka om mysterium, kom från ingenstans detta.
Låter som ett klassiskt glapp, när det blir varmt så bryts kontakten, ibland behöver den inte gå ihop igen när det blir kallt. Det kan se ut som sladd och skruv sitter fast men ibland så kan den som kopplar missa att tex stoppa i sladd i plint men den ligger emot och fungerar en längre tid men tillslut så blir det avstånd och ingen kontakt.
Hm ok. Låter lite lovande om det enbart är ett glapp. Men ingreppet som gjordes i och med bytet av expansionsventilen innebar väl enbart jobb på kylkretsen så jag förstår inte varför glappet uppkom efter det. Eller så är det bara en slump. Hur mäter jag bäst upp var någonstans det här eventuella glappet finns? Hur hade du gjort?