Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tar tid för kompressor att varva upp efter omstart.  (läst 458 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kebj76

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tar tid för kompressor att varva upp efter omstart.
« skrivet: 26 januari 2024, 12:43:15 »
Hej!

Stängde av värmepumpen s735 härom dagen för filterbyte. När jag satte på den igen och kompressorn väl starta igen efter ha kommit upp -60 gm så ville den inte varva upp trots låg framledstemp. Den gick upp till 37 Hz för att sedan gå ner till 15 där den var i 50 min innan den började varva upp och gå som vanligt igen. Undrar lite om det ska vara så? Ska den upp i samma gm som den var innan avstängning tro? Hinner ju bli rätt så kallt i huset på 50 min om det är -20 ute.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tar tid för kompressor att varva upp efter omstart.
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2024, 13:53:25 »
Den begränsas av förångartempen, kolla vad den visar om detta händer?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kebj76

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tar tid för kompressor att varva upp efter omstart.
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2024, 14:05:23 »
Förångare tempen? Vart kollar jag den? Är det samma som kondensorn?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tar tid för kompressor att varva upp efter omstart.
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2024, 15:40:42 »
Förångaren brukar vara BT16, men när jag gräver i manualen för S735 så finns inte denna? ???
Har Nibe tagit bort den?  Sc:,h
Fattar nada om S735 jobbar, deras tidigare modeller begränsade i alla fall effekten pÃ¥ denna givare.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad uecjs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tar tid för kompressor att varva upp efter omstart.
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2024, 16:41:32 »
Om du går in i menyerna och väljer filterrengöring så stoppar den utan att tappa "gradminuterna" och fortsätter där den slutade. (Den startar om på 0 om du bryter strömmen.)

Den behöver nog lite mer minus på gradminutrarna innan den varvar på ordentligt.

Den begränsar på "Lågtryck (BP8)" runt 1,3-1,4bar (verkar alltid vara det värdet som begränsar kompressorn)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Tar tid för kompressor att varva upp efter omstart.
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2024, 18:37:53 »
Även 750/730 är ju svintröga vid omstart

Utloggad kebj76

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tar tid för kompressor att varva upp efter omstart.
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2024, 16:53:02 »
Provade o starta om idag igen. Gm lÃ¥g pÃ¥ -180 vid omstart. Kompressorn lÃ¥g och körde 15 Hz frÃ¥n -60 till -240 innan den började varva upp. Provade med filter rengöring i en av menyerna som uecjs tipsade och det funkade bättre. Kompressorn gick som innan dÃ¥ efterÃ¥t. Gm antalet samma. Är väl sÃ¥ man ska göra 😊
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!