Jag skulle säga att den här situationen, fritidshus som kallställs på vintern, är en av ganska få då en luft-luft-monoblock faktiskt är värd att överväga. De stora klagomålen på Qlima:n är relaterade till drift i kallt väder; uteffekten blir då mossig, och kondensvattenhanteringen slutar funka. Men om man inte ska klara mer än någon enstaka minusgrad då och då så torde det inte vara något problem.
Så jag skaffade faktiskt ett exemplar trots att den nämnda tråden avrådde, men jag har inte använt maskinen så mycket än att jag vill avge något utförligt omdöme. Jag får återkomma med det framåt hösten, tänkte jag. Men ett par korta:
- Halvenkel att montera själv, skönt att slippa koordinera med montörer i ett fritidshus som kanske ligger dumt till
- Väsnas mer än en split, kompressorn och samtliga fläktar sitter ju inomhus
- Viktigt vara medveten om att det inte är en "fattigmanssplit" man köper, utan snarare ett mellanting mellan "portabel AC med värmefunktion" och en riktig luft-luft. Annars blir man nog lätt besviken.
Om solceller har kapacitet att driva den har jag ingen uppfattning om, det beror ju helt på anläggningens storlek.