0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om jag inte missat något är WDH JA2921 en L/L. Eftersom modellen är en sk "monoblock" är allting monterat i en och samma enhet. Du behöver borra hål genom väggen för att ansluta till- och från-luft. Se bild nedan på baksidan med kanalanslutningarna.
Ja det är ju en Monoblock.
Vad jag förstått så är R290 inte lika effektivt men samtidigt känner jag att en sån kan man ju slänga upp lättare och kanske få garantier samt värme/kyla av 20-30kvm.
Lite fundersam på att sätta en i huset för att kunna få kyla på sommaren som kommer cirkuleras runt av FTXen....
Kan inte se att Dreas89 nämnde något om FTX.
Dreas89 är trådskaparen.
R290 ser jag inga bekymmer med.
De små kanalerna är "inte mycket att köra värmepump på"
En luft/luft split har lite mer flödesmöjligheter där ute när allt kan vara fullstort.
Behöver man billigare uppvärmning, har plats för den och ytan matchar tänkt storlek så är det förmodligen ett bra köp om kvalitén är bra.
Jag har precis köpt en sådan och satt upp i köket då det är ganska så avskärmad från min huvud L/L så värmen från den inte riktigt kommer in köket. Och jag måste säga att änsålänge efter 1 veckas drift är jag förvånad! Vi har haft som kallast -4 på nätterna och innan installation av wdh ja2921 var bordet i köket kallt på morgonen medan nu är det ljummet och man kan hoppa ur sängen med pyjamas och sätta sig och käka frukost utan att det känns kallt som det gjorde förr. Tveksamt för större ytor dock värmer den även upp någon grad i grovantren som är i nära anslutning så sammanlagd yta ca 30mm2. Så för den pengen är jag väldigt nöjd. Hur det blir när det blir kallare ute återstår att se.
Hur är ljudet från denna jämfört med en "vanlig" luft/luft? Är intresserad av denna för landet men då är det kyla som gäller.
Jag har en L/L som är ca 10 år gammal om jag ska jämföra med den så låter det ungefär likadant möjligtvis att ljudet från wdh är lite lägre.