0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hetgastemperaturen tycker jag ligger lite högt, 97 grader. Tycker den borde ligga runt 80 grader så kylkretsen fungerar kanske inte perfekt(?)En F730 bör ge ungefär samma energiförbrukningen som en luftvattenvärmepump i ett modernt och mycket välisolerat hus under 200 kvm. Visst blir det en del el-patron på vintrarna och grannen kanske vill kanske inte ens ha lite sådant? Kanske också för kyla i huset på sommaren(?)
Ja det är fullt normalt om kompressorn klarar värmen ner till -5 grader utan el-patronen. Hög hetgastemperatur kan t.ex. bero på slitage i kompressorn eller problem med expansionsventilen. Behövs en kyltekniker för att undersöka det närmare om man skulle vilja.
Ja, har tankar på service. Igång i fem sex år utan någon tillsyn skulle jag tro mer än det man själv kan göra med luftning, filter m.m. Kanske bäst att vänta till våren?
Ja, har tankar på service. Igång i fem sex år utan någon tillsyn skulle jag tro mer än det man själv kan göra med luftning, filter m.m.
Det som dock är rekommenderat med 3-5 års intervall är att göra rent frånluftskanalerna. Kan göra stor skillnad beroende på hur smutsiga de är.
Som i att ta in en firma som rengör? Donen har jag rengjort då och, eller det man kommer åt utan att ändra på några inställningar.