0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en Nibe F730 med golvvärme och två plan med radiatorer. Nu när det har varit riktigt kallt har jag justerat kurvorna, höjt elementen till 7(-1) samt i närtid golvvärme från 4 till 5. Det jag märker senaste dagarna är att elementen inte levererar men golvvärmen verkar vara lite varmare.Övervakningen visar att värmebärarhastigheten är oftast 1% från att tidigare ha varit 20-40% för det mesta. Ex i natt var det några minuter med högre, resten 1%. Det enda jag kan ja gjort som jag kommer på är att det är svårt att värma allt och att systemet inte löser det (ca 190 boyta). Ser dock ungefär samma värmeskuld som tidigare. Är det dags att ringa in service för att se hur cirkulationspumpen mår, eller sänka golvvärmen och se hur det funkar?Hade bra komfort med -15 innan med en del elpatron igång förstås, ca 21 grader på plan två. Nu knappt 17 i sovrum och lite mer i hall.
Hej!Posta data här, från infomenyerna i displayen!
Något särskilt från serviceinfo? Är bortrest tills ikväll så tittar mest i det jag har som data i min Homey.
Gissar att elpatron är begränsad på nått sätt så att du inte får ut tillräckligt med effekt.I så fall kommer höjning av kurvorna inte ge nått när det är svinkallt ute, men vi måste veta om det är effektbegränsaren eller nått annat som gör detta?Ta gärna med vilken huvudsäkring det är till huset, strömmätning och inställningarna i meny 5.1.12?
har den gjort varmvatten kanske när pumpen varit på 1%?
Här kommer lite värden. Startade om vpn igår kväll vid hemkomst pga fel på någon givare, som inte har återkommit. Värmeskulden började om så där tappade man lite effektiv uppvärmning.
Värmeskulden (alltså gradminuterna) kan du själv ändra i meny 4.9.3. Ställ markören på de värden du vill ändra och snurra på inställningshjulet till det, i detta fall, minusvärde du vill ha.
Hetgastemperaturen tycker jag ligger lite högt, 97 grader. Tycker den borde ligga runt 80 grader så kylkretsen fungerar kanske inte perfekt(?)En F730 bör ge ungefär samma energiförbrukningen som en luftvattenvärmepump i ett modernt och mycket välisolerat hus under 200 kvm. Visst blir det en del el-patron på vintrarna och grannen kanske vill kanske inte ens ha lite sådant? Kanske också för kyla i huset på sommaren(?)