0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är förvånad över att det fungerar utan extern pump. Jag hade väntat mig att huvuddelen av flödet skulle gå genom tanken då strömningsmotståndet bör vara minst den vägen. I så fall kommer tanken att fungera som en kortslutning av flödet och det är inte bra. Hur förhåller sig temperaturen på ingående flöde till pumpen i förhållande till returen från radiatorerna när pumpen har gått en tid?
Jag när du har kopplat in tanken på det sättet som en ackumulatortank så brukar man ha en extra cirkulationspump för att garantera flödet ute i själva värmesystemet. Annars är ju F2120-12 en väldigt modern inverterpump så den borde väl normalt inte behöva en extra tank i systemet?
Vad menade han med 3-4 rörs koppling? Tänk på att måla eller tejpa rören, en Ir-termometer visar inte rätt mot blank metall.
Som bilden är ritad tycker jag flödet blir detsamma som om det var en 3-4 rörs koppling. Att det är T-kopplingar utanför tanken spelar väl ingen roll.
Vet inte vad skillnaden blir men kommer testa cirkpump iaf till helgen. Tror jag sänker den interna pumpen lite och justerar deltat med den externa till att börja med. Får se hur det beter sig.
Enligt bild 1 kopplade jag in den nu och med 2 cirkpumpar och det fungerar bäst för mig av alla inkopplingar. Interna cirkpumpen satte jag att gå hela tiden för att returen ska fortsätta att ta från elementslinga när VP är klar, tanken används typ bara när den behövs vid överskott samt så går det att ha alla termostater aktiva. Framledning går direkt på element utan avkylning genom tank samt så går retur direkt till VP om flöden är rätt/optimala. Vid varmvattenkörning så går allt genom tanken, i annat fall så verkar det bara "lagras" där tills det ska användas. Ska bli intressant att se hur det kommer att uppföra sig nu när vädret ska svänga från typ -23 till +5 på några dagar... Den du tänker koppla in nu gör nog så att framledning sänks, den blir något fördröjd, kallare retur till VP mot nu, kallare inne, samt "klenare" VP då retur blir kallare. Skriv gärna temperaturer innan och efter och hur det blir.
Tjo. Jag kommer också koppla som 1:a bilden. Den andra var bara exempel på 3-rörs. Jag kommer försöka ha den externa pumpen med lite högre flöde för att dra lite ur tanken samtidigt. Kanske helt fel men jag får börja någonstans. Interna pumpen vet jag inte om jag ska ha igång några procent under vv laddning och avfrostning. Förmodligen blir det några procent iaf eftersom jag inte kommer flytta tempgivare för framledningen till efter tank i nuläget. Har haft problem att framledningstemperaturen tog lång tid på sig att komma upp i börvärdet men efter lite trixande fungerar det bra nu. Får se hur det blir med det efter att pumpen är monterad.
Framlednings givaren är nog bättre att ha efter, ställ intern lite högre än extern så att den alltid laddar lite i tank. Kolla så att temp VP och framledning är samma så får du vad VP klara direkt ut på slingan sen får du varmare retur från slingan.Har du inte intern på hela tiden så tömmer den tanken och då triggar den att köra igång igen väldigt snart.Hur stor tank har du?
Jag kommer försöka ha den externa pumpen med lite högre flöde för att dra lite ur tanken samtidigt. Kanske helt fel men jag får börja någonstans.