0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det var modigt gjort att stänga av alla el-radiatorer. Jag skulle satt termostaterna på 5 grader. Tänk om det händer något med luftvärmepumpen? Den blir översnöad eller igenfrusen? 80 kvm är ganska rejält för att vara stuga. När är det byggt och isolerat? I det inre av Hälsingland?
Kan du sätta en elmätare i vägguttag för värmepumpen för att se bara dess förbrukning och kolla om värdet i appen stämmer med verkligheten?Det kan ju tänkas, att appen bara räknar med kompressorns förbrukning och missar vad som går åt för trågvärme, fläktar mm.Det finns ingen annan bortglömd förbrukare? Någon värmekabel för vattenledning, vattenpump som står och går hela tiden pga någon läcka eller felinställd tryckströmbrytare, etc etc?Blir det märkbart varmare i rummet där vvb finns? I så fall kan det ju tänkas att den är dåligt isolerad så den i själva verket står och fungerar som elradiator.
Ok, det är ju bra att det finns support i närheten. Om man vet när huset är byggt och isolerat och hur stort det är och vilken typ av hus det är (1-plan, 2-plan etc) kan man normalt uppskatta värmebehovet ungefärligt vid olika utetemperaturer. Det kan vara så man gör för att dimensionera en ny värmepump till huset om det saknas förbrukningsdata med årsförbrukning för full uppvärmning och heltidsboende i huset.
Ok. Är det FTX kan det mycket väl förklara förbrukningen. FTX kan ha en elektrisk förvärmare på t.ex. 500 W för att klara påfrostningen av värmeväxlaren. Sedan en elektrisk eftervärmare på ca 1,5 till 2,0 kW för att garanterat ge komfortvarm tilluft när det är kallt ute. Kan bli många kWh till FTX om man inte ser upp.
När huset står tomt är det väl i vilket fall ingen mening att ha FTX igång. Går det inte att ta sig upp på vinden till aggregatet så kanske det går att stoppa genom att skruva ur någon säkring.
Stängs fläktarna av så måste även uppvärmningselementen stängas av automatiskt annars skulle det bli överhettning i aggregatet.FTX generellt är bra och sparar energi särskilt om man bor där det blir rejält kallt om vintrarna. Men gamla aggregat är inte alls så energieffektiva som nya moderna aggregat så har man ett gammalt bör man fundera på byte till ett nytt med mycket högre verkningsgrad. Att byta från FTX till bara självdrag i huset skulle nog inte kännas så bra.
Okej, jag ska prova stänga av på vredet i badrummet så får vi se vad som händer. Jag tror ju verkningsgraden på detta aggregat är dåligt, sen tror jag heller inte det är rengjort eller underhållet bra de senaste åren då ägarna var gamla, tvivlar på att de har krupit runt på vinden genom den där lilla luckan. Jag provade lägga en termometer på tilluften när jag var där. Då hade jag ca 23 grader inomhus från LVP, den luften som kom från tilluften var inte mer än 12 grader. Därav börjar jag fundera på om de gör någon nytta över huvud taget.