0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
borde gå att via menyerna ändra detta, kan dock inte det i huvudet.Kompressorn går ej att kolla invändigt, den är helhermetisk. mätte du på kompressorn eller genom kablarna?kabelskorna brukar glappa på dessa kopplingar, bättre på de nya med skruvanslutningar.
Kopplade bort kablarna och mätte direkt på kompressorn.Gick igenom manualen och enda sättet att frånkoppla en kompressor på denna modell är att göra det via extern styrning, genom att man kopplar ihop stift j5:1 och j5:2 på ett kretskort och sedan i servicemenyn ställer in att kompressorerna ska styras externt.
Du kan inte flytta över kylmodulen från den nya å stoppa i den i din gamla värmepump. Sedan har du den nya stående som en reservdelsmaskin.
Då sitter den "nya" värmepumpen på plats! Bägge grundfos-cirkulationspumparna var totalt stumma, kanske inte så konstigt när pumpen stått obrukad i tio år, men efter en isärtagning och ordentlig rengörning av impeller och pumphus så snurrade dom igång fint. Fick dock hp-larm på kompressor B medan vi gjorde uppstartstester och givarkalibreringar. Cirkpumpen till B var då rejält varm, men efter att ha avluftat systemet ytterligare några gånger verkar det ha löst sig för nu larmar den inte och pumpen har normal driftstemperatur.En sista fundering bara, jag tycker det hörst ett tydligt pysande ljud både från överdelen samt nedre högra sidan av kylmodul B (se bild). Det kan såklart vara att jag bara är extra uppmärksam och orolig nu när den precis tagits i bruk, och att det är gasen som pumpar runt i ledningarna som jag hör. Kan inte känna någon luftström någonstans ifrån och pumpen har gått i många timmar nu utan att jag fått något lp-larm. Om det vore någon läcka i gasledning borde väl systemet ha tömts relativt fort och larmet kommit som ett brev på postnord?
Djävligt bra jobbat! Gör den värme/varmvatten utan problem?Sålänge du inte misshandlat grejorna, så är det nog lugnt.Funkar det, så funkar det!, med det menar jag att den gamla(nya?) kylmodulen skulle varit tom på köldmedium, om det var ett betydande läckage som hörs med blotta örat. Låna en läcksökare om du vill vara på säkra sidan!
Alla temperaturer i meny 5 när båda går? Båda modularna. (Var i service).Har du rätt konfiguration i meny 0?Det ska pysa där nere, men där uppe känns fel.Gammal skit i kondensorerna som nu sitter i värmebärarnas smutssilar? Delta 9-10 är inte direkt avgörande för effektbristen. Men vore fint att få upp flödet.Om huset blev lätt utkylt av bytet kan det upplevas som en "vägg" i svårt att få upp framledningen när värmeöverföringen börjar göra sitt. Men då ska väggen flytta på sig till slut.