Halloj alla!
Här kommer en slags "erfarenhetsrapport" från mig angående konsten för hempulare att kapa och kona rör till sin Luft/luft värmepump med Biltemas "Dubbelkoningsverktyg (19-837) 298kr". Köp den hellre än deras "Proffs sats" som är rätt så begränsad.
Fråga:
Jaha? vaddå kapa kona rören? skall det vara nödvändigt?
Jag fick ju 5m me' på köpet, det är ju bara att placera pumpen rätt utomhus så går ju allt åt och dessutom så är mina rör redan konade. Annars kan jag ju alltid ringla upp en mindre slinga bakom pumpen...
Svar:
Jo... jag känner igen resonemanget från bygden, "Äh... jag bara placera pumpen en bit bort... skruva åt..."
Titta på konan, är den verkligen ren, rak, snygg, repfri(innuti) och nästan spegelblank? Ja? Nej?
Visste du att med kortare rör uppnås lite bättre effektivitet och ekonomi, är det viktigt? Ja? nej?
Blir det inte snyggare, proffsigare om man inte behöver 5m rör och/eller kanaler hängandes på ytterväggen?
Det är därför vi gör som proffsen, vi gör det rätt.
I mitt fall är hemma-pressade flänsarna ljusår bättre än köpe-flänsen som hade "vårtor" på flänsens baksida efter deras "rörhållare". Så flänsmuttern "red" på vårtorna och gav ej jämt fördelat tryck
Ej heller är det kul och hitta (visserligen tunna men) millimeter-stora flagor mellan flänsmutter och fläns
Repor och gropar i fabriks-flänsen stora nog så man funderar på att ringa hem betongblandaren för utfyllnad...
Ok ok, ni kan bortse från den där sista kommentaren...
Innan vi börjar en liten bakgrund om mig:
Jag hade INGEN som helst tidigare erfarenhet ang: värmepumpar, installation, koning, kapning, montering osv.
Alla erfarenheter angående detta ämne har införskaffats av snälla hjälpsamma människor på detta forum, div samtal till VP försäljare och meckandet med mina två egna pumpar sen ca 8 veckor tillbaks innan denna rapport skrevs.
Jag kan således inte garantera att detta är universums BÄSTA metod vare sig för mig eller dig.
Se denna artikel som ett komplement till ditt eget "trevande i mörkret" och slippa upprepa mina misstag. Förhoppningsvis så leder jag ingen in "i den mörka sidan" av kapning/koning.
Lingo? problem med att förstå vad jag menar? se mitt "Lingo" längst ner, jag har ju ingen yrkesvana jag chansar vilt på vad allt heter. Jag kan naturligtvis uppdatera lingot till korrekt ifall proffsen har invändningar på att jag fördummar människor.
Biltemas sats innehåller mycket bekvämt alla viktiga detaljer som behövs: kapen, rörhållaren, konpressaren + lite till som jag inte bryr mig om.
Andra lämpliga tillbehör till detta pyssel är olja, nålfil (eller annan liten fil), tops, lösningsmedel, (helst luddfritt våtstarkt) papper.
Rengörning av flänsar, utpetning av spån/grader görs helst med luddfria tops (typ skum-tops), det fungerar med billiga tops men det blir jobbigt eftersom dom ibland "hårar". Man vill
inte ha rester av fibrer hängandes när man skall kona rör (eller montera på pumpen!!). I övrigt ta valfri plast(avklippt tops) eller träpinne för att peta ur grader -Använd inte metallföremål och peta i rören, de lämnar märken/repor som inte alltid går bort vid koningen! En fåra längsmed i röret/flänsen = bra väg för köldmedia att sippra!
Jag kan varmt rekommendera Elfas skumplast tops "CF 4050" art.nr. 80-781-31. Men 50st kostar 139kr + moms och ev. frakt så det känns lite väl om man inte har någe annan användning för dom.
Använd tops gärna med någon kemikalie för bättre rengörningseffekt dock ej aceton som inte funkar med plast/skumtops någe vidare. Själv rekommenderar jag hellre kemiskt ren bensin, billigt, god tillgängligt, lagom starkt mot smutsen men ändå mild mot det mesta material och plaster samt lämnar (mkt minimala)inga rester. (ex.vis t-röd lämnar ibland t.o.m. synbara rester efter sig)
Jag använde symaskinsolja som "koningsolja". Rätt eller fel? ingen aning, det funkar iaf. Andra rapporterar att 5-56 (jag rek. att spraya i kopp doppa tops för att fördela olja, så det inte flyger in i röret!), mineralolja(ren hederlig klassisk motorlja) också ger bra resultat. Biltemas kompressorolja funkar säkert finfint.
Biltemas saker varierar i kvalitet, det gäller även denna produkt som är piskad hårt i pris och därför är behäftad med vissa generösa toleransfel.
En annan källa till strul kan vara spån och grader från produktens tillverkning som orsakar kärvning.
Inspektera därför Biltema-satsen nogrannt innan du startar:
Rörkapen: kolla att hjulet är vasst, kolla så att inga platta zoner finns på "eggen", smörj gärna skärhjulets "lager" och rullarnas "lager" allt skall snurra lätt.
Kolla även att skärdjupets vred går att skruva upp och ner utan kärvning och krångel.
OBS! kör inte ner skärhjulet in i rullarna!
OBS!Rörhållaren: Kolla att den fördjupning där konan kommer att formas ser ok utan stora uppstickare, skruva isär hållaren helt och hållet, rensa den från grader och metallskrot. Smörj så vingmuttrarna går lätt, montera ihop den igen. Smörj inte den räfflade "grepp zonen".
Konpressaren: rensa från ev. metallskrot, smuts. Smörj gängan och konsnurrans lager. Inspektera konan nogrannt, slät å fin vill ni ha den i "pressar-zonen", ABSOLUT inga uppstickande kanter och grader, det ger fula märken/repor i den viktiga tätande delen av rörets fläns! Helst inga... men små gropar på konan kan accepteras.
Finns det uppstickande grader så fram med fin fil... fila runt och runt försiktigt försök få det jämnt utan platta ytor. Har ni problem med större blessyrer så ta den till en schysst polare med metallsvarv så tar han ner den till barnrumpeslät på ett kick.
Alternativt om den kom med stora hack och ni bor nära Biltema åk och byt!
Innan ni ger er i kast med pump-montering, d.v.s. "skarpt läge", så öva massor innan. Är man någorlunda händig och fram för allt -nogrann, så är jag övertygad att denna koningsats ger MINST lika bra som någon fabriks/leverantörs-pressad kona. <<-Ord jag kanske kommer få äta upp>
Ganska självklart men -öva öva öva... tills du ser att varje kona är lika bra som den innan då kan man gå på skarpt sen. Det kostar kanske 8-12mm rör för varje testkona, inte farligt "dyrt" tycker jag.
Jag pressade kanske 15-20 konor innan jag körde skarpt. VART enda av dom skulle jag lita mer på än den konan som satt på mina rör vid leverans, t.o.m. de första 10st taffliga jag pressade utan olja såg bättre ut.
Nog med detta nu dyker vi ner i metodologin:
Kapning:1. rengör verktyget: rena rullar, rent knivhjul, inspektera INNAN varje kapning.
2. Röret måste vara rakt och fritt från uppstickande grader där rullarna ligger an. (Vid övning med "snålkapning" fila ner ev. märken från föregående övning)
3. Öppna gapet tillräckligt för röret, för "snålkapning" lägg konan i rullens urtag, ha gärna lite luft kvar tills urtagets slut ifall föregående kona är lite "vinglig".
4. Skruva skärdjupet tills hjulet nuddar röret och liiiite till.
5. Vrid runt kapen, för den runt med lätt handlag. Tvinga den inte i sidled utan låt den "styra" själv.
6. Öka skärdjuptet mkt långsamt i början annars blir det en valk på kanten av röret.
7. Snurra runt kapen, gärna två varv innan du ökar skärdjupet en aning.
8. Öka skärdjupet långsamt i början och långsamt på slutet. På mitten kan du öka lite mer i taget och aldrig mer än typ 1/20 dels varv. Ökar man skärdjupet för fort finns det risk att man deformerar röret.
9. Känns som det går långsamt va? Bra då blir resultatet utmärkt. Jag brukar ta ca 1-1,5 minuter på mig att kapa ett rör.
10. Närmare slutet så bör man vara försiktig så man inte tappar verktyget när röret plötsligt går av. Försök och komma hela varvet runt även på slutet så får du mindre grader i röret.
11. Luta inte rörets öppning uppåt så att grader och spån trillar in! Jag brukar föredra att hålla röret horisontalt för att minska chans till tappad kap och att kapen tippar och sliter bort stumpen istf. kapa bort den.
12. Avgradning. Använd vass liten kniv och skär bort graderna i hårstrå-tunna ringlor, försök att motverka att eggen biter sig fast och vill skära djupt. Det blir även bäst om kniven "skär" och inte "kratsar" sig fram.
Övning och en smidig hand så bemästrar man detta åxå.
När ni gradat av rörets ända skall det inte finnas några djupare hack, slätt är bäst.
Peta ur alla spån försiktigt så att dom inte smiter djupare in i röret, lys med fördel med en liten LED-lampa in i röret för nogrannare inspektion.
Extra tips:Jag ville vara proffsig, köpte Biltemas invändinga och utvändiga rör-brotsch. "Gradverktyg 86-046 39,90 kr"
Vilket felköp! Alledes för grovt för verktyg för denna känsliga (blivande) tätningskona! Funkar säkert bra till VVS jobb.. men gasjobb?? Nä.
Ej heller är "Gradverktyg 20-327 49,90" lämplig, för klumpig för 1/4 rör.
Jag köpte även (ni har säkert liknande hemma redan) "Knivsats 19-1134 14,90 kr".
Perfekt sats innehållande hobby brytbladsknivar från micro till rejäl.
Koning:1. Gör rent verktyg innan varje "körning", kolla så att rörhållarens räfflade yta är ren, konings-skålen skall även den vara fri från smuts.
Viktigt moment! Trä på flänsmuttern! Mycket pinsamt och frustrerande och glömma den detaljen. Skriv gärna ut en checklista som du bockar av. OK, det är inte "rocket science" vi sysslar med här men bara vetskapen om checklistan bredvid en gör så att man slipper de förödande men enkla missarna! <-Vis av lång erfarenhet
Liknande moment har jag glömt säkert 100ggr: man har precis skruvat fast sista kabel i sin stickpropp och upptäcker att höljet som måste träs på FÖRST ligger kvar på golvet....
2. Öppna rörhållaren genom att ena vingmuttern öppnas såpass att den kan svinga fritt över ändan, den andra vingmuttern öppnas 2-3mm. Slut verktyget över röret på ungefär rätt position, skålen skall vara vänd mot rörets ände.
3. Dra inte åt vingmuttrarna så hårt att röret låses än, justera in ett utstick på röret, ca 2mm förbi hela verktygets yta kan vara bra utgångspunkt, (känsla... känsla...) utsticket beror lite på hur era flänsmuttrar ser ut (de konade muttrarna). Flänsen får inte bli för stor att den tar i gängorna! Den får heller inte vara för liten då blir den svag.
4. Här kommer ett toleransproblem: Justera så att båda verktygshalvorna av rörhållaren är i linje, annars riskeras konan bli sned. Dra åt vingmuttrarna tills det återstår ca 1mm (ca kreditkorts tjocklek) mellan verktygshalvorna. Åter igen, känsla känsla... drar man åt för hårt eller för löst blir flänsen oval, för löst kan åxå innebära att röret pressas ut -utan att konas.
5. Gör rent konpressen. Konan skall vara fri från all slags smuts. Olja in konan. Ev. om man vill smörja in rörets mynning(jag gjorde inte det). Kolla ännu en gång att röret inte har något som helst skräp/spån/grader innuti och runt mynningen.
6. Häkta på pressen försiktigt (gör inte som jag, dängde till konan på rörhållaren med nytt hack och fila ner som följd). Rikta in konan åvanför rörets mynning, håll fast konpressen där med lämpligt handgrepp och veva ner konan mot röret. Känn att pressen "känns centrerad" veva sen ner den resolut till botten, kan vara ganska trögt.
7. Var försiktig på slutet och inte veva så hårt i botten att den "hugger fast" då blir det ett kraftigt ryck när den släpper som lätt kröker dina rör åt fanders. Personligen så brukar jag på slutet veva upp och ner i botten igen ett par ggr (backar typ 1/6 varv), jag tycker det blir finare resultat <-placebo varning
8. Håll fast konpressen med bra handgrepp, skruva ur konan försiktigt att inte spetsen råkar dänga till konan, det kan bli så illa att de senaste 5-10 minuters jobb är förgäves. Likaså tar man det åter igen varligt när man häktar av pressen från rörhållaren.
9. Fila bara bort de små utstickande märken som rörhållaren gjorde, torka bort spånen.
10. Har du inte använt esterolja (samma som i värmepumpen) så bör du nu rengöra och ta bort all "press-olja" från nypressade flänsen och det som kom in i röret.
På den färdiga flänsen förekommer en antydan till urgröpningar innuti röret, precis där fläns möter röret, kopparn smiter ut lite grann (eller så har den deformerats) där rörhållaren glipar. Det antar jag är normalt. Själva flänsen är dock rund och slät där den tätar mot nippeln, det är ändå det viktigaste Thumbsup
Lycka till alla hempulare!Psst... ta med dubbel dos tålamod när du svär över det trånga utrymmet när man gör detta på plats!
Sorry att det blev lite mycket att läsa. Åsikter från läsare såväl amatörer(min nivå), proffs och förstå-sig-påare emottages tacksamt och korrigeras i denna rapport.
Lingo:Kona, koning = att forma röret till en fläns med koninsk form
Fläns = vidgade änden av röret, gjort så en flänsmutter kan greppa röret
Flänsmutter = mutter med en förträngning i botten för att greppa rörets fläns
Nippel = den del som sitter oftast på innerdelen- och ytterdelens rör som flänsen pressas och tätar emot
Rörhållare = den detalj som består av två halvor som (i Biltemas fall) hålles samman av två vingmuttrar
Konpressare = Den detalj som man trär över rörhållaren, skruvas ner och konar/formar en fläns på röret.
Sökord: gds g.d.s. gör det själv kona koning flänsa förskruvning hållare anhåll kapa röravskärare kylrör 3/8 1/2 tum