0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Korta svaret är att 25A huvudsäkring är en lösning, men kostar pengar. Att effektvakten går in är ju absolut ingenting skadligt eller felaktigt med din värmepump. Så det gör inget rent tekniskt sett, förutom att det kan bli kallare i huset medan andra apparater är igång. Men att den går in 7 gånger bara i år visar att du har mycket som drar ström. Nu vet jag inte hur mycket dina elpatroner går in, dessa kan du ju alltid minska i effekt i så fall, med följd att värmen kanske inte räcker riktigt. Just nu är Sverige kallt! Det är som jag nyligen skrev i ett en annan tråd nyligen. Har du exempelvis 16A huvudsäkring blir det lätt problem. Ugnen är igång på 10A, vattenkokaren är igång på 9A, också tar ditt dotter fram hårfön på 8A, alla råkar ligga på samma fas och summan blir 27A. Ja då går effektvakten in och det blir kallt.Har du inte elbil, tycker jag att 20A är tillräckligt Då tror jag effektvakten går in mycket tillfälligt, kanske bara några minuter.Berätta lite mer om hus stor din F1255 är, finns elbil, går eltillskottet in osv. Själv hade jag några fall då begränsningen gick i i December. Kommer hem från semester, värmen skall upp i huset, tvättmaskinen, torktumlaren, torkskåpet och förmodligen spisen är igång. Det får man acceptera.
Om du har en F1255-12 är eltillskottet förmodligen kopplat för 7kW max. Jag antar att du ej lagt om det till 9kW, (inre koppling med sladd)Om du har 7kW max, och ställer DIP-switch på 6kW, skall 16Amp säkring räcka för själva värmepumpen. Gå in i parameter 5.1.12, kontrollera detta, att du har kopplad effekt 7kW, max effekt 6kW samt att det är grön bock vid detekterad fasordning.Vill du klara allt, utan problem. Jag har faktiskt 25A huvudsäkring sedan gammalt med äkta el-panna, men borde kunna klara mig på 20A
Nej, det är inte något annat. Om elektrikern rent koppingsmässigt kopplat om elpatronerna från max 7kW till 9kW så går han då in i meny 5.1.12 och ändrar detta här, så logiken jobbar på rätt sätt.Om vi antar att den är omkoppad, så skall själva värmepumpen vara avsäkrad med 25A, den faktiska strömmen kan bli 24A, vilket förklarar varfördin strömbegränsning går in, fastän inget annat är igång.Behöver du verkligen så mycket energi i husets uppvärmning? 12,5kW + 9kW = 21,5kW.Om den är leveranskopplad är den på 7kW, vilket drar max 21A, men man brukar säga att kopplar man om DIP-switchar till max 6kW, brukar det gå bra med 16A säkring av värmepumpen.
Om man kopplar elpatronen för 7kW i stället för 9 så har pumpen lättare att balansera lasten per fas. Det finns 7 steg i 7kW läget men bara 4 i 9kW läget, åtminstone är det så på min F1245-12.Om man inte behöver 9kW tillskott skulle jag köra så.