0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ni har alldeles för låg värmekurva för att ha radiatorer! Det behövs kanske kurva nr 8 eller nr 10 till exempel. Se gärna manualen. Det kostar att värma upp sitt hus, det får man vänja sig vid.Ser också ut som man bör kontrollera kompressorn fler gånger. Temperaturerna på bilderna ser lite konstiga ut men det beror kanske på att den nyss hade avfrostat?
Tack för tipset, testar att höja till 8. Saken är den att vi har energiklass B på huset och det ska inte förbrukar mer än ca 10000kwh per år, förvisso beräknat på 2 personer men ändå. Då känns det inte rimligt med 100kwh på ett dygn, eller kan det vara så att det går åt mycket i några dagar innan plattan är uppe i rätt temperatur tex.
Jag har också Nibe 730 och Thermotech med termostater ställda i helöppet läge. Huset är 1,5 plan byggt 2022 och på 177 kvm med energiklass A. Har testat många olika värmekurvor och kör just nu med värmekurva 7 med -2 kurvförskjutning. Det ger vid ett par minusgrader lite för hög temperatur på bottenvåningen (22,5) och lite för låg på ovanvåningen (20,1) trots att det rimligen strömmar upp lite värme från bottenvåningen. Om jag sänker ytterligare så blir det för kallt på ovanvåningen. Är ingen expert på detta men ett tips jag fått är att aldrig ställa termostaten på fördelaren (det gråvita rattvredet) högre än 4 för att undvika att för mycket av värmen går till golvvärmesystemet. Ser att du har den ställd på ca 6 så det kan vara värt att prova 4 för att kanske få upp mer värme till ovanvåningen. Jag har också försökt att ställa termostaten ännu lägre men det är knepigt att hitta rätt där - om man ställer den lägre än på 3 verkar det finnas risk att det blir för kraftig strypning och då tar det ett tag och mycket energi att värma upp plattan igen. Jag ska testa att höja värmekurvan till 8/-2 och strypa vredet till drygt 3 och se vad som händer. Det jobbiga är att utvärdera alla ändringar man gör då golvvärmen är så trög. Det är dessutom kanske omöjligt att få detta helt perfekt när allt ligger inom samma klimatsystem.
Känner igen mig i det du beskriver, har Thermotech och ca 150m2 nybyggt i Halland. Har du någon erfarenhet av vad strypventilen gör som sitter ovanför termostatvredet? Stryper man den ökar framledningstemperaturen, och öppnar hörs ett högre flöde i slingorna. Hur ska den vara ställd?Räcker 32 grader framledning till golvet om man vill ha 20 grader inne och det är -12 grader ute?
Har du inte luftat systemet nyligt, så skulle jag börja med en ordentlig luftning. Sen måste alltid värmekurvan vara inställd för radiatorer, golvvärmen har en egen shuntgrupp, som shuntar ner framledningen.
Jo jag har luftat i de 3 eller 4 ventilerna längst ner i pannan, här även luftat elementen.Har testat att bara ställa in på radiatorer nu, den stod på golvvärme +radiatorer och så något värde som sa -20 på samma flik.
Jag har också pratat med Nibe om detta och de menar att har man gv + radiator, så har den högre delta T upp till 15 grader, jag tycker man skall gå efter radiatorerna, för finns där både och, så skall det om det är rätt gjort finnas en pump och shuntgrupp för golvvärmen, och den tar varmvatten från radiatorkretsen och spär ner den till den temperaturen den skall ha.DUT Dimensionerad utetemperatur