Jag har ingen erfarenhet av att ändra strypventilen ovanför termostatvredet - har inte vågat mig på att ändra där utan att ha full koll på vad det innebär! Intressant det som Don Pablo skriver om inställningen i 5.1.14 i hus med golvvärme och radiatorer i samma klimatsystem, dvs att den ska vara inställd på "Radiatorer". Själv har jag den inställningen men har hört väldigt olika åsikter om vilken inställning som är den rätta vid en mix av golvvärme och radiatorer - detta även vid direktkontakt med Nibe. Det är ju inte konstigt om man tror att inställningsalternativet "Golvvärme + radiatorer" är det rätta när man har golvvärme och radiatorer i huset! Borde beskrivas bättre i manualen.
Jag förstår dock logiken i att ha inställningen "Radiatorer" i ett hus som detta för att värmekurvan ska kunna anpassas till den distribution som behöver högst temperatur, dvs radiatorerna. Den knepiga frågan för mig är då hur man på bästa sätt shuntar ner temperaturen till golvvärmen när allt ligger i samma klimatsystem och golvvärmetermostaterna är fullt öppna. Rumsstyrning via centralt placerad givare skulle kunna användas men det avråder ju de flesta inklusive Nibe från att använda i ett hus som detta.
Har nu testat med kurva 8 och minus 2 med det grå termostatvredet inställt på drygt 3 (3,2) och då går det mer värme upp till radiatorerna utan att golvvärmen stryps alltför mycket. Om det finns andra sätt att göra detta på eller om det fungerar på samma sätt vid mycket kall väderlek (nu bara 2 minus) vet jag inte ännu.