Polestar 2-köpet är nästan uteslutande design och körkänsla för min del, jag vet att Polestar 2 Dual motor inte är den effektivaste bilen på marknaden, men den är snygg och en riktig körmaskin som ger mig den känsla jag vill ha, och 421 hk.
Tesla är dels för ful för min smak, har aldrig tyckt de varit speciellt snygga även om Model S när den kom var rätt cool, sen dess har i princip inget hänt med deras design, det är för dåligt.
Jag gillar absolut inte heller att det inte finns några knappar, och ingen instrumentering i Tesla, jag vill ha ett instrumentkluster framför ratten helt enkelt, och knappar för att justera det vanligaste vilket finns på polestar, även om vissa saker styrs från displayen.
Polestar har också som en av få bilar, en fungerande röststyrning som fattar vad man säger, och gör som man säger.
Har man inget för sig kan man även föra en intellektuell diskussion med Googles röststyrning.
Skodan snittar nu 1.83 kW/mil, men med tanke på hur jag kör så är det ingen fara tycker jag, jag pluggar i så snart solen skiner och den laddas styrd av tibber så att det mer eller mindre bara laddar solel - sommartid kan bilen få dra hur mycket som helst, det blir förstås lite tråkigare i vinter att ha två småtörstiga elbilar som ska tankas med dyr el sedan vi fick ledningen över till Finland, men även detta sköter tibbers app rätt bra tycker jag, jag anger bara en tid när bilen ska vara laddad till 80%, och den ser till att den laddas med så billig el som möjligt.
Det jag skulle uppskattat med en Tesla är avsaknaden av servicebehov, det kommer att kosta en del att serva elbilarna vartannat år, men å andra sidan så är väl inte Tesla direkt kända för att vara problemfria, sämst av alla enligt bilprovningsstatistiken t.ex.
Och vi har 23 mil till närmaste Tesla-serviceverkstad - det gör också att man verkligen ska vilja ha en Tesla för att köpa en sådan om man bor i Piteå.
Har hört att det ska öppna en i Luleå också, men tror inte det skett än så länge.
Ångrar nästan att jag inte beställde en Polestar 4, men är lite osäker på hur det där med avsaknad av bakruta ska fungera på vintern, jag parkerar ju ute året runt, så onödigt krångel med bakåtsikten på grund av snö och is slipper jag gärna, nu är ju Polestar 2 och kombi cupe med starkt sluttande bakruta, med avsaknad av torkare, så inte heller denna lär väl vara helt problemfri vintertid, dock är det en rätt liten bil, så man når i alla fall att skrapa rutan om det behövs.
Som regel ska väl dock bilen vara avtinad när man kommer ut till den, tack vara förvärmningen av kupen, men allt sånt där får man ju lära sig nu i vinter och recensera sedan.
Idag var det bokat en tid för leveransservice och tvätt av nya bilen, men jag har ännu inte fått något meddelande om att bilen kommit till Luleå (Var dit i måndags för att se om den kommit, men icke) så det ser ut som att det blir försenat, annars hade jag nog fått hämta den på Måndag.
Lite surt, men det är väl sånt man får räkna med när det gäller nya bilar, tror aldrig jag fått en ny bil på utlovad tid.