Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 675308 gånger)

0 medlemmar och 20 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3845
  • Karma +5/-13
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1710 skrivet: 21 juni 2026, 00:17:54 »
Undrar om ni elbilsägare har köpt elbil främst  för att åka billigt......
Jag vill ha låga förbrukningsavgifter men kan betala extra vid inköpet. Då passar Tesla M3 bra .
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1711 skrivet: 21 juni 2026, 03:51:06 »
Billigast är en företagsbil du kör privat för du jobbar ju jämt.
Då kan du investera alla kostnader istället så det blir dubbelt så bra.
Sedan vet jag inte men antagligen dessutom kan du ha en förmånsbil också som frugan använder, eller kanske två, osäker...😂
« Senast ändrad: 21 juni 2026, 03:55:35 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten (1-3 m3/år).
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Home Assistant
Solpaneler 10 kWp + 35,8 kWh batteri
Acktank Nibe 300 med 1 kW elpatron.

Förbrukningar:
2025 tot: 6530 kWh inkl elbil 1200 kWh, inkl luftvp 841 kWh (7,4°C)
2024 tot: 6834 KWh, inkl luftvp 801 kWh. (7,0°C)
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh (6,6°C)
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh (7°C)
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36524
  • Karma +59/-52
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1712 skrivet: Idag kl. 07:55:21 »
Var det till mig eller Mike?
OM man äger företaget så blir det INTE billigt med en förmånsbil, dels ska företaget betala leasingen, och så åker man själv på löneavdrag och förmånsvärde, har aldrig kunnat förstå hur enmansföretagare får ihop kalkylen på det där, så jag brukar använda det som en snabb IQ-test på företagsägaren, kör hen förmånsbil så kan de inte räkna i alla fall.

@Rocas
Jag har inte köpt elbil för att köra billigt, utan för att bilar alltid har varit ett av mina djupt rotade intressen, de är roliga att köra, går tyst, komfortabelt, och driftskostnaderna är ju låga förstås.
I andra ändan kanske det kommer dyrare försäkring när vagnskadan upphör, kanske inte på Skodan som "bara" har 286 hästar, men på Polestar två är det typ 417 hästar så den vill man kanske inte äga när vagnskadegarantin upphör.
Halvförsäkringen skulle kosta ca 2500 kr/år.
Dessutom, hur man än gör så är det dyrt att ha någorlunda fräscha bilar, även om man håller sig till några år gamla begagnade bilar kostar det pengar, lite mindre "upfront", men mer i service, reparationer och sånt istället, och att byta oftare om man vill hålla sig med fräscha begagnade bilar är alltid en dålig affär om man inte gillar att sälja privat och är bra på det.
En tre år gammal elbil är dels GAMMAL (med tanke på teknikutvecklingen) och dels är de ändå långt ifrån billiga, har kollat på några av de kandidater som fanns för oss och de ligger inte sällan på runt 450 000 kr, och då börjar däcken vara slitna, det är dags att börja besiktiga, service står för dörren och värdefallet har inte upphört, tvärt om faller många elbilar med runt 40% även är 3-6, så värdet försvinner även på en sådan bil, säg 40% av 450 000 kr, det blir i runda slängar 180 000 kr i värdfall på en elbil som köps tre år gammal och byts bort när den är 6 år.
Till detta ska det adderas kanske 6 000/år för försäkring, två omgångar däck a 10 000 kr, och "stor service" efter 4 år är också normalt.
Försäkring 3 år 18 000 kr
20 000 för nya däck
5000 för en service
580 kr för besiktning år 4.
totalt blir det ca 235 800 kr för att ha en 3 år gammal elbil i 3 år.

Jag betalade 50 000 i första förhöjd månadshyra och sedan 4600 kr i 36 månader + 20 000 för vinterdäck och fälgar.
Det blir totalt 235600 kr och då har jag haft glädjen att beställa en ny bil, köra en ny bil, inte bekymra mig för fel/reparationer, service eller besiktningar, inga däckbyten.
Det kommer väl till ett par tusen för service år 2, men i övrigt...
Känns som en riktigt bra affär, om nu någon bilaffär kan bli bra.
Om jag köpt bilen och bytt bort den efter 3 år så brukar konsensus vara att bilarna faller med ca 45% i värde.
Bilen kostade 650 000 kr så den skulle fallit i värde med 292500 kr.
57 000 billigare att leasa alltså, om nu antagandet om 45% värdefall på tre år stämmer.

Och då äger jag vinterdäck på fälg som kanske kan säljas för 10 000 kr om man inte köper en likadan eller liknande med samma bultcirkel och fälg.
« Senast ändrad: Idag kl. 09:20:36 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 30 kWh med max uteffekt på 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet + 23 år som grundare och ägare av detta forum.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!