Jisse, TS Comfort AB och 46 gäster tittar på detta ämne.
Som sagt Rickard, det finns en bättre RAV4 och den heter Lexus NX.Tråkigt med alla fel hursomhelst, min VW har fungerat riktigt bra under första året.En Polestar 4 för 5995:- på privatleasing är väl ett riktigt bra pris just nu, sedan finns det ju Volvo EX40 för 4495:- tror jag mig ha sett men så enbart 1000 mil.Skulle jag köpa idag skulle jag faktiskt kolla in Mazdas Kinabil CX-6e eller Mazda 6e båda elbilar som säljs nya för 429000:- respektive 539000:-
Mazda CX-6e var det jag menade.Men den blir också mindre bagage.https://www.mazda.se/modeller/mazda-cx-6e/?gad_source=1&gad_campaignid=22995406062&gbraid=0AAAAAD2iWh7OHhBL9vPxaeUGjirbItOUC&gclid=Cj0KCQiA-YvMBhDtARIsAHZuUzL37LVc7U3XN4fj5CUmv8K31Ar5C1xordl2dg2wDDdYPcFvN5KScccaAm1TEALw_wcBKöp en XC60, svårt att misslyckas med den.Men inte har väl NX mindre bagage än EV3, det är ju en RAV4 egentligen.
Tycker man ser tydligt på bilderna att Lexus måste vara mindre än RAV4, men har inte kollat på siffrorna.Lexus är väldigt ovanliga i Norrbotten, svåra att få fatt i helt enkelt. OM man inte köper nytt förstås.[
Det sägs att elförbrukningen ökar i kallt väder.Detta tror jag inte på längre.Idag körde vi 6 mil på blandade vägar, ca 50% motorväg, förbrukning 1,45 kWh/ mil.Igår körde jag delvis samma väg , samma hastighet, men kortare, förbrukning 3,5 kWh/mil.Skillnaderna?Igår: rattvärme, defroster, framrutevärme, kallt batteriIdag: inget ovan, men varmt batteri vid start, pga laddning.
Snittförbrukning för oss som har bilen ute och riktig vinter är:31,1 kWh/10 milSnitt sedan bilen var ny: 19,8 kWh/10 mil.På sommaren tar den kring 1.6 kWh/mil, men snittet räknar jag blir ca 2 kh/mil med den körstil jag har.Går alldeles säkert köra snålare, men varför?
Du har rätt, 8 mån om året kvettar det.4 vintermånader handlar det om 100-200 kr/ månad.Det är väl bara en defekt jag har , att köra snålt.
Det är väl okej att köra snålt men det finns ju även en baksida av det. En förbränningsmotor, katalysatorer och partikelfilter mår bra av att bli riktigt varmkörda. På elbilar är det bromsar som behöver motioneras. Istället för att lägga foten på bromspedalen och regenerera el innan en korsning eller rondel gasar jag på lite extra för att sedan lägga i neutral och bromsa lite hårdare. På så vis håller sig bromsarna pigga och skivorna fria från rost. Ser många elbilar där bromsskivorna ser ut som om dom vore doppade i saltvatten.Har en snittförbrukning på 26 kWh/100km över ca 700 mil.