ErikB, Daniel. och 50 gäster tittar på detta ämne.
Ett av klagomålen på KIA är att 12V batteriet tar slut och bilen måste bärgas till verkstad.
När bilen står med tändningen utan att starta så drar den från 12v batteriet, som då inte laddas. Även appar kan väcka bilen för att lämna information. Vi har inte på 2,5 år haft problem med 12v. Men vi vet om det, och har anpassat oss.
Gäller inte det alla bilar? Eller du menar att det inte går att byta 12V batteriet själv?
Låter som en sällsynt dum konstruktion. T o m en gammal Renault Express från 90-talet kör igång DCDC-omvandlaren och laddar 12 V-batteriet med ström från driftsbatteriet vid behov, även om bilen så står stilla med tändningen avstängd.
Ingen aning, troligen klagar vanligt folk bara för att det laddar ur, och de själva inte har förmågan att ladda eller få hjälpstart.Borde inte vara omöjligt att ladda eller byta batteri själv, har jag svårt att tänka mig, men man vet ju aldrig med dagens moderna bilar.Minns brorsan hade en Mitsubishi Sigma för länge sedan som man var tvungen att starta på ett visst sätt och låta motorn bli helt varm innan man rörde gasen för att datorn skulle kalibreras om, utan rätt kunskap blev bilen i princip omöjlig att köra, ingen tomgång.Man kanske skulle testa lyfta av en pool för att vara säker på vad man kan göra i fält själv om behov uppstår någon gång.
Minns brorsan hade en Mitsubishi Sigma för länge sedan som man var tvungen att starta på ett visst sätt och låta motorn bli helt varm innan man rörde gasen för att datorn skulle kalibreras om, utan rätt kunskap blev bilen i princip omöjlig att köra, ingen tomgång.
Jo, så var det på Mitsubishi från 90-talet och kanske senare också. För att tomgångsstabiliseringen skulle adaptera sig skulle man kallstarta, köra bilen i trafik tills motorn var helt varm (termostaten öppnat) och sedan lämna den på tomgång i 15 minuter.En annan liknande sekvens gäller för många bilar från sent 80-tal och framåt med Bosch motorstyrsystem:1) Kallstarta och låt motorn gå på tomgång i 2 minuter. Hjälp till med gasen vid behov för att den inte ska tjuvstanna.2) Stäng av och starta om omedelbart. Låt den gå på tomgång 2 minuter till, under denna körning får gasen inte röras alls, inte ens i startögonblicket.3) Stäng av och starta om omedelbart. Kör bilen i trafik tills motorn är varm och kör sedan 1 minut i minst 70 km/h med jämn fart och jämnt gaspådrag.
Jag tror mer på att ha en elektronik box i reserv liggandes i bilen. I allafall på min diesel byter jag den lätt på 5-10 minuter. Det finns tydligen sådana eftermarknads som inte behöver läsas in utan är färdiga att använda.Jag börjar allvarligt fundera på att byta tillbaka till en standard diesel från någon pensionär där den stått i varmgarage 6 dagar per vecka...