Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 275181 gånger)

0 medlemmar och 37 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36131
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1215 skrivet: 03 november 2025, 08:18:32 »
Nya problem.
Igår laddade jag bilen, skulle upp till 80%, vid 63% får jag en notis i telefonen, batterikonditionering rekommenderas, och laddnignen stannade.
Ingen batterikonditionering initierades automatiskt, utan jag var tvungen att göra det på egen hand, i appen stod att läsa att batteritemperaturen var låg, trots att vi laddat i säkert 3 timmar redan, borde varit varmt kan man tycka.
Aktiverade manuellt konditioneringen, och efter några minuter var den klar och fortsatte ladda.

OM det nu är nödvändigt att konditionera batteriet från tid till annan, varför gör den inte det automatiskt i så fall?
Någon annan som har liknande erfarenheter med sina bilar?

Inget problem kanske om man är vaken, men ska man resa långt och vill ladda på natten kan det ju bli "katastrof", att man inte tar sig fram dit man tänkt sig utan att stanna och ladda publikt (hemska tanke).

Kan inte påminna mig att jag sett någon inställning som automatiserar konditioneringen när den behövs heller.

Tror det är tredje gången jag noterar att det inte går ladda om jag inte konditionerar batteriet först, har det med vissa intervaller att göra, eller är detta ett gissel som kommer jaga mig så snart temperaturen kryper ned mot noll?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3679
  • Karma +5/-13
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1216 skrivet: 03 november 2025, 11:28:04 »
Min värmer batteriet automatiskt om det behövs.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13377
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1217 skrivet: 03 november 2025, 12:35:32 »
Nya problem.
Igår laddade jag bilen, skulle upp till 80%, vid 63% får jag en notis i telefonen, batterikonditionering rekommenderas, och laddnignen stannade.
Ingen batterikonditionering initierades automatiskt, utan jag var tvungen att göra det på egen hand, i appen stod att läsa att batteritemperaturen var låg, trots att vi laddat i säkert 3 timmar redan, borde varit varmt kan man tycka.
Aktiverade manuellt konditioneringen, och efter några minuter var den klar och fortsatte ladda.

OM det nu är nödvändigt att konditionera batteriet från tid till annan, varför gör den inte det automatiskt i så fall?
Någon annan som har liknande erfarenheter med sina bilar?

Inget problem kanske om man är vaken, men ska man resa långt och vill ladda på natten kan det ju bli "katastrof", att man inte tar sig fram dit man tänkt sig utan att stanna och ladda publikt (hemska tanke).

Kan inte påminna mig att jag sett någon inställning som automatiserar konditioneringen när den behövs heller.

Tror det är tredje gången jag noterar att det inte går ladda om jag inte konditionerar batteriet först, har det med vissa intervaller att göra, eller är detta ett gissel som kommer jaga mig så snart temperaturen kryper ned mot noll?



Vad innebär "konditionera batteriet"?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3679
  • Karma +5/-13
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1218 skrivet: 03 november 2025, 15:25:52 »
Vad innebär "konditionera batteriet"?
Värma det för att det skall ta emot laddning bra antar jag
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9156
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1219 skrivet: 03 november 2025, 15:55:00 »
Nya problem.
Igår laddade jag bilen, skulle upp till 80%, vid 63% får jag en notis i telefonen, batterikonditionering rekommenderas, och laddnignen stannade.
Ingen batterikonditionering initierades automatiskt, utan jag var tvungen att göra det på egen hand, i appen stod att läsa att batteritemperaturen var låg, trots att vi laddat i säkert 3 timmar redan, borde varit varmt kan man tycka.
Aktiverade manuellt konditioneringen, och efter några minuter var den klar och fortsatte ladda.

OM det nu är nödvändigt att konditionera batteriet från tid till annan, varför gör den inte det automatiskt i så fall?
Någon annan som har liknande erfarenheter med sina bilar?

Inget problem kanske om man är vaken, men ska man resa långt och vill ladda på natten kan det ju bli "katastrof", att man inte tar sig fram dit man tänkt sig utan att stanna och ladda publikt (hemska tanke).

Kan inte påminna mig att jag sett någon inställning som automatiserar konditioneringen när den behövs heller.

Tror det är tredje gången jag noterar att det inte går ladda om jag inte konditionerar batteriet först, har det med vissa intervaller att göra, eller är detta ett gissel som kommer jaga mig så snart temperaturen kryper ned mot noll?

Har inte sett någon notis i bil eller app om att det ska utföras eller att det är utfört så måste ske per automatik om det nu sker.
Skulle bli galen om inte bilen stog fulladdad på morgonen när man ska iväg 😎
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-2
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1220 skrivet: 03 november 2025, 17:33:06 »
Inte sett det på de två åren vi haft Ioniq5 an.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2782
  • Karma +6/-1
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1221 skrivet: 03 november 2025, 18:26:26 »
Har aldrig hört talas om att moderna elbilar med litiumbaserade batterier skulle få för sig att göra nån sån där "konditionering".  Det var däremot något som Renault elbilar från 90-talet med NiCd-batterier gjorde vid ungefär var tionde eller tjugonde laddning, då tog det utan förvarning ca 16 timmar att få batteriet fulladdat mot 5-8 timmar (beroende på om laddaren var inställd för att dra 10 eller 16 A från elnätet) i vanliga fall .
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1222 skrivet: 03 november 2025, 18:33:15 »
Alla elbilar gör det på ett eller annat sätt.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1786
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1223 skrivet: 03 november 2025, 18:34:10 »
Nya problem.
Igår laddade jag bilen, skulle upp till 80%, vid 63% får jag en notis i telefonen, batterikonditionering rekommenderas, och laddnignen stannade.
Ingen batterikonditionering initierades automatiskt, utan jag var tvungen att göra det på egen hand, i appen stod att läsa att batteritemperaturen var låg, trots att vi laddat i säkert 3 timmar redan, borde varit varmt kan man tycka.
Aktiverade manuellt konditioneringen, och efter några minuter var den klar och fortsatte ladda.

OM det nu är nödvändigt att konditionera batteriet från tid till annan, varför gör den inte det automatiskt i så fall?
Någon annan som har liknande erfarenheter med sina bilar?

Inget problem kanske om man är vaken, men ska man resa långt och vill ladda på natten kan det ju bli "katastrof", att man inte tar sig fram dit man tänkt sig utan att stanna och ladda publikt (hemska tanke).

Kan inte påminna mig att jag sett någon inställning som automatiserar konditioneringen när den behövs heller.

Tror det är tredje gången jag noterar att det inte går ladda om jag inte konditionerar batteriet först, har det med vissa intervaller att göra, eller är detta ett gissel som kommer jaga mig så snart temperaturen kryper ned mot noll?

Tycker du skall reklamera detta, då ju du beskriver det som totalt ologisk, "efter 3 timmars laddning", jag håller med.
Fråga varför 5 ggr så det kommer en bra förklaring och att du får en mjukvaru uppdatering tex. ☺️
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.
Acktank Nibe 300 med 1 kW elpatron.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13377
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1224 skrivet: 04 november 2025, 08:31:07 »
Värma det för att det skall ta emot laddning bra antar jag



Fast då ska det väl inte behövas efter 3 timmar laddning? Och definitivt inte behöva något manuellt ingrepp eller bekräftelse?

Det låter som att det är något annat.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3679
  • Karma +5/-13
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1225 skrivet: 04 november 2025, 13:49:37 »
Fast då ska det väl inte behövas efter 3 timmar laddning? Och definitivt inte behöva något manuellt ingrepp eller bekräftelse?

Det låter som att det är något annat.
Du är väl en bugg eller så har yttertempen sjunkit mer än laddningen har åstadkommit i spillvärme.  Naturligtvis skall inte laddningen synbart stoppas oavsett, men internt kan den ju stoppa laddning för att ta värmeåaus och fortsätta sedan.

Vad menar du annars att det skulle vara?  Något som är försvarbart?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13377
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1226 skrivet: 04 november 2025, 14:13:10 »
Vad menar du annars att det skulle vara?  Något som är försvarbart?

Nej, jag har ingen aning... Jag har aldrig ägt någon elbil.  :)

Jag reagerade bara på det Rickard skrev:

"batterikonditionering rekommenderas, och laddnignen stannade. Ingen batterikonditionering initierades automatiskt, utan jag var tvungen att göra det på egen hand"

Hade det "bara" varit vanlig uppvärmning av batteriet under pågående laddning så tycker i alla fall jag att det inte ens borde komma någon notis till användaren. Det är sånt som ska ske helt i bakgrunden. Men jag vet som sagt var inte hur det brukar fungera.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3679
  • Karma +5/-13
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1227 skrivet: 04 november 2025, 15:27:57 »
Jag har aldrig fått någon sådan notis på Teslan, men det är ju därför man påstår att andra biltillverkare är åratals efter.  Det är väl det den tiden det tar att arbeta bort sådant, plus att asiatisk sw gärna slänger upp onödiga meddelanden bara för att de kan...  ::)

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2782
  • Karma +6/-1
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1228 skrivet: 04 november 2025, 19:51:17 »
Alla elbilar gör det på ett eller annat sätt.

Varför ska då bara elbilar göra det och inte alla möjliga andra prylar med integrerade litiumjonbatterier?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1229 skrivet: 04 november 2025, 21:07:36 »
Varför ska då bara elbilar göra det och inte alla möjliga andra prylar med integrerade litiumjonbatterier?
Exempelvis verktyg med flera celler:
Produkter som har en bra BMS gör det medan kinesiska kopior sällan har det.
Har produkten endast en cell så nej då gör man det självklart inte, balansering behövs för att enskilda celler inte ska bli överladdade.
Bilar har sällan mer än 10-20mV skilnad mellan hundratals celler efter balansering.

https://www.monolithicpower.com/en/learning/resources/battery-balancing-a-crucial-function-of-battery-management-systems?srsltid=AfmBOooIPfWzJErk4fDt-GHP3gKirstfWq9_jzF1vMOei2xfbBiM61n2
« Senast ändrad: 04 november 2025, 21:19:23 av Mike »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!