0 medlemmar och 37 gäster tittar på detta ämne.
Nya problem.Igår laddade jag bilen, skulle upp till 80%, vid 63% får jag en notis i telefonen, batterikonditionering rekommenderas, och laddnignen stannade.Ingen batterikonditionering initierades automatiskt, utan jag var tvungen att göra det på egen hand, i appen stod att läsa att batteritemperaturen var låg, trots att vi laddat i säkert 3 timmar redan, borde varit varmt kan man tycka.Aktiverade manuellt konditioneringen, och efter några minuter var den klar och fortsatte ladda.OM det nu är nödvändigt att konditionera batteriet från tid till annan, varför gör den inte det automatiskt i så fall?Någon annan som har liknande erfarenheter med sina bilar?Inget problem kanske om man är vaken, men ska man resa långt och vill ladda på natten kan det ju bli "katastrof", att man inte tar sig fram dit man tänkt sig utan att stanna och ladda publikt (hemska tanke).Kan inte påminna mig att jag sett någon inställning som automatiserar konditioneringen när den behövs heller.Tror det är tredje gången jag noterar att det inte går ladda om jag inte konditionerar batteriet först, har det med vissa intervaller att göra, eller är detta ett gissel som kommer jaga mig så snart temperaturen kryper ned mot noll?
Vad innebär "konditionera batteriet"?
Värma det för att det skall ta emot laddning bra antar jag
Fast då ska det väl inte behövas efter 3 timmar laddning? Och definitivt inte behöva något manuellt ingrepp eller bekräftelse?Det låter som att det är något annat.
Vad menar du annars att det skulle vara? Något som är försvarbart?
Alla elbilar gör det på ett eller annat sätt.
Varför ska då bara elbilar göra det och inte alla möjliga andra prylar med integrerade litiumjonbatterier?