0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
Exempelvis verktyg med flera celler:Produkter som har en bra BMS gör det medan kinesiska kopior sällan har det.Har produkten endast en cell så nej då gör man det självklart inte, balansering behövs för att enskilda celler inte ska bli överladdade. Bilar har sällan mer än 10-20mV skilnad mellan hundratals celler efter balansering.https://www.monolithicpower.com/en/learning/resources/battery-balancing-a-crucial-function-of-battery-management-systems?srsltid=AfmBOooIPfWzJErk4fDt-GHP3gKirstfWq9_jzF1vMOei2xfbBiM61n2
I det "moderna" elbilsbatteri som jag har haft möjlighet att studera på närmare håll (Nissan Leaf ca 2015) , finns det en BMS som kan mäta spänningen i varje cell individuellt. Men det finns ingen hårdvara som kan belasta cellerna individuellt för att ordna en balansering.Beträffande mindre nogräknade produkter har jag observerat att det inte finns någon BMS som mäter cellspänningarna individuellt i Bosch 14,4 V elverktygsbatterier från 00-talet, det gör det däremot i liknande batteripaket av "skräp-kina-märken" (Meec, Bruksbo etc) av samma generation. Bosch kanske har jämnare kvalitet på cellerna och klarar sig utan av den anledningen? Utan undantag finns det individuellt mätande BMS i laptop- och elcykelbatterier.
Var det LiIon eller NiMh/NiCd i de äldre batterierna?Äldre nickelbatterier har väl en skarpare definierad cellspänning som inte varierar speciellt mycket beroende på laddningsgrad så där fungerar väl inte en BMS?
Hur mycket kommunikation går det egentligen i kabeln?