0 medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.
Ja, om du skriver att du behöver värma i 1-2 timmar så fungerar det ju i alla fall inte som jag vill att det ska fungera.Om inte framrutan är avtinad inom 30 minuter i princip oavsett utetemp är det för klen värmare, eller dålig placering av värmaren.Dessutom, förr i tiden hade man på mer eller mindre alla kupevärmare 2000W som max effekt, idag är det vanligast med 1400 eller 1700 W.Våra värmare är på 1700 W max och har två lägen, gissar att läge ett är runt 800 eller 1200 W?det duger så länge det inte är fler minusgrader, men blir det minus 5 eller kallare behövs mer effekt för att tina av isen inom rimlig tid.Precis som tidigare så anser jag alltså att gemene man är obrydd (för att uttrycka det milt) som accepterar att man ska värma bakre delen av kupén först, och sedan efter två timmar med lite tur, om det inte är för kallt ute, få till en avtinad framruta.Jag tycker inte att det är acceptabelt, och vidtar därför de åtgärder jag gör.Jag påstår förstås inte att vara sig du eller någon annan fungerande individ är lallande idioter, men i mina ögon är det absolut obegripligt hur man kan acceptera, eller tycka att det är bra, med en placering som skickar all varm luft mot baksätet när man stoppar i kupevärmaren.Det enda sätt jag kan se att man kan försvara den typen av placering av kupevärmaren är estetiskt, och möjligen praktiskt, om man viftar med armarna som min sambo uppenbarligen gör som inte lyckas få kupevärmaren att sitta kvar på armstödet.Jag har alltså 5 skäl till att jag gör som jag gör.1. Det går minst dubbelt så fort att tina av framrutan, som är besvärligast att skrapa, speciellt på en SUV där man inte når hela framrutan.2. Man kan köra med lägre effekt under en större del av året än man annars kan.3. Det passar mig perfekt att ha 30-50 minuter på mig från att jag stoppar i värmaren tills jag ska åka, och då fungerar min lösning med placeringen perfekt.(När jag åker iväg på jobbet står Sambon och skrapar rutorna för att hennes kupevärmare ligger på golvet eller på framsätet, och då är det ändå bättre placering än på mittkonsolen - riktad bakåt i kupen.)4. Jag slipper hålla på med tidur som gör att kupevärmaren startar 2 timmar innan jag ska iväg på morgon.5. Resten av dagen sitter värmaren som regel i hela tiden, och då klarar man sig med den lägre effekten ned till mycket lägre temperaturer än om all värme riktas bakåt i kupen, jag sparar energi.Summa summarum, det sparar tid, jag slipper skrapa rutorna lika ofta, det sparar energi och pengar.Självklart fungerar det som verkstan hade gjort, det funkar säkert att ha den i bagageutrymmet om man verkligen tycker den är ful eller i vägen.Mitt sätt uppfyller mina mål och krav, det gör inte det sättet verkstan hade placerat kupevärmaren.Ni kan ju alla se det som ett tips från coachen. Den som irriterar sig på att jag försöker få saker och ting att fungera bättre än dom normalt gör får förstås göra det, det kan jag inte förhindra, men jag tycker att det är en märklig ingång i en fråga som under 4-5 månader av året är ett problem, att snabbt få bilen varm och isfri. Det är ungefär som om jag skulle ifrågasätta det vettiga i Börjes tips om att bygga ett garage, det är självklart bättre även om det inte funkar för just oss.10 minuters jobb och 100% bättre resultat tycker jag är en god avkastning på satsad tid, och därför delar jag med mig av mina fynd, utkristalliserade som ett resultat av 42 år som bilägare i Norrbotten.Hade jag haft material och engagemanget som krävs hade jag förstås gjort ett bättre fäste som flyttade kupevärmaren några cm längre bakåt, och som gjorde att de satt fast bättre, även om man stötte till den, men för mig fungerar detta alldeles utomordentligt, dessutom utan att göra några ingrepp i bilens ytor.Egentligen borde man starta tillverkning av modellanpassade hållare som gör att alla kan placera värmaren som jag gör, stabilt, inte i vägen, och med optimal funktion, men det är en uppgift för någon annan tror jag.
Med detta sagt och att de flesta svenskar är normal intelligenta, så är det väldigt få som köper denna bil privat utan minst 80% är företagsköp & förmånsbilar och delsponsrars av skattekollektivet för ge till några bättre bemedlade som ju så många behöver ju varsin uppåt 530 hk miljöbil.
Jag får kostnaden till att privatleasa en modell Y a 500k till någonstans 50-60 kr/mil för 1500 mil/år x 5år, om man får 42% restvärde då.Men jag ser nog inte hela bilden, är ingen fena på detta ämne.Med detta sagt och att de flesta svenskar är normal intelligenta, så är det väldigt få som köper denna bil privat utan minst 80% är företagsköp & förmånsbilar och delsponsrars av skattekollektivet för ge till några bättre bemedlade som ju så många behöver ju varsin uppåt 530 hk miljöbil. Detta är ju helt rättvist, och ekonomiskt sunt, för noll. - 3000 kr/månad netto. 👍👍👍
Delvis korrekt🚴🚴🚴Egentligen skulle ingen person bil i trafik tillåtas ha mer än 150 hk och de som missköter sej max 30 hk ett bra tag och med en 80 skylt bak, eller L skylt = Learner
Staten förlorar inget på tjänstebilar utan får in mer pengar istället numera, först betalar företaget bilen en gång och sedan betalar förmånstagaren bilen en gång till genom skatten på förmånsvärdet.
En elbil kan regenerera med ca 1/5 av dess märkeffekt så en kraftig motor ger en bättre regen. En Tesla bromsar så effektivt med regen att vanliga bronsen sällan behöver användas. Så jag skulle inte säga att motorstyrkan är onödig och att en max effekt på.100hk skulle vara något att sträva efter. Kör bilen på Chill men använder motorstyrkan vid bromsning.
Du får prova en Citroen...
Vad jag förstår av chatgpt så är regen just begränsad av låg motoreffekt. Men såklart bilen fungerar bra ändå, men jag bromsar oftare än jag acc 0-100 på 5.6 sekunder, så motoreffekten inverkar för mig, men inte på det traditionella sättet.
Jag kör max ca 1 timme på jobbet där jag brukar stå är det timer men finns några platser där strömmen är på 24/7 men där är det väldigt sällan jag står. Vet inte riktigt hur dom placerade din värmare om den blåser rakt bakåt min blåser nog mera uppåt och lite bakåt. Bryr mig inte om vilka rutor som är krångligast att skrapa brukar inte skrapa is jag har ju kupevärmare 1 timme på jobbet och hemma står bilen i carport men kör värmaren kanske 15 min eller så ändå om det inte är riktigt kallt då får den gå längre. Borde egentligen byta ut den närmast värdelösa anliggningsvärmaren på 300 watt mot en slangmonterad med högre effekt men gissar det aldrig blir av.
Vet inte var du bor men uppfattar på dig att ni sällan har de låga temperaturer vi har i norrbotten.Jo, den blåser förstås snett uppåt/bakåt, att få en kupevärmare som monteras långt fram i på passagerarplats fram att blåsa mot framrutan är förstås helt omöjligt, i mitt fall var den placerad så långt fram mot torpedväggen som möjligt, och då säger det sig själv att den måste vara riktad bakåt i kupen.Kan vara annorlunda monterat i andra bilar, det vet jag inget om, men de kan ju inte monteras så långt bakåt att stolen tar i om man sätter den i sin främsta position i alla fall.Rent krasst hade det kanske varit bättre om den blåst snett nedåt mot golvet, då hade mer av värmen stannat kvar i främre delen av bilen, men det blir ju i så fall mer likt det min sambo har, kupevärmaren på golvet där framme så den blåser typ mot mittkonsollen, och låter värmen stiga uppåt.Det är förstås bättre än att den ska blåsa i öppningen mellan höger framstols sittdyna och taket, vilket gör att det är fri lejd för luften att åka ändå bak i bagageutrymmet och kylas av mot de fönstren.Direkt kontraproduktivt om du frågar mig. Har man en arbetsplats med timer så får man förstås finna sig i den tid som erbjuds, ofta är det bara 6A säkring också, vilket gör att bara 800 W är tillgängligt för kupevärmaren, och det tinar inte av några framrutor om det är 15-20 grader minus ute, inte på en timme i alla fall.Knappast ens om du får låta den stå hela dagen.I vart fall inte om man inte har kupevärmaren placerad som jag har den, då finns det en chans.Eftersom detta inte är ett problem för dig så utgår jag från att vi lever i olika klimatzoner, för det jag lärt mig av 42 år som bilägare i norrbotten kan i alla fall inte ifrågasättas, sen är det förstås skillnad på hur jobbigt man tycker det är att skrapa rutorna, vissa kanske tar det som en typ av meditation, men jag bara blir kall om händerna, sur och stressad.Är det snö på bilen och man har en suv måste man dessutom lägga sig mot bilen för att nå större delen av framrutan, och då blir man kall och blöt även på magen helt i onödan.Summa summarum så är väl just detta med snö och is på bilen som är en av de stora nackdelarna med vintern, för oss som inte har bilen i garage eller carport, det är ett ständigt närvarande gissel, och när det är som värst får man helt enkelt låna någons garage för att tina av all is som samlats på bilen.Vi får väl se om jag ids ta en bildserie som visar skillnaden mellan Sambons bil och min (samma kupevärmare i båda).Innan start, efter 15 minuter, 30 minuter, 45 minuter, någon dag när det snöat och är -15 eller kallare ute.Skulle vara lite intressant, men det resultatet går förstås också ifrågasätta, så jag vet inte om det är någon större ide.Sen vet man ju inte om det blir -15 grader någon gång i vinter, vädret blir ju bara bättre och bättre så det kanske snart är historia med högt effektbehov och optimal placering av kupevärmarna i Norrbotten.Fick upp ett minne i telefonen för tre dagar sedan, 28 Oktober 2023, då satt vi och pimpelfiskade i Silvertjärn. (ca 13 cm kärnis)Nu är det plus 4 grader och regnar, inte en isbit så långt ögat når.För ett par veckor sedan började det lägga lite is på småsjöarna, men aldrig så det frös på hela sjöarna, och det försvann snabbt.Fram till åt minstone 10 november ser det inte ut som att vi ska få nattfrost ens. Kommer bli en kort vinter i vinter.
Men 90% av inbromsningen är då redan regenererad i dessa fall eftersom man bara behöver fotbromsa från väldigt låg hastighet (<10km/h) till stopp. Jag fotbromsar därför extra ibland, då bromsskivorna tenderar att få ytrost.Så regenereringen fungerar tillräckligt bra ner till 10-20 km/h ungefär.Hur gör du när det är halt, kör du på lägre som jag?Kan ju vara fördel även med fyrhjuls regenerering, får medges.