Tror det är många som liksom Börje är ute och nöjeskör under sommaren/semestern, och ska man hinna se och uppleva något så kör man nog ofta lite saktare.
Att elbilsägare över 60 (Jag har en månad kvar innan jag tillhör det skrået) kör lite saktare än andra kanske är för att de som är över 60 år kör lite saktare än andra oavsett vilken bil de kör.
Att många med elbil är över 60 år kanske kan bero på att de redan betalt sin villa och har pengar över så de kan köpa en elbil i lite större utsträckning än folk i 40-årsåldern.
Som för övrigt troligen aldrig kommer kunna betala av sitt hus.
Själv kör jag alltid med körläge sport, och garanterat inte långsammare än med vår 115 HK diesel.
Däremot, om jag skulle köra till IKEA haparanda så kanske jag skulle hålla 100 istället för 120 om jag visste att jag inte behövde ladda publikt för att ta mig hem.
Däremot har jag svårt att förstås varför de som pendlar typ 10-15 mil/dag ska behöva köra sakta, den sträckan är ju inga problem nästan oavsett vilken elbil man har.
Ändå ser man rätt ofta elbilsägarna som ligger och pendlar mellan Piteå och Luleå 10-14 mil/dag kör sakta på E4, typ 90-100 på 110-väg.
Testade maxfarten, avlyst bana förstås, och den uppges till 165, men bilen gick 173 på mätaren, men vid den hastigheten kände man tydligt att den drog av effekten på egen hand.
Lite märklig upplevelse faktiskt.
Smurfens synpunkter om att försöka ladda gratis med solel och därför riskera att tvingas ladda dyrt publikt kan säkert stämma för en del, om man plötsligt kommer på att man har behov av att göra en oplanerad resa, men det gäller ju inte bara de som vill snålladda med gratis el, utan också de som försöker hålla sig till tillverkarnas rekommendationer om att ladda mellan 20 och 80%, ligger man nära 20% så har man inte många mil att röra sig med, så då kan en plötslig oplanerad längre resa bli "dyr".
Har inte hänt för oss på de dryga 3 månader vi ägt bilen, men visst finns risken att det händer.
Laddpriset på publika stationer bör komma ned, där håller jag med Mike, men jag tror inte det kommer hända utan statliga subventioner eller lagändringar som gör anslutningsavgifterna avgjort billigare för de som bygger laddstationer, jag utgår från att deras fasta anslutningsavgifter är skyhöga med tanke på de effekter vi talar om på en publik laddstation, det gör det svårt att sälja elen billigt även om elpriset är lågt.
Den regering vi har nu lär nog inte subventionera elbilsladdning, men möjligen om vänstern kommer tillbaks, chockhöjer drivmedelsprisserna för fossilbilar och tar pengarna för att göra oss 60-plussare ännu rikare med subventionernad el till våra elbilar.