0 medlemmar och 17 gäster tittar på detta ämne.
En motsvarande elbil kostade dock 200-250000:- mer i inköp än laddhybriden, svårt att få ihop den kalkylen.Hittills har jag kört till 90% på el i vart fall.
Förstår inte vad du jämför med då. Om jag laddar EN ENDA GÅNG med gratis solel så kan jag snabbladda hur många gånger som helst och vinsten med den gratiselen kommer bestå i evighet, så jag förstår verkligen inte vart du vill komma.
Vi gjorde en totalt onödig spontanresa idag. Vi åkte runt på bygden, passerade ett par av Änglagårdsfilmens inspelningplatser. Det var småvägar och även några kilometer grusväg.Fick lite räckviddsångest innan avresa så jag laddade på 10.500W i 45 minuter, och det blev därför ett onödigt elinköp på 3,5 kWh (=5kr).Vi åkte drygt 13 mil med en förbrukning på 1,52.Jag snål körde mestadels och öppnade även takluckan istför att använda ACn.Ljuvligt tyst med taklucka öppen med elbil i låg fart, en oväntad bonus ☺️När vi kom hem hade vi ca 11 mil kvar i batteriet, så laddningen före avfärd var helt onödig. Det fanns ju även 4 lediga laddstolpar där vi tog en kaffe och en hundpromenad/utflykt. Priset var 4 kr så jag hade kunnat att slösa en 50 lapp om vi velat förlänga turen lite, men jag orkade inte sitta i bil något längre. Faktiskt helt nöjd med vårt köp så här långt. En dragkrok hade dock ökat användningen om man behöver åka till brädgården och liknande.Men helt klart trevligare med elbil* om man tar en lördagstur med frugan. *I en tyst Citroen med vinterdäck menar jag då ☺️
Verkar som vissa här låter bli att ladda så ofta på grund av att dom ska ladda så mycket det går med sol el eller när elen är extra billig om dom då kommer på att dom ska göra en spontan resa med rätt dåligt laddat batteri då får man stanna efter vägen och snabbladda vilket man skulle sluppit eller i alla fall minskat kwh vid snabb laddningen om man i stället regelbundet laddat hemma oberoende av sol eller elpris.