Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 177822 gånger)

0 medlemmar och 17 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2591
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #840 skrivet: 12 juli 2025, 19:48:08 »
De måste ju fixa priserna på snabbladdning.
Jag kom idag 14,6 mil på el med min laddhybrid och körde sedan ytterligare 19 mil på bensin med snittförbrukning på 0,49 de 19 milen.
Kostnaden per mil för de 19 på bensin blev för mig 7,40.
Kostnaden för de första 14,6 milen blev 33:- hemmaladdning (22,5kWh) eller 2,30 per mil.

Hade jag laddat på en snabbladdare som jag kunde gjort (50kW) så var det biligaste jag hittade 5,90 per kWh och med bilens förbrukning hade det blivit drygt 9,00 kronor per mil. De flesta ville ha hela 9 kr per kWh ska tilläggas.
Billare att köra på bensin alltså även under den tid på året elförbrukningen är som allra lägst!
På vintern och motorväg gissar jag att kostnaden för bensin blivit ca 9 kr milen medan snabbladdning hamnat på 13-15 kr per mil.

Dock hade jag haft en elbil hade jag i mitt fall kunnat ladda hemma för hela resan vilket blivit klart billigare.
En motsvarande elbil kostade dock 200-250000:- mer i inköp än laddhybriden, svårt att få ihop den kalkylen.
Hittills har jag kört till 90% på el i vart fall.
« Senast ändrad: 12 juli 2025, 20:01:34 av Mike »

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1652
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #841 skrivet: 12 juli 2025, 20:00:54 »
Vi gjorde en totalt onödig spontanresa idag. Vi åkte runt på bygden, passerade ett par av Änglagårdsfilmens inspelningplatser. Det var småvägar och även några kilometer grusväg.
Fick lite räckviddsångest innan avresa så jag laddade på 10.500W i 45 minuter, och det blev därför ett onödigt elinköp på 3,5 kWh (=5kr).
Vi åkte drygt 13 mil med en förbrukning på 1,52.
Jag snål körde mestadels och öppnade även takluckan istför att använda ACn.
Ljuvligt tyst med taklucka öppen med elbil i låg fart, en oväntad bonus ☺️
När vi kom hem hade vi ca 11 mil kvar i batteriet, så laddningen före avfärd var helt onödig. Det fanns ju även 4 lediga laddstolpar där vi tog en kaffe och en hundpromenad/utflykt. Priset var 4 kr så jag hade kunnat att slösa en 50 lapp om vi velat förlänga turen lite, men jag orkade inte sitta i bil något längre.
Faktiskt helt nöjd med vårt köp så här långt. En dragkrok hade dock ökat användningen om man behöver åka till brädgården och liknande.
Men helt klart trevligare med elbil* om man tar en lördagstur med frugan. tummenupp
*I en tyst Citroen med vinterdäck menar jag då ☺️
« Senast ändrad: 12 juli 2025, 23:18:30 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1652
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #842 skrivet: Idag kl. 06:24:05 »

En motsvarande elbil kostade dock 200-250000:- mer i inköp än laddhybriden, svårt att få ihop den kalkylen.
Hittills har jag kört till 90% på el i vart fall.


Det fina med en hybrid är att den kan ersätta två bilar, då stämmer det högre inköpspriset bättre tänker jag

Annars vet jag inte. En elbilshybrid som kör omkring med dödvikt av en bensindrivlina, precis som en elbil med för stort batteri kör omkring med batteri övervikt.

Elbilsbatterier i hybrider cyklas också hårt, frågan är om livslängden och andrahandsvärdet, kan bli bra eller mindre bra , det är frågan☺️
« Senast ändrad: Idag kl. 06:57:33 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #843 skrivet: Idag kl. 13:33:14 »
Förstår inte vad du jämför med då.  Om jag laddar EN ENDA GÅNG med gratis solel så kan jag snabbladda hur många gånger som helst och vinsten med den gratiselen kommer bestå i evighet, så jag förstår verkligen inte vart du vill komma.
Ska försöka vara extra tydlig så du hänger med i mitt tänk. Verkar som vissa här låter bli att ladda så ofta på grund av att dom ska ladda så mycket det går med sol el eller när elen är extra billig om dom då kommer på att dom ska göra en spontan resa med rätt dåligt laddat batteri då får man stanna efter vägen och snabbladda vilket man skulle sluppit eller i alla fall minskat kwh vid snabb laddningen om man i stället regelbundet laddat hemma oberoende av sol eller elpris. Skillnaden mellan lågpris el eller dyr el är ju inte så stor sommartid och den är ju inte så stor mellan gratis sol el och att köpa el heller men börjar man jämföra med snabbladdnings priser så drar det i väg så en eller några onödiga snabbladdningar per år på grund av att man inte laddat hemma gör ju att all ev vinst att att lågpris ladda går bort hänger du med nu ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #844 skrivet: Idag kl. 13:37:41 »
Vi gjorde en totalt onödig spontanresa idag. Vi åkte runt på bygden, passerade ett par av Änglagårdsfilmens inspelningplatser. Det var småvägar och även några kilometer grusväg.
Fick lite räckviddsångest innan avresa så jag laddade på 10.500W i 45 minuter, och det blev därför ett onödigt elinköp på 3,5 kWh (=5kr).
Vi åkte drygt 13 mil med en förbrukning på 1,52.
Jag snål körde mestadels och öppnade även takluckan istför att använda ACn.
Ljuvligt tyst med taklucka öppen med elbil i låg fart, en oväntad bonus ☺️
När vi kom hem hade vi ca 11 mil kvar i batteriet, så laddningen före avfärd var helt onödig. Det fanns ju även 4 lediga laddstolpar där vi tog en kaffe och en hundpromenad/utflykt. Priset var 4 kr så jag hade kunnat att slösa en 50 lapp om vi velat förlänga turen lite, men jag orkade inte sitta i bil något längre.
Faktiskt helt nöjd med vårt köp så här långt. En dragkrok hade dock ökat användningen om man behöver åka till brädgården och liknande.
Men helt klart trevligare med elbil* om man tar en lördagstur med frugan. tummenupp
*I en tyst Citroen med vinterdäck menar jag då ☺️
Hört flera elbils ägare som kör med låg värme i bilen eller utan AC eller kör lite saktare för att spara el men tror det är väldigt ovanligt bland fossilbil ägare att stänga AC eller sänka farten för att spara bensin. Fattar inte varför med elbil åker man ju billigt även vid lite mera normal fart och med AC på det borde vara bensin bils åkare som sänker farten och stänger av AC för att spara dom dyra dropparna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2702
  • Karma +5/-1
SV: Vi som kör elbil
« Svar #845 skrivet: Idag kl. 13:49:57 »
En bensinmotor har ju ofta större verkningsgrad vid högre belastning, man kan se det som att en stor del av bensinmotorns förluster är tomgångsförluster. Därmed är det förhållandevis billigt att belasta motorn lite extra med en AC-kompressor så länge bilen är i rörelse.
Detta gäller dock inte lika utpräglat för dieslar (och kanske i viss mån för en del moderna direktinsprutade bensinare som ur termodynamisk synpunkt närmar sig dieselprocessen), men å andra sidan har ju de i sig bättre verkningsgrad.

Förr i tiden har jag en känsla av att de som hade AC på 70-80-talsbilar ofta snålade med den och inte hade den igång i onödan, om det verkligen gav någon besparing eller bara var ryggmärgssnålhet är väl svårt att säga idag.

Min far var noga med att bokföra bränsleförbrukning på sina bilar. Han köpte en nästan ny Ford Focus 2003 och brukade framhålla att den lägsta förbrukning han någonsin hade fått på den bilen, var på en körning Stockholm - Sundsvall då det var uppåt 30 grader varmt och AC igång för fullt hela vägen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #846 skrivet: Idag kl. 13:54:57 »
Även om verkningsgraden stiger så stiger även förbrukningen men hur som helst tycker det är konstigt att fenomenet uppstår nu med elbilar men kanske jag som har missat att det snålats med både farten och AC tidigare också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3640
  • Karma +5/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #847 skrivet: Idag kl. 14:14:52 »
Verkar som vissa här låter bli att ladda så ofta på grund av att dom ska ladda så mycket det går med sol el eller när elen är extra billig om dom då kommer på att dom ska göra en spontan resa med rätt dåligt laddat batteri då får man stanna efter vägen och snabbladda vilket man skulle sluppit eller i alla fall minskat kwh vid snabb laddningen om man i stället regelbundet laddat hemma oberoende av sol eller elpris.
Men dagar med så gott som gratis el på sommaren när man har solpaneler är oerhört vanliga, typ 5 dagar i veckan eller något sådant, tyvärr.  :'(
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!