0 medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.
Verkar inte enkelt det här gör ni aldrig några spontana lite längre resor eller stannar ni och snabbladdar då eftersom ni laddar efter sol och dessutom inte fullt
Om det skulle behövas så stannar man väl på vägen och laddar. Ingen skillnad mot fossilbil, det är ju inte så att du har den fulltankad hela tiden. Vad gör du då om du helt plötsligt skałl ut på en lång spontanresa men tanken bara är 1/4 fyłld?
Visst KAN det bli behov av långa spontanresor (tänk t ex akut tjänsteärende, anhörig som ligger svårt sjuk långt bort etc), men det är så sällan att man kan lösa de problemen den dag de dyker upp. Om man inte kan klara sig genom t ex att låna eller hyra bil eller åka kollektivt, så kan man ju göra som jag har brukat propagera för - hålla sig med en modern elbil som klarar 90-95 % av ens körningar, samt en äldre stor fossilbil som får stå avställd men körklar till vardags, man tar till den för de ärenden - t ex långa spontanresor eller tunga släpvagnskörningar - som elbilen inte klarar.
Kapitalkostnad finns ju alltid även om man inte lånar till den bilen skulle ju pengarna kunnat användas till den andra dyrare bilen en C5 kostar gissningsvis inte mycket men en pickup brukar vara populära av nån anledning och står högt i kurs.. För mig känns det helt bakvänt att köpa en gammelbil som man ska vid tex längre resor som ska hållas i skick bara en sån grej som ac brukar ju gärna krångla och kosta en förmögenhet att hålla i gång på gammelbilar men det är ju en lösning dock inte för mig.
Men då kan man ju åka i den bilen hela året och hoppa över elbilen.