0 medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.
Vad står det i den då ?
Gäller väl elsystemet/installationen och inte bara en kontakt typ, även om det hävdas att schuko ofta är svaga punkten.
Det står att vanliga Schuko-kontakter testas med en ström på 22A tills stagnationstemperatur har uppnåtts, men minst en timme. Under testet får temperaturen inte bli högre än 70 grader vid 25 graders omgivningstemperatur.Vanliga Schuko är godkända för 16A. Det står ingenstans att de bara ska klara 10A eller 8A under nån viss tid.Låter konstigt? Gruppledningar avsäkrade med t ex 10A ska klara 10A kontinuerlig under överskådlig tid.
För mej låter 8A fullständigt logiskt, för att få viss robusthet över tid.Jag ogillar starkt om man tex kör ett turbo element plus några saker till på samma uttag för att värma någonting,. Man känner ju på ledningarna som ligger löst att de blir varma.Undrar hur det blir med klämda spröda ledningar eller på en solvägg,, gamla kopplingsdosor etc, uuuhhh
Finska elsäkerhetsverket rekommenderar max 8A på vanligt schuko, men finns ”super schuko” som är godkänt av tillverkare för konstant 16A belastning. Tror det är dessa blå som är i en elcentral som standard här.
Ja, har man gamla trasiga grejer som utsätts för en miljö utanför standarden så får man såklart vara försiktig. Men vad jag vet finns det ändå inget i standarder, regler eller krav som säger att en 10 A gruppledning generellt inte får belastas med 10 A. Du får gärna överbevisa mig.
Menar du det är ok att ladda med 10A Schuko regelbundet och kontinuerligt många timmar?
1fas eller 3fas mobil laddbox behöver inte ha något fel i sig. Det som är mer problematiskt och riskabelt, bland annat genom uttalande av elsäkerhetsverket, är att 3fas uttaget oftast är (eller ska vara alltid vara) kopplat ensamt på mätarskåpet med särskilt skydd och grov kabel medan 1fas uttaget (230 V) ligger längs en grupp med flera uttag m.m. samt har klenare kabel. De är det senare som lett till otal incidenter.- Men om 1fas uttaget (230 V) ligger på en bra kabel och ensam direkt in i mätarskåpet med all säkerhet borde det ju inte vara något fel eller risk att ladda så.
Precis!! Här kan ju läggas till att det behöver inte vara det uttag varifrån laddningen sker utan det kan var vilket Schukouttag som helst på "linjen" (gruppen) som kan bli överhettad om det inte är ledningen i sig som ger "vika".
Varför skulle ett oanvänd schukouttag på samma grupp bli överhettat av att man laddar bilen?
Det är CEE 216.https://www.elbutik.se/product.html/paneluttag-cee-216-6-230v-16a-ip44-skruvanslutning
https://www.motonet.se/produkt/harju-super-schuko-ev-laddningsuttag-utanpaliggande-ip54?product=90-02028