Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 137494 gånger)

Börje__, TS Comfort AB, purjo__ och 7 gäster tittar på detta ämne.

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13350
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #765 skrivet: Idag kl. 11:19:07 »
Vad står det i den då ?


Det står att vanliga Schuko-kontakter testas med en ström på 22A tills stagnationstemperatur har uppnåtts, men minst en timme. Under testet får temperaturen inte bli högre än 70 grader vid 25 graders omgivningstemperatur.
Vanliga Schuko är godkända för 16A. Det står ingenstans att de bara ska klara 10A eller 8A under nån viss tid.



Gäller väl elsystemet/installationen och inte bara en kontakt typ, även om det hävdas att schuko ofta är svaga punkten.


Låter konstigt? Gruppledningar avsäkrade med t ex 10A ska klara 10A kontinuerlig under överskådlig tid.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1600
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #766 skrivet: Idag kl. 11:30:49 »

Det står att vanliga Schuko-kontakter testas med en ström på 22A tills stagnationstemperatur har uppnåtts, men minst en timme. Under testet får temperaturen inte bli högre än 70 grader vid 25 graders omgivningstemperatur.
Vanliga Schuko är godkända för 16A. Det står ingenstans att de bara ska klara 10A eller 8A under nån viss tid.




Låter konstigt? Gruppledningar avsäkrade med t ex 10A ska klara 10A kontinuerlig under överskådlig tid.

För mej låter 8A fullständigt logiskt, för att få viss robusthet över tid.
Jag ogillar starkt om man tex kör ett turbo element  plus några saker till på samma uttag för att värma någonting,. Man känner ju på ledningarna som ligger löst att de blir varma.
Undrar hur det blir med klämda spröda ledningar eller på en solvägg,, gamla kopplingsdosor etc, uuuhhh
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35927
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #767 skrivet: Idag kl. 11:37:18 »
När någon frågar mig om det där så säger jag att de ska sätta in ett uttag där man kan skruva fast kabeln i schuko-uttaget, inget sånt där modernt kravs där man bara trycker in den i en klämma med typ 0.004mm2 anliggning mellan terminal och kabel...

Det där blir ju lite som när vi säljer de största värmepumparna, viktigt att ha kabel hela vägen från centralen till värmepumpen utan skitprylar som man kopplar in i.
Vi avråder från schuko, men kopplar så när folk envisas.
Möjligen inte om någon skulle be om det till en pump som kräver (och faktiskt kan dra) 16A på en fas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13350
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #768 skrivet: Idag kl. 11:39:57 »
För mej låter 8A fullständigt logiskt, för att få viss robusthet över tid.
Jag ogillar starkt om man tex kör ett turbo element  plus några saker till på samma uttag för att värma någonting,. Man känner ju på ledningarna som ligger löst att de blir varma.
Undrar hur det blir med klämda spröda ledningar eller på en solvägg,, gamla kopplingsdosor etc, uuuhhh


Ja, har man gamla trasiga grejer som utsätts för en miljö utanför standarden så får man såklart vara försiktig. Men vad jag vet finns det ändå inget i standarder, regler eller krav som säger att en 10 A gruppledning generellt inte får belastas med 10 A. Du får gärna överbevisa mig.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3111
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vi som kör elbil
« Svar #769 skrivet: Idag kl. 11:54:58 »
Finska elsäkerhetsverket rekommenderar max 8A på vanligt schuko, men finns ”super schuko” som är godkänt av tillverkare för konstant 16A belastning. Tror det är dessa blå som är i en elcentral som standard här.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13350
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #770 skrivet: Idag kl. 12:11:48 »
Finska elsäkerhetsverket rekommenderar max 8A på vanligt schuko, men finns ”super schuko” som är godkänt av tillverkare för konstant 16A belastning. Tror det är dessa blå som är i en elcentral som standard här.

Det är CEE 216.

https://www.elbutik.se/product.html/paneluttag-cee-216-6-230v-16a-ip44-skruvanslutning
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1600
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #771 skrivet: Idag kl. 14:41:54 »

Ja, har man gamla trasiga grejer som utsätts för en miljö utanför standarden så får man såklart vara försiktig. Men vad jag vet finns det ändå inget i standarder, regler eller krav som säger att en 10 A gruppledning generellt inte får belastas med 10 A. Du får gärna överbevisa mig.

Vill ju få kommentarer på min tolkning, överbevisa är inte viktigt.
Kan ju varit finska elsäk jag läst på ☺️!!?  Jag vet ju vad jag faktiskt läst, Sent på natten.

Menar du det är ok att ladda med 10A Schuko regelbundet och kontinuerligt många timmar?
Är det ok är frågan?

Då är ju laddboxar meningslösa för de flesta ☺️, räcker med en fräsch obruten ledning på en egen säkring till ett bra schuko uttag, typ det Rickard visar.👍
« Senast ändrad: Idag kl. 14:45:27 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13350
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #772 skrivet: Idag kl. 15:24:26 »
Menar du det är ok att ladda med 10A Schuko regelbundet och kontinuerligt många timmar?

Ja. Med ett uttag av bra kvalitet på en egen grupp med en fräsch kabel utan konstiga saker på vägen är det inga problem.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2581
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #773 skrivet: Idag kl. 16:18:24 »
De flesta bränder med schuko har ju inträffat när man använder ett billigt grenuttag made in China eller timer av liknande slag. På de schukoladdare jag har så finns det en termometer i kontakten som ska bryta vid hög värme. En riktigt installation med kvalitetsprodukter ja då funkar schuko också.


Jag har tex en sådan här:
https://www.facebook.com/Charge.Amps/photos/schuko-wall-plug-with-temperature-sensor-if-the-plug-gets-warm-it-will-decrease-/671677416296505/?_rdr

” Schuko wall plug with TEMPERATURE SENSOR. If the plug gets warm it will decrease the charging power until the temerature is OK. From 16A down to 2 A. This is the best portable and flexible charging solution on the market.”
« Senast ändrad: Idag kl. 16:23:18 av Mike »

Utloggad Hotpumpuser

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Ödmjuk inför de som har koll...
SV: Vi som kör elbil
« Svar #774 skrivet: Idag kl. 17:28:03 »
Precis!!

1fas eller 3fas mobil laddbox behöver inte ha något fel i sig. Det som är mer problematiskt och riskabelt, bland annat genom uttalande av elsäkerhetsverket, är att 3fas uttaget oftast är (eller ska vara alltid vara) kopplat ensamt på mätarskåpet med särskilt skydd och grov kabel medan 1fas uttaget (230 V) ligger längs en grupp med flera uttag m.m. samt har klenare kabel. De är det senare som lett till otal incidenter.
- Men om 1fas uttaget (230 V) ligger på en bra kabel och ensam direkt in i mätarskåpet med all säkerhet borde det ju inte vara något fel eller risk att ladda så.

Här kan ju läggas till att det behöver inte vara det uttag varifrån laddningen sker utan det kan vara vilket Schukouttag som helst på "linjen" (gruppen) som kan bli överhettad om det inte är ledningen i sig som ger "vika".

Alltså, som jag skrev tidigare, det absolut viktiga är inte antal A hit eller dit, utan att ladda ENBART på egen från mätarskåpet, obruten ledning av god kvalité så är risken liten för olyckor. Naturligtvis installerat/kontrollerat av en behörig person.
« Senast ändrad: Idag kl. 17:33:58 av Hotpumpuser »

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13350
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #775 skrivet: Idag kl. 17:30:15 »
Precis!!

Här kan ju läggas till att det behöver inte vara det uttag varifrån laddningen sker utan det kan var vilket Schukouttag som helst på "linjen" (gruppen) som kan bli överhettad om det inte är ledningen i sig som ger "vika".

Varför skulle ett oanvänd schukouttag på samma grupp bli överhettat av att man laddar bilen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Hotpumpuser

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Ödmjuk inför de som har koll...
SV: Vi som kör elbil
« Svar #776 skrivet: Idag kl. 17:39:41 »
Varför skulle ett oanvänd schukouttag på samma grupp bli överhettat av att man laddar bilen?

Det är vad jag hört efter de rapporterade bränder som uppstått och hus brunnit ner. Närmare förklaring får väl någon fysiker berätta.

Kan tillägga att man behöver inte komma närmare än någon meter till järnvägens kontaktledning/luftledning för att den osynliga "båge" som finns där transporteras till dig vilket leder till att du får 16 kV ström i dig utan att du alltså inte ens har rört vid ledningen. Detta onekligen oförklarliga får också någon fysiker berätta mer om. 

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3111
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5224
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vi som kör elbil
« Svar #778 skrivet: Idag kl. 19:57:51 »
https://www.motonet.se/produkt/harju-super-schuko-ev-laddningsuttag-utanpaliggande-ip54?product=90-02028

Att uttaget klarar sig är nog ingen som tvekar om. Men hur är det med kabeln och stickproppen då. Brukar vara helgjuten stickpropp och tamparna mot stiften är pressade. Händer titt som tätt att dålig kontakt i dom ger värme som i sin tur knäcker uttaget. Brända kontakter är vanligt vid större belastning.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3634
  • Karma +5/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #779 skrivet: Idag kl. 21:00:33 »
Varför skulle ett oanvänd schukouttag på samma grupp bli överhettat av att man laddar bilen?
För att i många installationer så seriekopplas uttagen.  Är det då dålig kontakt i ett uttag som används för seriekopplingen så blir det varmt där även im inget synligt är kopplat rill uttaget.

Det har hänt massvis invidenter med schuko-uttag och inte enbart timers eller förläängningssladd-relaterade incidenter.

Vidare är det så att många försäkringsbolag kräver att man följer elsäkerhetsverkets rekommendationer, så är det värt att ladda med schuko annat än i nödfall och med ordentlig tillsyn?

https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/broschyrer/ladda-elbilen.pdf
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!