0 medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.
Jag har lös sladd på min laddare.Men inget 230 V uttag.
Jo, de vet ju inte om att det finns spänning på de två andra faserna ens. Men det är ju inte relevant för en bil som kan ladda nmed 3-fas. Hade Rickards laddbox varit med lös sladd hade han kunnat byta till 1-fas laddsladd också, men ChargeAmp kör ofta (alltid?) med fast sladd.
Vad betyder inget 230V uttag? Om du ansluter en laddsladd som bara laddar 1 fas mellan din bil och laddboxen så kommer du ju få 1 fas laddning? Det är så jag kör när jag laddar från min ellevio-a slutna laddbox https://www.biltema.se/bil---mc/elbil/laddkablar/laddkabel-typ-2-1-fas-1620-a-8-m-2000044354
Nät effektavgift antogs i lag så var kraven att det skulle vara konstnadsneutralt på kollektivet."Effektavgifter ska vara kostnadsneutrala för elnätsbolagen, det vill säga att deras totala intäkter inte ökar eller minskar på grund av införandet av avgiften. Syftet är att fördela kostnaderna för elnätet mer rättvist mellan elkunder, snarare än att generera extra intäkter för elnätsbolagen."
Om jag ska köpa någon mer kabel så är det nog i så fall en sån som börje har som man kan ha med sig om man åker bort och behöver ladda lite för att ta sig hem.Inte alla har en laddbox på husväggen.Och med effekttarifferna lär de väl ta död på all elbilsförsäljning, eller i vart fall bromsa den rejält
Så du köper elbil men snålar på laddkablarna? Den jag länkade till var ju bara för att visa produktegenskaperna. Det går ju lätt att köpa en enfas type2 laddkabel på blocket/marketplace/tradera för 4-500:-. En granny-laddare har man bara i yttersta nödfall och ställer ner strömstyrkan ordentligt. Man vet inte hur bra uttagen är och man vill ju inte bränna sönder kompisens elinstallation eller värre...Jag tror jag har fem olika laddkablar...
Sådana här grejer är det sista jag skulle köpa från Aliexpress.Har du sett på Youtube när de tar isär liknande prylar?Noll elsäkerhet, extremt klena kopparkablar och ibland inte ens koppar, jordkablar som intr ens är anslutna osv osv. Vad jag kan se så är den inte laglig att koppla in på nätet, saknar CE-märkning mm.
Det är inte i mätar/säkringsskåpet de flesta missöden sker utan i schuko väggkontakten. 1fas är mycket farlugare än trefas av ett par anledningar. 1fas pratar vi oftast schuko som oftare blir överhettad än cee donen, som uteslutande används för trefas, vid höga strömmar. Sedan så blir strömmen på trefas och samma effekt en tredjedel så hög. Om vi iatället tänker oss att vi behåller samma ström i trefas.