Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 111249 gånger)

0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4421
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #615 skrivet: 04 april 2025, 23:18:23 »
Även Kias phev har detta problem. Min son har en Kia Niro phev och han har blivit stående flera gånger med fullt EV batteri och tomt 12V batteri.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 793
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #616 skrivet: 05 april 2025, 08:08:35 »
Vi har klarat oss snart 2år utan att få slut på 12v.

Vi står antingen på tomgång eller helt avstängd. Det är när man har tändningen igång som 12v batteriet töms.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2571
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #617 skrivet: 05 april 2025, 09:25:55 »
Jag har kört Kia PHEV i 6 år totalt och aldrig haft 12V problem men det finns en inställning man måste göra som heter battery+ då laddas 12V från högspänningsbatteriet.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 793
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #618 skrivet: 05 april 2025, 11:12:46 »
Så här ser normal förbrukning ut.



Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35832
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #619 skrivet: 10 april 2025, 07:58:40 »
Första dagen med nya elbilen igår, Kia EV3 Long Range Plus.
Går bra.
Fördelar:
Tyst, kvick, billig att köra, ser OK ut tycker jag.
Ligger väldigt stabilt på vägen, stormen igår kändes mycket mindre i denna än i den Sportage 2019 som jag bytte in.
Självkörning och line assist kan säkert vara bra om man kör på mer okända vägar där man är lite osäker, men om man vet vara man ska, och var på vägen man vill ligga så är det bekvämare att köra med detta avaktiverat.
Här i norrland har vi ju rätt ofta ganska smala vägar, och få bilar man möter, det gör att jag t.ex. gärna ligger på mittlinjen med vänster hjulpar, det accepterar inte line assist, utan styr emot mer eller mindre hela tiden, man kan tycka att bilen borde kunna lära sig ens körvanor bättre och justera för detta.
Eller så får man vänja sig själv, det är ju förstås ett alternativ.

Nackdelar:
Pling plong armageddon, precis som i alla andra nya bilar, det larmar för ändrad hastighetsbegränsning, fartkameror, att man kör för fort, att man inte koncentrerar sig på vägen, att det är dags för en kopp kaffe, att man inte har bältet på sig (bältesvarningen är den högsta jag varit med om)
Fjädringen är dåligt avstämd mellan fram och bak, fram funkar det perfekt, men bakvagnen kickar upp rejält när de ska "svälja" lite större gupp på våra ibland urusla norrlandsvägar.
Känns nästan som att någon sitter i baksätet och trycker fram övre delen av ryggstödet på rent djävelskap, om man ska överdriva lite.
Självkörningen missar ibland på våra guppiga vägar med dåliga linjemarkeringar, två gånger när jag bara höll lätt i ratten och "litade" på självkörningen var den på väg av vägen i kurvor, fick rädda upp det hela när den passerar sido-linje-markeringarna, så att lita på den funktionen går bort helt.
Visst, det kan säkert vara ett stöd, 9 gånger av 10, om man omedvetet håller på att åka av vägen, men att lita på systemet - det är helt omöjligt, idag i alla fall. (Och ändå påstås ju kia ha ett av de bättre systemen)

I övrigt kan jag väl säga att jag ännu inte förstått hur man ska ställa in laddningen, det verkar som att samspelet mellan apparna för bilen, laddaren och tibber inte är optimalt.
T.ex. kan man ju funderar varför den laddade med bara 5.3 kW när jag stoppade i kabeln, den borde kunna ladda med upp till 11 kW då jag exporterade över 10 kW från mina solceller vid tillfället.
Kommer kräva mer teoretisk förkovring innan man helt greppar detta, och jag tror väl faktiskt inte att det någonsin kommer fungera som man själv vill att det ska fungera.

Ännu en sak alltså där man (som med effekttarifferna) antagligen får finna sig i hur det fungerar och försöka att inte irritera sig allt för mycket på alla tillkortakommanden med tekniken.
« Senast ändrad: 10 april 2025, 08:02:26 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19316
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #620 skrivet: 10 april 2025, 08:10:32 »
Jag har kört Kia PHEV i 6 år totalt och aldrig haft 12V problem men det finns en inställning man måste göra som heter battery+ då laddas 12V från högspänningsbatteriet.
Hur funkar laddningen annars till 12v batteriet antar det inte sitter generator på elbilar eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35832
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #621 skrivet: 10 april 2025, 08:42:32 »
Det är dåligt, den laddar bara när man laddar bilen, och bilen är låst, eller när man kör.
Så om jag åker till Spanien i några veckor behöver jag nog ha en "multistarter" i bilen för att kunna få igång den.
Nu är det väl i och för sig så på de flesta moderna bilar, de håller bara strömmen i kanske 14 dagar eller nåt sånt, sen får man räkna med att det är tomt.

Men på en elbil borde det vara kriminellt att inte låta 12-v batteriet laddas av stora batteriet oavsett låst eller olåst bil, och oavsett om man laddar, kör eller står still, 12V batteriet ska självklart vara prioriterat tillgänglig körsträcka, det stora batteriet ska bara skyddas från att ta skada av för låg spänning.
Här borde EU kliva in och kräva ändring, det är ju förmodligen bara en mjukvaru-uppdatering som behövs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #622 skrivet: 10 april 2025, 08:59:26 »
Underhållsladdare !?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35832
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #623 skrivet: 10 april 2025, 09:05:54 »
Det vägrar jag, det var jag tvungen ha på min gamla bil, kör sällan långa sträckor, så det tog slut ibland på vintern, men det ska ju inte behövas på elbilen, eftersom det laddas både när man kör och laddar bilen, det borde alltså vara fulladdat minst 1-2 gånger/vecka.
En multistarter som backup kan dock vara bra att ha tror jag, då är man ju säker på att ta sig igång.

En annan dålig sak vara att nödnycklen inte är integrerad i fjärrkontrollen, den måste man ha i knippan, som är nog stor sedan tidigare med 3 bilnycklar, husnycklarna, och nycklarna till firman, ryms snart inte i fickan...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19316
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #624 skrivet: 10 april 2025, 12:19:17 »
Det är dåligt, den laddar bara när man laddar bilen, och bilen är låst, eller när man kör.
Så om jag åker till Spanien i några veckor behöver jag nog ha en "multistarter" i bilen för att kunna få igång den.
Nu är det väl i och för sig så på de flesta moderna bilar, de håller bara strömmen i kanske 14 dagar eller nåt sånt, sen får man räkna med att det är tomt.

Men på en elbil borde det vara kriminellt att inte låta 12-v batteriet laddas av stora batteriet oavsett låst eller olåst bil, och oavsett om man laddar, kör eller står still, 12V batteriet ska självklart vara prioriterat tillgänglig körsträcka, det stora batteriet ska bara skyddas från att ta skada av för låg spänning.
Här borde EU kliva in och kräva ändring, det är ju förmodligen bara en mjukvaru-uppdatering som behövs.
Nog ska väl batteriet hålla mer än 14 dagar jag har ju både mc skoter och dotterns bil ståendes halva året utan problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13314
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #625 skrivet: 10 april 2025, 12:34:03 »
Nog ska väl batteriet hålla mer än 14 dagar jag har ju både mc skoter och dotterns bil ståendes halva året utan problem.

Det är ju fler prylar igång i en modern bil när den är avstäng.

Men jag håller med om att det är ganska dåligt att batteriet inte hålls laddat. Det "ordinarie" batteriet i bilen innehåller ju 100 gånger så mycket energi som 12 V-batteriet, så det borde inte ens märkas på bilens elförbrukning om det underhållsladdas en vecka eller två.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19316
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #626 skrivet: 10 april 2025, 12:40:06 »
Vad är det som är igång på en ny bil som inte är i gång på en bil från 2012 eller en mc från 2019 ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #627 skrivet: 10 april 2025, 13:34:18 »
Det vägrar jag, det var jag tvungen ha på min gamla bil, kör sällan långa sträckor, så det tog slut ibland på vintern, men det ska ju inte behövas på elbilen, eftersom det laddas både när man kör och laddar bilen, det borde alltså vara fulladdat minst 1-2 gånger/vecka.
En multistarter som backup kan dock vara bra att ha tror jag, då är man ju säker på att ta sig igång.

En annan dålig sak vara att nödnycklen inte är integrerad i fjärrkontrollen, den måste man ha i knippan, som är nog stor sedan tidigare med 3 bilnycklar, husnycklarna, och nycklarna till firman, ryms snart inte i fickan...

Jag menar att om bilen står en längre tid utan att köras, mycket mer än två veckor, så kan underhållsladdning vara motiverat, om 12 V batteriet inte får ström från elbilsbattteriet.
Så gör jag på min diesel när det är off season.
Annars byt till franskt😉
« Senast ändrad: 10 april 2025, 14:07:52 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13314
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #628 skrivet: 10 april 2025, 13:41:02 »
Vad är det som är igång på en ny bil som inte är i gång på en bil från 2012 eller en mc från 2019 ?

Jag vet inte exakt, men mer och mer flyttar ju in i bilens datorer (som blir färre och större) så t ex radiomottagare för centrallås och larm som i äldre bilar knappt drar någon ström är numera beroende av att en dator är igång. Sen ska ju alla nya bilar vara uppkopplade även när man inte använder dom så man kan se hur varmt det är i kupén, filma folk som kommer för nära, starta diverse funktioner, etc.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19316
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #629 skrivet: 10 april 2025, 14:08:20 »
Hur funkar egentligen det där med uppkopplad bil måsta man ha abonnemang och extra sim kort i bilen jag har bara kört karta i min via telefon och då räcker det att telefon har datatrafik.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!