0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Jag har kört Kia PHEV i 6 år totalt och aldrig haft 12V problem men det finns en inställning man måste göra som heter battery+ då laddas 12V från högspänningsbatteriet.
Det är dåligt, den laddar bara när man laddar bilen, och bilen är låst, eller när man kör.Så om jag åker till Spanien i några veckor behöver jag nog ha en "multistarter" i bilen för att kunna få igång den.Nu är det väl i och för sig så på de flesta moderna bilar, de håller bara strömmen i kanske 14 dagar eller nåt sånt, sen får man räkna med att det är tomt.Men på en elbil borde det vara kriminellt att inte låta 12-v batteriet laddas av stora batteriet oavsett låst eller olåst bil, och oavsett om man laddar, kör eller står still, 12V batteriet ska självklart vara prioriterat tillgänglig körsträcka, det stora batteriet ska bara skyddas från att ta skada av för låg spänning.Här borde EU kliva in och kräva ändring, det är ju förmodligen bara en mjukvaru-uppdatering som behövs.
Nog ska väl batteriet hålla mer än 14 dagar jag har ju både mc skoter och dotterns bil ståendes halva året utan problem.
Det vägrar jag, det var jag tvungen ha på min gamla bil, kör sällan långa sträckor, så det tog slut ibland på vintern, men det ska ju inte behövas på elbilen, eftersom det laddas både när man kör och laddar bilen, det borde alltså vara fulladdat minst 1-2 gånger/vecka.En multistarter som backup kan dock vara bra att ha tror jag, då är man ju säker på att ta sig igång.En annan dålig sak vara att nödnycklen inte är integrerad i fjärrkontrollen, den måste man ha i knippan, som är nog stor sedan tidigare med 3 bilnycklar, husnycklarna, och nycklarna till firman, ryms snart inte i fickan...
Vad är det som är igång på en ny bil som inte är i gång på en bil från 2012 eller en mc från 2019 ?